خبر فوری

 
 
توافق افزایش همکاری کشورهای پاکستان، ایران و ترکیه درپی تحریم های ایالات متحده آمریکا در سمینار کراچی + عکس
کد خبر :2003548550

19:43 1398/04/29


برچسب ها : ایالت سند, ایران, پاکستان, ترکیه, سمینار, کراچی,

مرکز مطالعات صلح، امنیت و توسعه CPSD پاکستان روز گذشته سمیناری با عنوان "فرصت های همکاری میان کشورهای پاکستان، ایران و ترکیه" درخصوص تحرکات درحال تغییر منطقه درپی تحریم های آمریکا، در شهر کراچی برگزار کرد. حضار در سمینار، نکات مختلف از جنبه های گوناگون را مورد بررسی قرار داده و برجسته کردند.


کراچی: به گزارش راز نیوز، مرکز مطالعات صلح، امنیت و توسعه CPSD پاکستان روز گذشته سمیناری با عنوان "فرصت های همکاری میان کشورهای پاکستان، ایران و ترکیه" درخصوص تحرکات درحال تغییر منطقه درپی تحریم های آمریکا، در شهر کراچی برگزار کرد. حضار در سمینار، نکات مختلف از جنبه های گوناگون را مورد بررسی قرار داده و برجسته کردند.
احسن مختار زبیری دبیر کل بخش روابط خارجی سی پی اس دی با عرض خوش آمدید به حضار و شرکت کنندگان، بنیان روابط تاریخی سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه را برجسته کرد. وی افزود، سه کشور از جهت یکسان بودن رسومات تاریخی، مذهبی و فرهنگی، وابسته به یکدیگر هستند. سه کشور همچنین از همسایه های مهمی هستند که توانایی تصمیم گیری درخصوص آینده یورشیا را دارند. در سمینار، دو جلسه کاری برگزار شد که سخنگو های پاکستان، ایران و ترکیه هرکدام به طور جداگانه نظرات خود را ارائه دادند.
قابل ذکر است در سمینار شخصیت هایی چون: سید کاظم سجاد پور رئیس مطالعات سیاسی و بین المللی و علی رضا بیگدلی نماینده ارشد سی آی پی اس از ایران، سلیمان رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آسیا در ترکیه و ایدن نورهان نماینده رسمی این موسسه و سفیر از ترکیه، نجم الدین شیخ و آصف علی خان از پاکستان در میان سخنرانان حضور داشتند. سخنگویان در این میان در خصوص گزینه ها و چالش های درحال ایجاد به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه ایران نیز به گفتگو و تبادل نظر پرداخته و بر این موضوع که تحریم ها نه تنها بر ایران، بلکه بر دیگر کشورها نیز تاثیرات منفی خود را خواهند گذاشت تاکید و آن را مهم خواندند.
مهمانان توافق کردند که در اثر تغییرات تحرکات منطقه ای درپی تحریم های آمریکا، اهمیت همکاری سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه افزایش یافته است.

دیدار رئیس تی ای اس ای ترکیه با فرماندار ایالت سند

گفتنی است سلیمان سینسوئی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آسیا در ترکیه با عمران اسماعیل فرماندار ایالت سند در خانه فرمانداری در حضور سرکنسول ترکیه، سفیر بازنشسته و ایدن نورهان سفیر فعلی دیدار و طرفین درخصوص توسعه همکاری های اقتصادی پاکستان_ترکیه، وجود فرصت های مناسب سرمایه گذاری در پاکستان، اهمیت اقتصادی شهر کراچی و دیگر امور مهم به گفتگو پرداختند .
طبق اعلامیه منتشر شده روز گذشته از فرمانداری ایالت سند، روابط دوجانبه پاکستان_ترکیه با گذشت زمان درحال تقویت هستند، اتاق فکر نقش مهمی در سیاست گذاری و توسعه و تقویت روابط مابین دو کشور دارد.
سلیمان سینسوئی در این میان با بیان این امر که پاکستان دوست قابل اعتماد ما است، گفت: ترکیه خواستار دیدن پاکستانی با ثبات، امن و پیشرفته است و همکاری‌های ترکیه در این راستا ادامه خواهند داشت. همچنین در این دیدار میان دو طرف یادداشت های تفاهمی در زمینه های TASAM و CPLC به امضاء رسیدند.

امضای یادداشت تفاهمی میان ایران، ترکیه و ایالت سند پاکستان

نمایندگان اداره های ترکیه و ایران برای توسعه همکاری های کشاورزی و بخش صنعت در ایالت سند، یادداشت های تفاهی در کراچی در حضور سید مراد علی شاه سروزیر ایالت سند امضاء کردند. یکی از یادداشت ها توسط نمایندگان مرکز مطالعات صلح، امنیت و توسعه پاکستان و موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و دیگری میان سی پی اس دی پاکستان و مرکز مطالعات استراتژیک آسیا در ترکیه به امضاء رسیدند. در این میان، دکتر کاظم سجاد پور از ایران، ایدن نورهان سفیر ترکیه، تولگا یوسیک سرکنسول، عبدالله دادابائی رئیس سی پی اس دی، احسن مختار زبیری حضور داشتند و طبق یادداشت های تفاهمی، اداره های سند، ایران و ترکیه همکاری های خود در زمینه کشاورزی و صنعت را گسترش خواهند داد.

 

عکس

 

 

 

 

ارسال نظر

 
1