خبر فوری

 
 
توافقنامه تجارت آزاد بین پاکستان و ترکیه در چارچوب اقتصاد استراتژیکی
کد خبر :1770997961

18:07 1398/02/23


برچسب ها : اقتصاد, پاکستان, تجارت, ترکیه,

توافقنامه تجارت آزاد بین پاکستان و ترکیه در چارچوب اقتصاد استراتژیکی تا ماه ژوئن امضا خواهد شد .


به گزارش راز نیوز، توافقنامه تجارت آزاد بین پاکستان و ترکیه تحت چارچوب اقتصاد استراتژیکی پاکستان ترکیه احتمالا تا اواسط ماه ژوئن امسال امضاء خواهد شد.

 این تصمیم پس از پایان مذاکرات متعدد بین دو طرف اتخاذ شده است. یک مقام ارشد وزارت بازرگانی پاکستان خبر داد که " در طی دور آخر مذاکرات، دو طرف بر سر یک فهرست نهایی از خطوط تعرفه‌ها توافق کردند و ترکیه نیز مایل به ارائه دسترسی آزاد به محصولات نساجی پاکستان در بازار خود است." 

وی افزود:" گفته می‌شود که گفتگو میان پاکستان و ترکیه در ماه ژوئن پایان خواهد یافت که پس ازآن یک توافقنامه نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه دنبال خواهد شد."

بخش‌های پیشنهادی برای همکاری بیشتر بین دو کشور برادر شامل نساجی، گردشگری و فرهنگ، سرمایه‌گذاری در همکاری‌های صنعتی، صنعت خودرو، کشاورزی، بانکداری و امور مالی می‌شود.

ترکیه همچنین توافق کرده‌ است که پاکستان را با پایین‌ترین خطوط تعرفه‌ها در زمینه تجارت دو جانبه تامین کند.

این مقام رسمی همچنین فاش کرد که ترکیه با اعطای یک طرح کلی اولویت (جی اس پی جی) موافقت کرده ‌است. هردو طرف در زمینه روابط تجاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان جوامع تجار کشورها توافق کردند.

این مقام توضیح داد که یک یادداشت تفاهم (تفاهم‌نامه) بین هیات‌های سرمایه‌گذاری ترکیه و پاکستان برای همکاری و تسهیل در مناطق اقتصادی ویژه محلی (SEZs) نیز نهایی خواهد شد. صادرات عمده پاکستان به ترکیه شامل PET، اتانول، نخ پنبه، پارچه، برنج، پوشاک، چرم، فرش،ابزار جراحی، کالاهای ورزشی و مواد شیمیایی می‌شود.

صادرات بالقوه بالای پاکستان می‌تواند از 400 میلیون دلار به 2.6 میلیارد دلار پس از توافق برسد، در حالی که صادرات بالقوه بالای ترکیه به پاکستان می‌تواند به 2.6 میلیارد دلار از 200 میلیون دلارافزایش یابد.

ارسال نظر

 
1