خبر فوری

 
 
تاریخچه پیدایش و فعالیت های گروه های تروریستی البدر و الشمس
کد خبر :1129559842

17:55 1399/04/14


برچسب ها : ارتش پاکستان, گروه تروریستی البدر,

ارتش پاکستان به منظور جلوگیری و سرکوب جنبش آزادی طلب بنگلادش عملیاتی با عنوان "سرچ لائت" به فرماندهی سپهبد تکا خان را آغاز و گروه های مسلحی موسوم به "البدر" و "الشمس" را تشکیل داد که پس از آن، از این گروه ها برای عملیات هایی در کشمیر هند استفاده شد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| 5 فروردین 1350 برابر با 25 مارس 1971 میلادی، زمانی که مردم بنگلادش تصمیم به آزادی و تشکیل کشوری مستقل از پاکستان را گرفتند، ارتش پاکستان به منظور جلوگیری و سرکوب این جنبش آزادی طلب عملیاتی با عنوان "سرچ لائت" به فرماندهی سپهبد تکا خان را آغاز کرد، اما وضعیت روز به روز رو به وخامت می رفت و از دسترس ارتش پاکستان خارج می شد. ژنرال رائو فرمان علی مشاور وقت نظامی کشور هنگامی که عبدالمطلب یک شهروند بنگالی که در اوت 1971 به عنوان فرماندار منصوب شد، پیشنهاد داد تا با تشکیل نیروهای نظامی متشکل از داوطلبان بنگالی حامی اتحاد پاکستان برای رسیدن ارتش پاکستان به اهداف خود، با سازمان مسلح ناسیونالیستی بنگالی "مکتی بهینی" مبارزه کنند. مکتی باهنی متشکل از هواداران مردمی بود که در اردوگاه های مرزی از طریق ارتش هند امکانات آموزش نظامی به آنها داده می شد. جماعت اسلامی نیروی داوطلب برای تشکیل گروه تروریستی "البدر" که متشکل از سازمان دانشجویی وابسته به جماعت اسلامی و اساتید آن بود را فراهم کرد، درحالی که "الشمس" شامل فراگیران علوم دینی مدارس مذهبی و همچنین برخی از فعالان مسلم لیگ و حزب نظام اسلامی بود. امکانات آموزش نظامی، سلاح و دیگر تجهیزات مورد نیاز را ارتش پاکستان برای این گروه های تروریستی فراهم کرد. ارتش پاکستان گروه های البدر و الشمس را موظف به هدف قرار دادن دانشمندان، دانشجویان، اساتید و رهبران سیاسی ملی گرای بنگال که ارتش فهرست آنها را تهیه کرده بود، کرد. حسین حقانی سفیر پاکستان در واشنگتن در کتاب خود "In Between Mosque and Military" نوشت: مارس 1971 لیستی از روشنفکران بنگالی، روزنامه نگاران، دانشجویان و رهبران سیاسی بنگالی تهیه و مسئولیت هدف قرار دادن آنها به گروه های البدر و الشمس داده شد.

25 آذر 1350 برابر با 16 دسامبر 1971، ارتش پاکستان در میدان پلتن منطقه دهاکا مقابل ارتش هند، سلاح های خود را به زمین گذاشت، و پس از آن گروه های تروریستی البدر و الشمس نیز از انظار عمومی غایب شدند. مبارزان این گروه ها، پس از این اقدام، یا از بنگلادش فرار و یا خود را مخفی کردند. پس از آن، حزب ملی گرای "مکتی باهنی" بنگلادش، سر فرصتی مناسب، با جستجوی اعضای البدر و الشمس، تک تک آنها را به هلاکت رساند. هرچند تعدادی که بازمانده بودند، غیر فعال شدند.

سناتور پروفسور خورشید احمد نایب رئیس و مسئول سیاست های جماعت اسلامی در مصاحبه ای ضمن افشای حقایقی در مورد این گروه های تروریستی، پرده از روابط این حزب و ارتش پاکستان با البدر و الشمس برداشت و گفت: هنگامی که در مارس 1971، اوضاع برگشت، اعضای وابسته به جماعت اسلامی، البدر را تشکیل دادند. که در آن دانشجویان جمعیت اسلامی در خط مقدم بودند، درحالی که در کنار اعضای حزب ، دیگر افراد نیز به عضویت درآمدند. گروه البدر جان فشانی های زیادی انجام داد. طی درگیری البدر با شبه نظامیان ملی گرا "مکتی باهنی بنگلادش" از هر دو طرف کشته دادند. آنها نه جنایات جنگی بود و نه چیزی از این قبیل که بتوان به آن نسل کشی گفت، و من می خواهم این را روشن کنم که همه آنها فرزندان سرزمین پاکستان شرقی بودند و هیچ دست خارجی در آن وجود نداشت. وی افزود: من با قاطعیت می توانم ادعا کنم که هیچ ساختار البدر مبتنی بر تبعیض نژادی نیست، بلکه آنها همان کسانی بودند که به این سرزمین تعلق داشتند و آنها می خواستند رابطه خود را با پاکستان برقرار نگه دارند و به همین منظور این نقش را ایفا کردند. اما ارتش ما را فریب داد و ما را نسبت به کارهایی که انجام می داد یا قصد انجام آنها را داشت، نظر ما را در این زمینه جلب نکرد. بلکه آنها 24 ساعت قبل از تسلیم شدن مقابل هند به جوانان ما گفتند که برای خودتان کاری کنید، ما می رویم. این تجربه تلخ بزرگی بود، این واقعیت هایی است که من به روش خودمختار ابراز داشتم. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی آموزش نظامی، سلاح و تجهیزات را برای البدر فراهم کرد، گفت: من در این زمینه با قاطعیت نمی توانم چیزی بگویم، اما اینقدر می دانم که طی این زمان علاوه بر آنکه خود جوانان خود را تجهیز کردند، اغلب ارتش پاکستان نیز به آنها کمک می کرد.

