خبر فوری

 

کویته: به گزارش راز نیوز| دونالد بلوم سفیر ایالات متحده آمریکا با میر عبدالقدوس بزنجو وزیر ارشد ایالت بلوچستان دیدار کرد.

سروزیر ایالت بلوچستان در این دیدار با عنوان اینکه بلوچستان یک بخش مستحکم و آینده پاکستان می باشد، با بیان بهبودی اوضاع امنیتی این ایالت نسبت به گذشته، گفت: هیچ تهدید امنیتی جدی در ایالت وجود ندارد. جاده های اصلی و پروژه های توسعه ایمن هستند و پاسگاه های غیرضروری هم برطرف شده اند.

گفتنی است عبدالعزیز عقیلی مقام ارشد بلوچستان نیز در این دیدار حضور داشت.

در طول دوران گفتگو در مورد مولفه هایی چون گسترش همکاری آمریکا در پیشرفت ایالت، سرمایه گذاری، احیای زندگی معمولی قربانیان سیل، وضعیت امنیتی ایالت، روابط پاکستان و افغانستان، امور مرتبط با پناهندگان افغانستان و دیگر امور مورد علاقه مشترک صحبت شد.

سروزیر ایالت اظهار داشت که پاکستان و بلوچستان  تحت تاثیر تغییرات اقلیمی هستند، ما گاهی با خشکسالی و گاهی نیز با سیل مواجه هستیم، و تاکنون در اثر سیل اخیر خسارت های زیادی متحمل شده ایم از جمله بیش از 125 هزار منزل و ساختمان ویران شده اند. بازسازی و درستی زیرساخت ها بزرگترین چالش ها است و دولت مصمم به احیای زندگی قربانیان سیل است. به دلیل زیاد بودن وسعت ایالت، جمعیت کم و پراکنده بودن آن، رساندن نیازهای زندگی به آنها دشوار است. وی در مورد پیشرفت گوادر بیان داشت: پروژه های عمرانی در گوادر به سرعت درحال انجام است و صید غیرقانونی ترال ها در مرز های دریایی بلوچستان متوقف شده است. تجارت مرزی برای اشتغال مردم افزایش یافته و مشکل آب نیز حل شده است.

وزیر ارشد بلوچستان در مورد پروژه ریکودیک گفت که در مورد توافقنامه ریکودیک اعتماد تمامی احزاب سیاسی را جذب کرده ایم. وی در مورد روابط میان پاکستان و افغانستان اظهار داشت که پاکستان من جمله ایالت بلوچستان به بیشترین مقدار تحت تاثیر جنگ افغانستان قرار گرفتند و ما از مدت طولانی میزبان صد ها هزار مهاجر افغان هستیم. پاکستان به دنبال برپایی صلح پایدار بر پایه مبانی اصولی در افغانستان است و ما متمایل هستیم تا هرچه سریعتر پناهندگان افغان به کشور خود بازگردند.

دونالد بلوم سفیر آمریکا در این بین با بیان اینکه دولت ایالات متحده در زمینه بازسازی و مقابله با تاثیرات تغییرات اقلیمی همکاری خواهد داشت، خاطر نشان ساخت که بانک جهانی و دیگر سازمان های کمک کننده به منظور احیای زندگی قربانیان سیل، کشاورزی و در دیگر بخش ها کمک های مالی فراهم خواهند کرد.

وی اظهار داشت که دولت آمریکا برای کمک به پناهندگان افغان مبلغ 100 میلیون دلار را اختصاص داده است. من قول داده بودم به زودی به بلوچستان بیایم و برای تحقق وعده خود و دعوت شما به بلوچستان آمده ام .

ارسال نظر

 
1