خبر فوری

 
تصرف مجدد مسجد لعل اسلام آباد توسط مولوی عبدالعزیز و وخامت اوضاع در منطقه
کد خبر :1704609569

11:03 1398/11/20


برچسب ها : اسلام آباد, پلیس اسلام آباد, جامعه حفصه, دولت پاکستان, مسجد لعل, مولوی عبدالعزیز,

در پی تصرف مجدد مسجد لعل اسلام آباد توسط مولوی عبدالعزیز، اختلافات میان مولوی عبدالعزیز و دولت پاکستان در خصوص مالکیت این مسجد مجددا بالا گرفت و بار دیگر این مسجد به مسئله ای تحت مناقشه در اسلام آباد تبدیل گشته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در پی تصرف مجدد مسجد لعل اسلام آباد توسط مولوی عبدالعزیز، اختلافات میان مولوی عبدالعزیز و دولت پاکستان در خصوص مالکیت این مسجد مجددا بالا گرفت و بار دیگر این مسجد به مسئله ای تحت مناقشه در اسلام آباد تبدیل گشته است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، پس از بی توجهی مقامات اسلام آباد به مسئله «مسجد لعل» و عدم صدور دستورات لازم برای عزل مولوی عبدالعزیز از امامت این مسجد، وی دو هفته قبل با حضور در مسجد مدعی گردیده است امامت این مسجد را همچنان بر عهده دارد.

با توجه به شرایط موجود نیروهای امنیتی اسلام آباد تمام مناطق اطراف مسجد را تحت محاصره خود درآورده اند و مولوی عبدالعزیز به همراه طلبه های دختر مدرسه دینی «جامعه حفصه» در داخل این مسجد حضور دارند.

تاکنون هیچ کدام از طرفین حاضر به عقب نشینی از مواضع خود در خصوص مالکیت این مسجد نشده اند.

این در حالی است که مولوی عبدالعزیز به منظور سنجش نوع واکنش دولت اسلام آباد هفته گذشته به ایراد خطبه جمعه در این مسجد پرداخت و علی رغم اطلاع رسانی به مقامات دولتی از سوی حافظ احتشام احمد طلبه سابق مولوی عبدالعزیز هیچ اقدامی از سوی دولت در این باره صورت نگرفت.

حافظ احتشام احمد که خود را سخنگوی انجمن شهدای مسجد لعل می خواند در این باره خبر داد: پلیس در احضاریه خود مدعی شده است که هارون رشید سکونت گاه دولتی جانشین امام مسجد را تصرف کرده است.

تنش در این باره زمانی بالا گرفت که تعداد 100 تن از طلبه های دختر جامعه حفصه واقع در منطقه G-7 اسلام آباد به سمت ساختمان سابق جامعه حفصه واقع در منطقه H-11 اسلام آباد یورش بردند، در پی این اقدام طلبه های جامعه حفصه نیروهای امنیتی اسلام آباد برای گفتگو و رایزنی به مولوی عبدالعزیز در مسجد لعل حضور یافتند اما به علت تمایل مولوی عبدالعزیز به گفتگو با یکی از وزرای دولتی این رایزنی بی نتیجه ماند.

مولوی عبدالعزیز در گفتگوی تلفنی با یکی از خبرگزاری های محلی پاکستان اظهار داشت: آنان(مقامات اسلام آباد) به دنبال تکرار خطاهای گذشته هستند، آنان حکم دیوان عالی را نقض کرده و در تلاش برای عدم اجرای شریعت اسلامی در کشور هستند.

وی با اشاره به مقامات دولت اسلام آباد افزود: آنان علاوه بر  تهدید به انجام مجدد عملیات نظامی، نسبت به تخلیه هرچه فوری جامعه حفصه اولتیماتوم صادر کرده اند و عرضه مواد غذایی نیز متوقف گردیده است، اما ما برای اسلام ثابت قدم و استوار خواهیم ماند.

لازم به ذکر است پس از صدور اخطاریه از سوی دولت به مولوی عبدالعزیز نسبت به تخلیه هرچه فوری مسجد لعل، تمام منطقه و مسیرهای مواصلاتی از روز پنجشنبه مسدود گردیده است و شهروندان محلی تحت تدابیر شدید امنیتی به برگزاری نماز جمعه پرداختند.

پس از برگزاری نماز جمعه در این مسجد و ایراد خطبه های ضد دولتی توسط مولوی عبدالعزیز نیروهای امنیتی ورود هرگونه فرد ثالث به این مسجد را ممنوع اعلام کردند و تنها افراد حاضر در مسجد خواهند توانست با خارج شدن از مسجد، مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مسجد لعل(به زبان محلی مسجد لال) واقع در اسلام آباد از مساجد معروف پایتخت پاکستان است که به مرور زمان به محل تجمع افراط گرایان مسلح وهابی تبدیل گشت.

این مسجد به دلیل فعالیت های مسلحانه اش در تیر ماه 1386 توسط ارتش پاکستان مورد محاصره قرار گرفت و پس از نتیجه بخش نبودن مذاکرات به این مسجد یورش برد.

طبق اعلام مقامات ارتش پاکستان، ۲۷ زن از جمله همسر و دختر مولانا عبدالعزیز غازی امام مسجد سرخ که چند روز قبل به هنگام فرار دستگیر شد، طی این حمله نجات یافتند زیرا این زنان که سه کودک نیز در میان آنها بودند در وضعیتی شبیه گروگان نزد تحصن کنندگان قرار داشتند.

همچنین طبق گزارش ها مولانا عبدالرشید غازی برادر مولانا عبدالعزیز که او نیز از رهبران و امامان تندروها به شمار می رفت در این حمله کشته شد. در این حال سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد که در جریان این حمله هشت نظامی ارتش کشته و ۲۹ تن دیگر نیز مجروح شدند.

 

ارسال نظر

 
1