خبر فوری

 
 
تلاش ناکام پاکستان و اسرائیل برای برقراری روابط دوستانه در سال 2005
کد خبر :1989493602

15:37 1397/08/11


برچسب ها : اسرائیل, پاکستان, پرویز مشرف, رژیم صهیونیستی, سیلوان شالوم,

گزارشی از تلاش های ناموفق مقامات پاکستان و اسرائیل برای برقراری روابط با یکدیگر


 

سیلوان شالوم یکی از دولتمردان رژیم صهیونیستی،19 سپتامبر 2005 در مصاحبه خبری خود در  دفتر مرکزی سازمان ملل متحد واقع در نیویورک گفت:اسرائیل از مدت 58 سال گذشته تاکنون هیچ وقت پاکستان را دشمن خود ندانسته است و به اطمینان بخشی های اسلام آباد به افکار عمومی مبنی بر اینکه قدرت هسته ای وی علیه اسرائیل نیست یقین داشته است.

این سخنان از سوی یک مقام سیاسی دولت اسرائیل در حالی مطرح شده بود که دولت ژنرال پرویز مشرف در پاکستان در زمان ریاست جمهوری وی به دنبال نقشه و سناریویی برای برقراری روابط با اسرائیل بود و خورشید قصوری وزیر خارجه وقت پاکستان در 2 فوریه 2005 در ترکیه با سیلوان شالوم دیدار کرد.

پس از این دیدار وزیر امور خارجه پاکستان با سیلوان شالوم،ژنرال پرویز مشرف در حاشیه اجلاس سازمان ملل در 14 سپتامبر 2005 با ایریل شیرون رئیس جمهور وقت رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد.

ژنرال پرویز مشرف اولین مقام سیاسی پاکستان بود که با یک رهبر رژیم صهیونیستی ملاقات کرده بود،در حاشیه شصتمین اجلاس عمومی سازمان ملل،زمانی که مقامات کشورهای مختلف برای ثبت عکس یادگاری این اجلاس گردهم آمده بودند مقامات پاکستان و اسرائیل به گفتگوی با یکدیگر پرداختند.

مقامات اسرائیل و پاکستان امیدوار بودند این گفتگوی چند دقیقه ای و غیر رسمی جرقه ای باشد برای آغاز روابط دوستانه و رسمی میان دو کشور.

ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان در مصاحبه خبری خود با خبرگزاری آسوشیتد پرس در تاریخ 9 سپتامبر 2005 اقدام مقام اسرائیلی مبنی بر بیرون راندن جمعیت یهود از سرزمین غزه را اقدامی شجاعانه توصیف کرده بود.

وی در ادامه مصاحبه خود با این خبرگزاری ابراز داشت چنانچه مقامات اسرائیل،حاضر به تشکیل دولت مستقل فلسطینی شوند،پاکستان قادر به برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل خواهد بود.

دومین ملاقات رسمی مقامات اسرائیل و پاکستان سه سال پس از ملاقات پرویز مشرف در حاشیه اجلاس سازمان ملل صورت پذیرفت و در 23 ژوئن 2008 پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان و ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در هتلی در پاریس با یکدیگر روبرو شدند.

زمانی که ژنرال پرویز مشرف برای دیدار با نیکولا سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه به هتل رافل پاریس رفته بود،ایهود باراک با دیدن وی با استفاده از موقعیت پیش آمده به سمت ژنرال پرویز مشرف رفته و پس از معرفی خود کلماتی را با این مضمون اظهار داشت:«ما از تلاش های شما برای برقراری امنیت در دنیا و جنگ علیه تروریسم حمایت میکنیم».

ژنرال پرویز مشرف نیز در پاسخ به گفته های ایهود باراک با دست گذاشتن بر روی شانه های وزیر جنگ اسرائیل افزود:«بسیار مچکرم،امیدوارم شما در برقراری امنیت،نقش لازم را ایفا نمایید.

پس از دیدار ژنرال پرویز مشرف و شیرون،خبرگزاری دان به عنوان اولین خبرگزاری که به مصاحبه با یک مقام اسرائیلی پرداخته است،به سراغ سیلوان شالوم رفت.

میرزا اسلم بیگ فرمانده سابق ستاد ارتش پاکستان در سخنانی در سال 2005 گفته بود که هند و اسرائیل در سال 1991 برنامه ای را برای حمله هوایی به تاسیسات هسته ای پاکستان را طراحی کرده بودند.

