خبر فوری

 
 
تایید مذاکرات محرمانه میان هند و پاکستان توسط منابع عالی رتبه رسمی اسلام آباد
کد خبر :162349827

13:13 1400/02/06


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان, پاکستان و هند, مذاکرات, مذاکرات محرمانه, هند,

در گزارشی که از منابع رسمی عالی رتبه پاکستان منتشر شده، آمده است که دو کشور هند و پاکستان از کانال رهبران اطلاعاتی درحال انجام مذاکرات مخفی هستند.


اسلام آّباد: به گزارش راز نیوز| تمامی منابع آگاه پاکستانی تایید کردند که هند برای کاهش تنش های میان دو کشور در خصوص کشمیر و دیگر امور در دسامبر سال 2020 پیشنهاد گفتگوهای مخفی را ارائه کرده بود و پاکستان نیز به شدت از آن استقبال کرد.

براساس گزارش، منابع عالی رتبه رسمی پاکستان ابراز داشتند: در خصوص پیشنهاد هند میان رهبری پاکستان تبادل نظر انجام گرفت و تصمیم برآن شد تا برای حل مسالمت آمیز تمامی مولفه های بحث برانگیز، تمامی گزینه ها مورد استفاده قرار گیرند.

منابع گفتند که هند پیشنهاد داده است تا به جای بحث در مورد همه موضوعات در یک مکان در گفتگوی جامع، دو کشور باید گفتگوهای همزمان در مورد همه موضوعات بحث برانگیز را آغاز کنند و رهبری پاکستان نیز با تمامی گزینه هایی که باعث کاهش تنش می شوند، موافقت کرده بود.

به گفته یک مقام: ما فرصت خوبی برای ایجاد یک مکث استراتژیک داریم، باید از خشونت دور شویم و به امور داخلی بپردازیم.

منابع ضمن تایید، ابراز داشتند که گفتگوهای مخفی بین رهبران اطلاعاتی دو کشور در حال انجام است. دهلی نو ترجیح داد تا بجای انجام این مذاکرات از طریق یک بستر سیاسی، مذاکرات باید مخفی باشند و اسلام آباد نیز با آن موافقت کرد.

مقام عالی رتبه در ادامه افزود: اولویت پاکستان در مرحله نخست بازگرداندن هویت رسمی به کشمیر بود و هند نیز برای عدم اعمال تغییرات نسبت جمعیتی موافق است و دولت های دوکشور در این زمینه توافق کرده اند تا گروه سومی را شامل نکنند. وی در ادامه اظهارات خود مسیر گفتمان را به قدری پیچیده عنوان کرد و اظهار داشت اگر به آن پایبند باشیم، می توانیم به اهداف خود برسیم. زمانی به این مذاکرات شوک موقت وارد شد که کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه فدرال تصمیم به واردات شکر و گندم از هند را گرفت اما کابینه با آن موافقت نکرد؛ این باعث وارد آمدن شوک مختصری به روند گفتمان مخفی شد. وزیر امور خارجه پاکستان و چند تن از دیگر وزرا با این اقدام مخالفت کردند. براساس باور منابع، این سردرگمی تاثیر منفی در مذاکرات محرمانه داشته و به دولت فشار وارد شد تا موضع سختگیرانه ای را اتخاذ کند.

از اطلاعات جدید مشخص می شود که نخستین ارتباط محرمانه میان دو کشور پاکستان و هند در سال 2017 میلادی انجام شد و مقامات ارشد هند به منظور آغاز مذاکرات یک پیام سری را به رهبری اطلاعاتی و ارتش پاکستان ارسال کرده بودند. این روند از همان وقت توسط شاهد خاقان عباسی نخست وزیر وقت پاکستان درحال انجام بود تااینکه دسامبر سال گذشته میلادی به صورت غیر عادی این روند افزایش یافت. پس از آن اقدامات متعددی جهت جلب اعتماد صورت گرفته اند که توافق آتش بس در خط کنترل مرزی نیز از جمله آنها است. براساس گزارش، رهبران مردمی و نظامی پاکستان در زمینه مذاکرات با هند زیر یک پرچم قرار دارند. در گذشته، سیاست های ارتش با هند نسبت به سیاست های رهبری منتخب مغایرت داشته است، درحالیکه به گفته مقامات فرماندهی عالی ارتش هم اکنون خواهان صلح در آسیای جنوبی است.

 

شایان ذکر است شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی مصاحبه ای با شبکه ترک، گفته است اگر هند در خصوص تصمیمات 5 اوت 2019 میلادی تجدید نظر انجام دهد، بنابراین پاکستان آماده گفتگو در زمینه تمامی مسائل حل شدنی است. ما نمی توانیم متحمل جنگ شویم زیرا این برای هردو کشور مترادف با خودکشی خواهد بود، برای همین دو کشور پاکستان و هند باید مذاکرت انجام دهند. وی افزود: مذاکرات بین دی جی ام او توسط هر دو طرف مورد استقبال قرار گرفت، رهبران هند برای آتش بس عزم خود را ابراز داشتند که به محض آن ما و کشمیری ها از آن استقبال کردیم، ابتکار هند باعث کاهش تنش شد که مورد استقبال هر دو طرف قرار گرفت.  

 

بخوانید: وزیر امور خارجه پاکستان هرگونه مذاکرات با هندوستان از طریق امارات را رد کرد

ارسال نظر

 
1