خبر فوری

 
 
تمدید مدت خدمت ژنرال قمر جاوید باجوا توسط عمران خان
کد خبر :747784030

15:46 1398/05/30


برچسب ها : ارتش, پاکستان, ژنرال باجوا, عمران خان, نخست وزیر,

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی اقدامی مدت خدمت ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ستاد ارتش پاکستان را سه ماه و ده روز قبل از پایان آن، برای سه سال تمدید کرد. ژنرال قمر جاوید باجوا پس از بازنشستگی ژنرال راحیل شریف در 6 آذر 1395 به سمت فرماندهی ارتش پاکستان دست یافت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز، عمران خان نخست وزیر پاکستان طی اقدامی مدت خدمت ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ستاد ارتش پاکستان را سه ماه و ده روز قبل از پایان آن، برای سه سال تمدید کرد. ژنرال قمر جاوید باجوا پس از بازنشستگی ژنرال راحیل شریف در 6 آذر 1395 به سمت فرماندهی ارتش پاکستان دست یافت. گفتنی است، وی دومین ژنرالی است که مدت زمان خدمتش تمدید شده و قبل از این نیز تنها زمان خدمت ژنرال کیانی تمدید شده بود.
علاوه بر آن، ژنرال هایی چون ایوب خان، ضیاء الحق، پرویز مشرف با استفاده از قدرت خود، مدت زمان خود را تمدید کرده بودند. ژنرال هایی چون، عبد الوحید کاکر و ژنرال اسلم بیگ با پایان زمان خدمتشان بازنشسته شدند اما ژنرال جهانگیر کرامت را قبل از تکمیل مدت زمان خدمتش بازنشسته کردند.

از طرفی حامد میر تحلیلگر و خبرنگار معروف پاکستانی در واکنش به این اقدام نخست وزیر پاکستان گفت: عمران خان نخست وزیر پاکستان یک روز پس از گذشت یکسال از مدت حکومت خود یعنی در 19 اوت، دستور تمدید زمان خدمت ژنرال قمر جاوید باجوا برای سه سال را صادر نمود. ژنرالی که قرار بود در نوامبر 2019 بازنشسته شود، با این اقدام نخست وزیر، وی در سال 2022 بازنشسته خواهد شد. اما سوال این است که چرا نخست وزیر مدت زمان خدمت ژنرال باجوا را برای سه سال تمدید کرد؟ او که در گفتگوی های مطبوعاتی مختلف خود از حزب پیپلزپارتی به علت توسیع مدت خدمت ژنرال اشفاق کیانی مخالفت کرد و گفت، درصورتی که کشور در وضعیت جنگی باشد بازهم نباید زمان ژنرال را تمدید کرد.
وی افزود، عمران خان خوش بخت ترین نخست وزیر است، زیرا پس از پیروزی او در انتخابات، دادگستری و ارتش از او حمایت کردند، اما با این وجود نیز وی در تغییر سیاست های کشوری طی یکسال گذشته ناکام ماند. برخی کارشناسان بر این باورند که این تصمیم عمران خان برای آن است که او بدون ژنرال باجوا توانایی اداره حکومت را ندارد. نخست وزیر بارها و بارها بطور آشکار از باجوا تعریف کرده و گفته است، من برای این نخست وزیر شدم، زیرا علاوه بر من، ژنرال باجوا نیز به "پاکستان جدید" ایمان دارد. هرچند که وظیفه اصلی فرمانده ارتش درخواست کمک مالی نیست، اما پس از سفر های او به کشورهای چین، عربستان سعودی و امارات، پاکستان توانست کمک های مالی دریافت کند. باتوجه به عدم موفقیت عمران خان در زمینه اقتصاد، خاتمه استقلال و خودمختاری کشمیر و ماده 370 قانون اساسی توسط هند نعمتی برای نخست وزیر به حساب می آید، زیرا از این طریق توجه اپوزیسیون و مردم به سوی این موضوع جدید متمرکز شده است.
همچنین برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند، ژنرال در مدت سه ساله بعدی خود درخصوص دخالت در امور حکومتی محتاط خواهد بود و وظیفه فعلی او پایان دادن به خطر جنگ احتمالی بین دو کشور هند و پاکستان و تکمیل ماموریت صلح افغانستان است.

ارسال نظر

 
1