خبر فوری

 
 
تبرئه 196 تن از عناصر تروریستی توسط دادگاه عالی پیشاور
کد خبر :2039694566

18:44 1399/03/27


برچسب ها : ارتش پاکستان, تروریست, تروریسم, دادگاه نظامی,

دیوان عالی پیشاور در جلسه صبح امروز (سه شنبه)، طی بررسی درخواست های 196 تن از عناصر تروریستی محکوم به حبس ابد، اعدام و حبس مدت دار، طی حکمی در جانب این افراد، آنها را به دلیل عدم شواهد کافی و مستندات، تبرئه و دستور آزادی آنها را صادر کرد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| قاضی وقار احمد رئیس دیوان عالی پیشاور و قاضی نعیم انور در جلسه روز سه شنبه، بیش از 300 دادخواست پرونده هایی که حکم محکومیت آنها از سوی دادگاه های نظامی صادر شده بود را مورد بررسی قرار داده و احکام 196 نفر را در استیناف دادخواست های دادگاه های نظامی علیه احکام مختلف به اتهامات مختلف را لغو کرده و سوابق ثبت شده بیش از 100 پرونده را خواستار ارائه به دیوان عالی توسط دادگاه های نظامی شدند. شبیر گگیانی وکیل مدافع درخواست دهندگان ابراز داشت: دادگاه حکم خود در مورد دادخواستهایی که پرونده های آنها از سوی مقامات به دادگاه ارسال شده را ابراز داشته ، درحالیکه احکام ما بقی پرونده ها پس از ارسال آنها از سوی دولت در روز های آتی ابلاغ خواهد شد.

گفتنی است قاضی وقار احمد سیته سال گذشته نیز با پذیرش دادخواست های افراد محکوم شده از سوی دادگاه های نظامی، به نفع آنها حکم صادر کرده و دستور آزادی این افراد را ابلاغ کرده بود.

 

شبیر گگیانی وکیل مدافع درخواست دهندگان در شرح احوال آنچه در این جلسه رخ داد، گفت: دربین این پرونده ها، افرادی با احکام قضایی مختلفی وجود دارند که محکوم به اعدام، حبس ابد، حبس 14 و 15 سال شده بودند. وی افزود: معاون دادستان کل در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی دادگاه در مورد علت محکومیت این افراد، گفت: این افراد به جنایات خود اعتراف کرده اند. وی در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر که چرا براساس سوابق، این افراد اعتراف را با تاخیر زمانی 8، 9 و 10 سال ثبت کرده اند، گفت: آنها مورد "شستشوی مغزی" با هدف خارج سازی "رویای بهشت از اذهان" قرار گرفته بودند، و به این دلیل در ثبت سوابق تاخیر رخ داده است.

وکیل مدافع درخواست دهندگان در ادامه تصریح داشت: این درخواست ها در سال های 2018، 2019 و بخشی از سال 2020 ارائه شده بودند. دادگاه های نظامی سوابق ثبت شده 196 درخواست دهنده را به دیوان عالی پیشاور ارائه کردند، درحالی که درخواست ها در کل 306 عدد بودند. طبق سوابق ارائه شده به دادگاه، دادگاه های نظامی صلاحیت رسیدگی به پرونده های آنها را نداشته و هیچ مدرک رسمی دال بر مجرم بودن این افراد نیز وجود ندارد. این افراد به مدت 9 الی 10 سال تحت بازداشت بودند، درحالیکه تنها مستند علیه این افراد اعتراف به جرم بود و پس از این روند، این افراد به مقامات نظامی تحویل داده شده بودند که این امر برخلاف قوانین است. این افراد براساس ماده 12 قانون اساسی، در بازداشت غیر قانونی بودند، و به دلیل عدم حاضر شدن شاهدی علیه این افراد در دادگاه و عدم کفایت مستندات، دستور آزادی این افراد صادر شده است.

 

گفتنی است دیوان عالی پیشاور در اوت سال 2018 نیز با پذیرفتن درخواست های 74  فرد،  دستور آزادی آنها را داده و مجازات های صادره از سوی دادگاه های نظامی علیه این افراد را لغو کرده بود.

شایان ذکر است قبل از این نیز بسیاری از عناصر تروریستی پاکستان به بهانه عدم کافی بودن شواهد و مستندات علیه این افراد، پس از بازداشت و صدور مجازات اعدام یا حبس ابد، توسط دیوان های عالی ایالات پاکستان تبرئه و آزاد شده اند.

 

بخوانید: به چالش کشیده شدن پرونده دانیل پرل توسط دولت ایالت سند در دیوان عالی کشور

تبرئه دو عضو گروه تروریستی جندالله توسط دادگاه عالی ایالت سند پاکستان

تبرئه یک متهم ارتباط با داعش توسط دادگاه ویژه مبارزه با تروریسم در پیشاور

تبرئه یک عضو جنبش طالبان پاکستان از اتهام حمل سلاح و مواد منفجره

ارسال نظر

 
1