خبر فوری

 
 
تفاهم پاکستان و ترکمنستان برای تسریع در تکمیل پروژه خط گازی تاپی و تشکیل گروه کاری
کد خبر :2092846243

19:13 1397/12/21


برچسب ها : برق, پاکستان, ترکمنستان, گاز,

دو کشور پاکستان و ترکمنستان برای تسریع در تکمیل پروژه خط گازی " تاپی" بایکدیگر به توافق رسیده اند. از طرفی، ترکمنستان پیشنهاد فراهم کردن برق هزار مگاواتی به پاکستان را نیز داده است.


 

به گزارش راز نیوز، طی دیدار رئیس جمهور پاکستان دکتر عارف علوی با وزیر امور خارجه ترکمنستان، دو طرف در رابطه با منافع ملی مشترک و امور مهم به گفتگو پرداختند.
دو کشور پاکستان و ترکمنستان برای تسریع در تکمیل پروژه خط گازی " تاپی" بایکدیگر به توافق رسیده اند. از طرفی، ترکمنستان پیشنهاد فراهم کردن برق هزار مگاواتی به پاکستان را نیز داده است.

در این دیدار، وزیر امور خارجه ترکمنستان، پیشنهاد فراهم کردن برق هزار مگاواتی را به رئیس جمهور پاکستان داد که این پیشنهاد توسط عارف علوی مورد استقبال قرار گرفت.
عارف علوی روابط دو طرف را برپایه فرهنگ، تاریخ و دین خواند و افزود : همکاری دو کشور موجب ترویج روابط با هدف صلح و ثبات در منطقه خواهد شد. دو طرف در سازمان های همکاری اسلامی، سازمان ملل و ای سی او روابط نزدیکی با یکدیگر دارند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که پاکستان کشوری صلح دوست بوده و خواهان روابطی نزدیک و دوستانه با کشورهای همسایه خود است. پاکستان برای عادی سازی وضعیت منطقه، آماده مذاکرات با هند است. کشورهای دوست باید برای حل کردن مسئله کشمیر بر هند فشار آورند.

قابل ذکر است که قبل از این مذاکراتی دوجانبه میان هیئت های عالی رتبه دو کشور در زمینه انرژی انجام شد . هیئت پاکستان به رهبری وزیر برق عمر ایوب خان و هیئت ترکمنستان به ریاست وزیر امور خارجه رشید میریدو برای مذاکرات با یکدیگر بر روی یک میز نشستند. گفته می شود که دو کشور ترکمنستان و پاکستان تصمیم به ایجاد گروه مشترک کاری برای واردات برق گرفته اند. عمر ایوب اظهار داشت که با صلح افغانستان، کشورهای آسیای میانه قادر به دسترسی به بندرگاه ها خواهند بود.

 


وزیر امور خارجه ترکمنستان از دسترسی این کشور به انرژی برق ارزان خبر داده و خاطر نشان کرد که می توانیم آن را برای پاکستان فراهم کنیم. هردو کشور باید از منابع خود برای رفاه مردم استفاده کنند.

توافق دو طرف برای تشکیل یک گروه کاری طی دیدار وزیر برق پاکستان عمر ایوب و وزیر امور خارجه ترکمنستان انجام شده است.

طی اعلامیه مشترک این دیدار ها ابراز داشته شد که ترکمنستان خواستار فراهم کردن برقی ارزان از مسیر افغانستان برای پاکستان است. مسائل مربوط به واردات برق توسط گروه مشترک کاری نهایی خواهد شد.

ارسال نظر

 
1