سیلوان شالوم در پاسخ به سوالی در این رابطه اظهار داشت:اسرائیل هیچ برنامه ای برای نابودی تاسیسات هسته ای پاکستان را نداشته است و این توطئه ای علیه اسرائیل است.

وی افزود:ما به اطمینان بخشی عمومی مقامات پاکستان مبنی بر صلح آمیز بودن توان هسته ای پاکستان اعتماد داریم و هیچگاه به دنبال جلب اعتماد مقامات پاکستان در این باره نبوده ایم،زیرا آنچه به در سطح عمومی گفته شده است مورد اطمینان است.

وی در ادامه گفت:پاکستان نیز یک کشور اسلامی است که به توان هسته ای دست یافته است،اما پاکستان همانند ایران از اسرائیل تنفر ندارد و به دنبال نابودی اسرائیل نیست.

وی افزود:پاکستان هیچگاه همانند ایران،سوریه و لیبی در برنامه های ضد اسرائیلی حضور نداشته است.

وی تصریح کرد:اسرائیل موضوع رابطه با هند را جدای از روابط خود با پاکستان میداند،روابط ما با هند به منزله دشمنی و توطئه علیه کشور ثالث نیست،ما در کنار هند به دنبال توطئه علیه پاکستان و هیچ کشور دیگری نبوده ایم و نخواهیم بود.

خلاصه ای از پرسش و پاسخ خبرنگار خبرگزاری دان با سیلوان شالوم وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی حضورتان ارائه میگردد:

خبرنگار:ملاقات هفته گذشته ژنرال پرویز مشرف و رئیس جمهور اسرائیل به صورت اتفاقی به وقوع پیوست یا برنامه ریزی شده بود؟

شالوم:این یک دیدار کاملا اتفاقی میان مقامات دو طرف بود و هیچ گونه برنامه ریزی برای آن انجام نشده بود و یک دیدار کوتاه و رسمی بود.

خبرنگار:آیا احتمال دیدار دیگری میان مقامات دو کشور وجود دارد؟

شالوم:دیدار من با خورشید قصوری در تاریخ 1 سپتامبر در استانبول بسیار مثبت و گامی رو به جلو برای برقراری روابط بود،اما در این دیدار تاریخ بعدی برای ملاقات تعیین نشده است،دو طرف تلاش های لازم برای برقراری روابط اساسی را خواهند نمود.

خبرنگار:آیا برنامه خاصی در این رابطه پیش بینی شده است؟

شالوم:در این رابطه باید وزاری خارجه دو کشور با یکدیگر تماس حاصل کنند تا راهکاری برای افزایش روابط میان دو کشور جستجو شود،اما در اجلاس سازمان ملل دیداری صورت نخواهد گرفت.

خبرنگار:در خارج از سازمان ملل چطور؟

شالوم:در این باره چیزی نمیتوانم بگویم.

خبرنگار:در دیدار با خورشید قصوری وزیر امور خارجه پاکستان چه کسی کمک کننده بود؟

شالوم:نخست وزیر ترکیه،این موضوع برای ژنرال پرویز مشرف نیز بسیار اهمیت داشت که دیدار میان مقامات اسرائیل و پاکستان در ترکیه صورت پذیرد،زیرا ترکیه روابط بسیار خوبی با پاکستان و اسرائیل دارد.

خبرنگار:آیا پادشاه عربستان و نخست وزیر فلسطین در این بین نقش داشتند؟

شالوم:فلسطینیان و عربستانی ها از روابط ما با پاکستان حمایت کردند در حالی که مقامات کشورهای مختلف با شنیدن خبر برقراری روابط پاکستان و اسرائیل دچار حیرت و تعجب شده بودند.

خبرنگار:دیرینگی روابط شما با پاکستان چقدر است؟

شالوم:ما از مدت بسیار زیادی رابطه مستقیم با پاکستان داریم و مقامات ما در کشورهای مختلف دنیا با مقامات پاکستان دیدار داشته اند،اما روابط ما در سطح پایین تر از سفرای دو کشور بود،همین روابط سطح پایین نقش بسیار مهمی در دیدار با خورشید قصوری را داشته اند.

خبرنگار:در دوران جنگ افغانستان،مشاوران نظامی اسرائیل در پاکستان حضور داشتند؟

شالوم:گزارش های از این قبیل،توطئه ای علیه اسرائیل است که هیچ گونه حقیقتی ندارد.

