خبر فوری

 
 
تبدیل وزرای فدرال پس از ابراز نارضایتی فرمانده ارتش پاکستان از عملکرد اقتصادی
کد خبر :964972374

19:17 1400/01/16


برچسب ها : پاکستان, پاکستان و عربستان سعودی, پاکستان و هند, عبدالحفیظ شیخ, عربستان سعودی, عمران خان, نخست وزیر پاکستان, هندوستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, ولیعهد عربستان سعودی,

نجم سیتی روزنامه نگار ارشد و تحلیلگر پاکستانی با اشاره به تغییرات اخیر رخ داده در سمت وزرای فدرال پاکستان، اظهار داشت که ارتشبد قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان با ناامید کننده خواندن عملکرد دولت، اظهار داشت که عدم موفقیت دولت در امور اقتصادی باعث خشم عمومی و آسیب رساندن به اعتبار هیئت حاکمه نظامی شده است...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| نجم سیتی روزنامه نگار ارشد و تحلیلگر پاکستانی با اشاره به تغییرات اخیر رخ داده در سمت وزرای فدرال پاکستان، اظهار داشت که ارتشبد قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان با ناامید کننده خواندن عملکرد دولت، اظهار داشت که عدم موفقیت دولت در امور اقتصادی باعث خشم عمومی و آسیب رساندن به اعتبار هیئت حاکمه نظامی شده است.

این روزنامه نگار در ادامه افشاگری خود، افزود: ژنرال باجوا اخیرا با احضار 6 تن از وزرای فدرال دولت از عملکرد دولت ابراز ناامیدی کرد و در لهجه ای جدی گفت که تحمیل چنین دولتی بر مردم، باعث آبروریزی خود ارتش می شود؛ ژنرال باجوا با اظهار خشم تاکید کرد تا با تغییر وزرای ارشد ایالات پنجاب و خیبر پختون خوا، بهبودی کسب شود و برای اداره دولت فدرال یک تیم مستعد و قابل اعتماد تشکیل شود تا حداقل اقتصاد بتواند روی دو پای خود بایستد.

 

این تحلیلگر ارشد ادعا کرد که فرمانده ارتش با لحنی جدی به وزرا گفت که زمان در حال اتمام است. بنابراین نتیجه این "توصیه" این بود که عمران خان نخست وزیر پاکستان ندیم بابر و حفیظ شیخ را از سمت های شان برکنار کرد، درحالیکه عمران خان در روزهای اخیر از دستاوردهای شگف انگیز آنها تعریف و تمجید کرده بود. طبق گفته نجم سیتی، عمران خان همچنین به حفیظ شیخ بلیط ورود به سنا را نیز داده بود تا بتواند انتخاب شود  و به عنوان وزیر دارایی وزارت خزانه داری را اداره کند، اما ناگهان ورق برگشت و توافق بر اخراج او شد. بیش از این نیز در کابینه دولت فدرال تغییرات رخ می دهد.

 

 

 

سیتی در ادامه افشاگری های خود مدعی شد اگر به انتخاب کابینه دولت در گذشته نیز نگاه کنیم درمی یابیم که عثمان بزدار به توصیه "وزارت منزل" (اشاره به همسر عمران خان) انتخاب شده بود. به همین دلیل است که بزدار با وجود عملکرد نابود کننده اش، همچنان برکنار نشده است. به گفته سیتی، نخست وزیر بیم دارد که هرگونه تلاش برای تغییر وزیر ارشد پنجاب، اتحاد متحدان حزب حاکم را تضعیف می کند. در این وضعیت، احزاب مردمی پاکستان، مسلم لیگ ن و مسلم لیگ ق به فرصتی طلایی برای تشکیل دولت در این ایالت دست می یابند و بدین ترتیب مسیر تصاحب اسلام آباد هموار می شود.

نجم سیتی می گوید که فرمانده ارتش درحال کار بر مولفه کاهش تنش ها وعادی سازی اوضاع با هند است، به همین دلیل درحال حاضر با کنار گذاشتن مسئله کشمیر مشکلی وجود ندارد زیرا فشار زیادی را به بودجه کشور پاکستان وارد می کند. به گفته روزنامه نگار، جنگ طولانی در خط کنترل مرزی بسیار پر هزینه است، روزانه صدها خمپاره به ارزش هزار ها دلار شلیک می شوند. حقیقت این است که اقتصاد پاکستان طی دوسال گذشته به دلیل قرنطینه درپی کرونا، شرایط سخت صندوق بین المللی پول و تا حدود زیادی تصمیمات نادرست عمران خان درحال سقوط عمیق بوده است. درآمد دولت افزایش نیافته و بدین ترتیب افزایش بودجه دفاعی نیز امکان پذیر نمی باشد.

نجم سیتی می گوید که ژنرال باجوا فرمانده ارتش که به بهانه مسئله کشمیر مدت خدمتش افزایش یافته است، اکنون از عمران خان می خواهد تا علاوه بر هندوستان، روابط با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را نیز بهبود بخشد. 

وی افزود: هیئت حاکمه نظامی روابط پاکستان با آمریکا را به طور ویژه ای در دستان خود نگه داشته است، زیرا آمریکا به طور ویژه ای بر سیاست خروج از افغانستان متمرکز شده است. اکنون تنها نهادی که بر طالبان نفوذ دارد، هیئت حاکمه نظامی پاکستان است؛ اما این برای پاکستان کار ساده ای نیست، اول از همه باید طالبان را برای آتش بس با آمریکا متقاعد کند. در این میان نقش هند در آنجا باید از نزدیک تحت نظارت قرار گیرد، زیرا آمریکا و دولت غنی هم در سناریوی نوظهور از نقش هند در افغانستان حمایت می کنند. ایالات متحده و هند نیز شمشیر گروه ویژه اقدام مالی را بر سر پاکستان آوزیران کرده اند. پاکستان همچنین برای جلوگیری از ورشکستگی و انزوای جهانی مجبور به رعایت شرایط صندوق بین المللی پول است.

نجم سیتی در ادامه اظهاراتش خاطر نشان ساخت که با حمایت سیاسی و مالی آمریکا، رژیم های نظامی پاکستان سخنان ضد مدنی و ضد هند را قوی نگه داشتند. اما امروز اوضاع برعکس شده است، دوران کمک های نظامی و اقتصادی ایالات متحده برای همیشه به پایان رسیده است. در این مقطع حساس تاریخی، این تشکیلات به یک شریک غیرنظامی محبوب احتیاج داشت تا پاکستان را به کشوری "عادی" تبدیل کند تا سیاست و اقتصاد این کشور سیاست های خارجی آن را کنترل کند

ارسال نظر

 
1