خبر فوری

 
 
تقدیر طالبان از اظهارات عمران خان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان
کد خبر :2004401787

12:22 1400/07/04


برچسب ها : اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل, پاکستان و افغانستان, جامعه جهانی, دولت طالبان افغانستان, دولت موقت, ذبیح الله مجاهد, روند صلح افغانستان, طالبان افغانستان, عمران خان, نخست وزیر پاکستان,

ذبیح الله مجاهد معاون وزیر اطلاع رسانی دولت موقت افغانستان طی سخنانی از اظهارات نخست وزیر پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر لزوم توجه جامعه جهانی به افغانستان و برقراری روابط با این کشور تقدیر نمود.


کابل: به گزارش راز نیوز| ذبیح الله مجاهد معاون وزیر اطلاع رسانی دولت موقت افغانستان طی سخنانی از اظهارات نخست وزیر پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر لزوم توجه جامعه جهانی به افغانستان و برقراری روابط با این کشور تقدیر نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، ذبیح الله مجاهد سخنگوی اسبق طالبان افغانستان و معاون وزیر اطلاع رسانی دولت موقت کابل با تقدیر از این اظهارات نخست وزیر پاکستان ابراز داشت: مواضع عمران خان در خصوص افغانستان قابل تقدیر است، ایشان از جامعه جهانی خواستار برقراری روابط دوستانه با افغانستان شد و ما در این زمینه قدردان وی هستیم.

وی افزود: افغانستان خواهان برقراری روابط دوستانه با تمام دنیاست و ما خواهان همکاری کشورهای همسایه در زمینه های تجاری، اقتصادی و دیگر بخش ها هستیم. تمامی نهادهای کشور فعالیت های خود را آغاز نموده اند و ما تلاش داریم در نظام مالی کشور شفاف سازی نماییم.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی برای متوقف نمودن جنایت های هند در منطقه کشمیر اقدام موثر انجام دهد گفت: ما به حمایت دیپلماتیک خود از برادران کشمیری، میانماری و فلسطینی ادامه خواهیم داد.

ذبیح الله مجاهد خاطرنشان کرد: صلح و امنیت در افغانستان برای ما نیز دارای اهمیت است، برقراری روابط میان مردم پاکستان و افغانستان در جهت منافع دو کشور است. ما هیچگاه اجازه استفاده از سرزمین خود علیه پاکستان و هر کشور خارجی را نخواهیم داد.

این مقام طالبان افغانستان روز یکشنبه در گفتگو با شبکه پاکستانی پی تی وی تصریح کرد: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متجد کشورهای مختلف از ما در قبال آمریکا و جامعه جهانی حمایت کردند، 6 روز قبل چین و روسیه نیز در جهت منافع ما به اظهار نظر پرداختند، علاوه بر آن قطر، ازبکستان و چند کشور دیگر نیز مواضع مثبتی را در قبال ما داشتند. پاکستان کشور همسایه ماست و مواضع آن مبنی بر برقراری روابط از سوی جامعه جهانی با افغانستان قابل تقدیر است. ما امیدواریم کشورهای همسایه به اقدامات مثبت خود در خصوص افغانستان ادامه خواهند داد.

وی افزود: پس از برقراری صلح در افغانستان سعی ما بر این خواهد بود تا تجارت را توسعه دهیم، ریل گذاری از ازبکستان تا شهر بلخ افغانستان تکمیل شده است، اتمام این پروژه افغانستان را به پیشاور پاکستان و از آنجا به دیگر نقاط این کشور متصل خواهد نمود.

ذبیح الله مجاهد با اشاره به پروژه مشترک پاکستان و چین موسوم به سی پیک ابراز داشت: سی پیک پروژه بزرگ و با اهمیتی است اما در این زمینه نیاز به انجام تحقیقات داریم، ما خواهان مشارکت در این پروژه هستیم، راه اندازی یک شاهراه برای اتصال تمام آسیا گامی مثبت است.

وی با تشریح مواضع و رویکرد دولت موقت افغانستان در قبال اسلام آباد گفت: پاکستان کشور همسایه ما و خانه دوم مردم افغانستان است، در حال حاضر صدها هزار مهاجر افغان در این کشور سکونت دارند و ما دارای ارزش های مشترک فرهنگی، لسانی و مذهبی هستیم، ما با داشتن مرزهای مشترک با پاکستان خواهان روابط نزدیک و دوستانه با این کشور هستیم.

معاون وزیر اطلاع رسانی دولت موقت افغانستان در ادامه با اشاره به اهانت یکی از اعضای طالبان به پرچم پاکستان در مرز طورخم اظهار داشت: ما به پرچم و آزادی کشورهای همسایه خود احترام می گذاریم و امیدواریم آنان نیز پرچم و تمامیت ارضی ما را تکریم و احترام کنند، مرتکب شدن یک فرد به اقدام اشتباه نباید به ایجاد تنش میان روابط منجر گردد، اگر شخصی عامدانه و یا در اثر تبلیغات سوء مرتکب اشتباه و خطا شود آن فرد نماینده یک کشور نخواهد بود.

وی افزود: حادثه هتک حرمت به پرچم پاکستان در تورخم غم انگیز بود، این اقدام باعث ناراحتی ما شد، سه یا چهار نفر در این اقدام گستاخانه نقش داشتند که دستگیر شده اند. هرکسی که بخواهد روابط بین دو کشور را دچار تنش کند تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

 
1