خبرنگار:حضور پاکستان در کنار کشورهای عربی در جنگ علیه اسرائیل،شما را متشوش نکرده است؟

شالوم:خیر،پاکستان هیچگاه در کنار کشورهای عربی در جنگ علیه اسرائیل حضور نداشته است.

خبرنگار:ژنرال پرویز مشرف گفته است که تا زمان برپایی دولت فلسطینی ،وی اسرائیل را به عنوان دولت مستقل نخواهد پذیرفت،نظر شما در این باره چیست؟

شالوم:پاکستان و دیگر کشورهای مسلمان باید متوجه این موضوع شوند که برای کمک به فسطینیان باید به برقراری روابط با اسرائیل تن دهند،بدون برقراری روابط با ما،آنان قادر به کمک به فلسطینی ها نخواهند بود.

خبرنگار:پس از برقراری روابط اسرائیل و پاکستان،آیا مواضع دیگر کشورهای مسلمان در قبال اسرائیل نیز تغییر کرده است؟

شالوم:ما در حال پیشرفت در این زمینه هستیم،کشورهای اردن و مصر پس از چهار سال و نیم سفیران خود را به اسرائیل اعزام نموده اند،مقامات کشورهای مسلمان به دنبال برنامه ریزی برای سفر به اسرائیل هستند،ما تفاهم نامه اقتصادی با ترکیه داریم و با موریتانیا نیز روابط بسیار صمیمانه ای را داریم.

خبرنگار:بعد از پاکستان،کدام کشور مسلمان اسرائیل را به عنوان کشور خواهد پذیرفت؟

 شالوم:من با وزیر خارجه قطر دیدار داشته ام،قبل از تشکیل انتفاضه فلسطین،ما دفتر حفاظت از منافع در قطر داشتیم،حدود ده کشور در حال مذاکره با ما هستند و من در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با وزرای خارجه کشورهای مختلف مسلمان دیدار خواهم داشت.

خبرنگار:آیا این روابط،گامی جهت برپایی دولت فلسطین خواهد بود؟

شالوم:این موضوع به فلسطینیان بستگی دارد،آنان باید پیش از همه چیز،تروریسم را خاتمه دهند،اگر غزه بر اساس دستورالعمل های ما عمل نماید ما به توافقات خود پایبند خواهیم بود،و چنانچه فلسطینیان عملیات های تروریستی و تنش زا را متوقف ننمایند ما نمیتوانیم به وعده های خود مبنی بر تشکیل دولت فلسطین جامه عمل بپوشانیم.

خبرنگار:آیا شما با اعطای بخشی از  یورشلیم به فلسطینی ها و بازگشت فلسطینی موافقت خواهید کرد؟

 شالوم:ما نمیتوانیم در این زمینه بسیار سریع و عجولانه اقدام کنیم،اکنون فضای عدم اعتماد حکمفرماست و بر همین اساس ما باید گام به گام پیش رویم.

خبرنگار:نزدیکی اعراب و اسرائیل چه سودی خواهد داشت؟

 شالوم:افزایش روابط اعراب و اسرائیل باعث تشکیل یک بلوک اقتصادی پیشرفته در منطقه خواهد شد و به نفع همه خواهد بود.

خبرنگار:گولدا میر نخست وزیر سابق اسرائیل،حکومت مسلمانان را بهترین زمان تاریخ یهود توصیف کرده بود،اکنون چرا روابط اسرائیل با کشورهای مسلمان متشنج است؟

 شالوم:این یک حقیقت غیر قابل انکار است که در زمان حکومت مسلمانان، یهودیان شرایط بسیار بهتری از مسیحیان  را داشتند،آنان از شرایط یکسانی برخوردار نبوده اند اما آنان(یهودیان) بهترین شرایط زندگی را داشتند همانند خانواده من که در تونس ساکن بودند.ما در کشورهای مسیحی با هولوکاست روبرو شدیم،آنان تمامی یهودیان را مجبور به گرایش به سمت مسیحیت نمودند.

خبرنگار:آیا شما تصور نمیکنید که در کشورهای مسلمان،اسلام به عنوان بزرگترین قدرت ضد یهود است؟

 شالوم:خیر،اسلام هرگز دشمن ما نبوده است،به نظر من اسلام با یهود مخالف نیست زیرا تا قرن بیستم هیچ مسئله ای در این رابطه وجود نداشته است.

ارسال نظر

 
1