خبر فوری

 
توافق همکاری اقتصادی میان پاکستان و امریکا جهت گسترش روابط دو کشور
کد خبر :457424715

17:32 1400/03/04


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, دستیار ویژه امنیت ملی, دیدار, روابط تجاری, مشاور امنیت آمریکا,

پاکستان و آمریکا جهت گسترش همکاری اقتصادی و گسترش روابط دو کشور اظهار امادگی کردند


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان و آمریکا جهت گسترش همکاری اقتصادی و گسترش روابط دو کشور اظهار امادگی کردند، در حالی که روابط دو کشور تیره است، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا  و معید یوسف دستیار ویژه امور امنیت ملی پاکستان در ژنو دیدار و بیانیه مشترکی را صادر کرده و گفتند: آماده هستیم تا همکاری عملی بین دو کشور را پیش ببریم.

از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در امریکا این اولین تماس مستقیم و سطح بالا میان دو کشور است.

قبل از آن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با همتای پاکستانی خود شاه محمود قریشی و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل آرتش پاکستان نیز دو بار گفتگو کرده است به همین ترتیب لیود آستین وزیر دفاع امریکا نیز با ژنرال قمر باجوا گفتگو داشته است.

این درحالیست که تاکنون هیچ تماسی بین جو بایدن رئیس جمهور امریکا و عمران خان نخست وزیر پاکستان صورت نگرفته است، علاوه بر این پاکستان ابتدا به اجلاس تغییر اقلیم دعوت نشد اما اصرار تقویت روابط دو جانبه را داشت پس میتوان نتیجه گرفت که روابط بین دو کشور به سردی گراییده است.

طبق گفته منابع دیپلماتیک روابط دوجانبه یکی از موضوعات اصلی در نشست ژنو بود اما در این نشست به موضوعات مهم دیگر که روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده بود نیز اشاره شد مانند:هندوستان و افغانستان و همکاری های اقتصادی.

معید یوسف دستیار ویژه امنیت ملی پاکستان شکایت داشت که دولت جدید ایالات متحده در روزهای ابتدایی وقت کافی برای پاکستان نمی گذاشت، همتای امریکایی در پاسخ گفت بدلیل بیماری کووید ۱۹ ایالات متحده درگیر امور داخلی بوده است.

معید یوسف در صفحه رسمی توییتر خود گفت: پس از دیدار با جیک سالیوان خوشحال شدم، وهیئت های دو طرفه دیدار مثبتی در مورد موضوعات مورد علاقه داشتند.

از سوی دیگر در بیانیه کوتاهی که توسط امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا صادر شد وی گفت: رهبران دو کشور در مورد چند موضوع دوجانبه منطقه ای و جهانی با منافع مشترک به گفتگو پرداختند و توافق کردند در مورد راه های  عملی بیشتر بحث کنند.

انتظار میرود ایالات متحده امریکا همکاری اقتصادی با پاکستان را افزایش داده و در این کشور سرمایه گذاری کند همچنین اسلام آباد انتظار دارد در زمینه مقابله با کووید ۱۹ و تغییرات آب و هوایی همکاری بیشتری صورت گیرد.

واشنگتن خواهان تخلیه کامل نیرو های خود از افغانستان است و از پاکستان میخواهد که از طالبان درخواست کند که به خشونت پایان دهد.

این ملاقات در حالی صورت گرفت که پنتاگون اخیرا فاش کرد که پاکستان به ارتش آمریکا اجازه داده است که از مرز هوایی و زمینی این کشور استفاده کند تا حضورش در افغانستان را تثبیت کند اندکی بعد وزارت امور خارجه گزارش رسانه ها مبنی بر اینکه پاکستان به ایالات متحده پایگاه هوایی خواهد داد را رد کرد

ارسال نظر

 
1