خبر فوری

 
 
تصویب بیانیه از سوی مجلس سنای پاکستان برای آزادی دکتر عافیه صدیقی
کد خبر :968838577

14:30 1397/08/24


برچسب ها : پاکستان, دکتر عافیه صدیقی, ریموند دیویس, مجلس سنای پاکستان,

در متن این بیانیه مجلس سنای پاکستان نسبت به بازداشت طولانی مدت دکتر عافیه صدیقی ابراز نگرانی کرده پذیرد و از دولت خواسته شده است نسبت به بازگشت هرچه فوری دکتر عافیه صدیقی اقدام نماید.


اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو،مجلس سنای پاکستان بیانیه ای  در رابطه با درخواست آزادی دکتر عافیه صدیقی را به تصویب رساند.

سناتور طلحه محمود نماینده حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن،در اجلاس برگزار شده مجلس سنا به ریاست صادق سنجرانی،متن پیش نویس بیانیه در خصوص آزادی دکتر عافیه صدیقی را ارائه کرد که به تصویب این مجلس رسید.

در متن این بیانیه مجلس سنای پاکستان نسبت به بازداشت طولانی مدت دکتر عافیه صدیقی ابراز نگرانی کرده و اظهار داشته است که لازم است از آمریکا درخواست بررسی مجدد پرونده صورت پذیرد و از دولت خواسته شده است نسبت به بازگشت هرچه فوری دکتر عافیه صدیقی اقدام نماید.

رئیس مجلس سنای پاکستان نیز پیشنهاد ارسال بیانیه مذکور به وزارت امور خارجه پاکستان را ارائه داد و گفت:دولت پاکستان با توجه به بیانیه صادر شده،برای بازگشت دکتر عافیه صدیقی دست به کار شود.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به موضوع دکتر عافیه صدیقی اظهار داشت:کنسولگری پاکستان در هوستون طی سه سال گذشته تاکنون 12 مرتبه با عافیه صدیقی ملاقات داشته است.

وی گفت:دولت پاکستان در خصوص پرونده دکتر عافیه صدیقی با دولت آمریکا در تماس است و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه نیز با فوزیه صدیقی خواهر عافیه صدیقی دیدار داشته است.

دکتر عافیه صدیقی که در زندانی در آمریکا به سر میبرد در اوایل دوره نخست وزیری عمران خان،با ارسال نامه خواستار کمک در خصوص آزادی خود شده بود.

علاوه بر این،دولت پاکستان در جریان سفر ایلس ولز معاون وزیر امور خارجه آمریکا،در خصوص موضوع عافیه صدیقی با وی به گفتگو پرداخت و اظهار داشت تمامی حقوق اولیه انسانی در رابطه با عافیه صدیقی را مد نظر قرار دهند.

فوزیه صدیقی خواهر دکتر عافیه صدیقی در مصاحبه چند روز گذشته خود با خبرگزاری جیو،خبر داده بود که با وجود پیشنهاد آمریکا مبنی بر آزادی عافیه صدیقی در قبال آزادی دیپلمات آمریکایی به نام ریموند دیویس،دولت پاکستان آن را نپذیرفته است و دولت خواسته ای دیگر را در این رابطه مطرح نموده است.

عافیه صدیقی کیست؟

دکتر عافیه صدیقی،دانشمند تبعه پاکستان است که به اتهام حمله به نیروهای آمریکایی در افغانستان،در بازداشت دولت آمریکا به سر میبرد.

 پس از بازداشت خالد شیخ محمد فرمانده بلندپایه القاعده و مغز متفکر حمله 11 سپتامبر،دکتر عافیه صدیقی به همراه سه کودک خود از سطح شهر کراچی ناپدید گشت.

پرونده ناپدید شدن دکتر عافیه صدیقی،زمانی پیچیده گشت که 5 سال پس از ناپدید شدن وی،آمریکا در سال 2008 مدعی شد که دکتر عافیه صدیقی را از ولایت غزنی افغانستان بازداشت نموده است.

دولت آمریکا در پرونده تشکیل شده علیه وی مدعی شده است که از دکتر عافیه صدیقی مقدار 2 کیلو ماده شیمیایی سودیم سیانید،مدارک مربوط به سلاح های شیمیایی و غیره کشف گردیده است که بر اساس آن مشخص میگردد که وی در حال طراحی برنامه برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی بود.

دکتر عافیه صدیقی همچنین متهم است زمانی که نیروهای آمریکایی و FBI از وی پرس و جو نمودند وی با یک اسلحه به سمت آنان تیراندازی نمود اما در واکنش نیروهای آمریکایی،وی مجروح گردید و پس از آن عافیه صدیقی به آمریکا انتقال داده شد و در سال 2010 میلادی به اتهام ارتکاب جرم،به 86 سال زندان محکوم گردید.

ارسال نظر

 
1