 

سرانجام رهبران البدر در بنگلادش

دولت بنگلادش در سال 2009 علیه مطیع الرحمن نظامی امیر جماعت اسلامی پرونده ای براساس خیانت و نسل کشی بنگال ها و رهبری گروه البدر که در جنگ آزادی خواهی بنگال ها علیه آنان مقاومت کردند، تشکیل داد. مطیع الرحمن نظامی یکی از سیاستمداران بنگلادش و رئیس حزب بزرگ این کشور بود. وی 7 آبان 1393 محکوم به اعدام شد و در 22 اردیبهشت 1395 در زندان مرکزی دهاکا به دار آویخته شد. حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش در سال 2010 یک دادگاه جنایات جنگی تشکیل داد که طبق آن، تاکنون 4 تن از سیاستمداران ارشد را اعدام کرده است که این اقدام او مورد حمایت گروه های حقوق بشری قرار گرفت. اما در نوامبر 2011، سازمان دیده بانی حقوق بشر با انتقاد شدید از دولت بنگلادش، اظهار داشت که این پرونده فاقد شفافیت است و شهود و وکلا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.  از طرفی اعدام مطیع الرحمن مورد انتقاد شدید و محکومیت پاکستان نیز قرار گرفت، وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای از نگرانی پاکستان در این موضوع اطلاع داد و گفت: وی به جرم ارتکابی قبل از دسامبر 1971 محکوم شده است. اعدام او تنها به خاطر این بود که وی قانون اساسی پاکستان را تایید و در تلاش برای حفظ آن بود. همچنین کشور ترکیه نیز این اقدام بنگلادش را محکوم و به منظور اعتراض به این اقدام، سفیر خود از این کشور را فراخوانده بود.

 

افضل ریحان در مقاله ای که در سال 2013 منتشر شد، طی افشای رفتار غیر انسانی و قانونی پاکستان با بنگال ها، نوشت: عبد القادر ملا به عنوان عضو گروه نظامی البدر که در ربایش و قتل بیش از 300 روشنفکر و دانشمند بنگال نقش دارد، در دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد که این حکم موج خشونتی را در بنگلادش به راه انداخت که در آن، بیش تر خانه هندو ها به آتش کشیده شدند، و همچنین خودرو ها نیز منهدم شدند. براساس گزارش، طی روز نخست این موج خشونت، 7 نفر و روز دوم 8 تن جان باختند. از طرفی منزل فضل کبیر قاضی دادگاه یکی از 5 قاضی دادگاه "جنایات جنگی" نیز با بمب های بنزینی مورد حمله قرار گرفت. همچنین جماعت اسلامی، در پاکستان علیه این حکم اعتراضات شدیدی به راه انداخت. رهبران جماعت اسلامی گفتند که شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش با اعدام ملا عبد القادر، در حقیقت حکم اعدام خود را امضاء کرده است. علاوه بر جماعت اسلامی، (گروه های تروریستی) جنبش طالبان پاکستانTTP و جماعت الدعوه نیز این حکم را محکوم کرده و حکم اعدام را اقدامی نابخشودنی خواندند. همچنین گفته می شود که عبدالقادر به جرم وفاداری به پاکستان محکوم شده است.

 

اعلام آمادگی البدر پاکستان برای همکاری با ارتش این کشور در کشمیر هند

 

گفتنی است حاجی عبدالله رئیس بخش پاکستانی البدر طی مصاحبه ای با خبرگزاری ARY پاکستان در سال 2016، گفت: درصورتی که توطئه یا دسیسه ای از سوی هند علیه کشمیر انجام شد، ما حاضر به جان فشانی در این زمینه هستیم و قبایل مرز های غربی پاکستان آماده هستند تا در کنار ارتش پاکستان بجنگند. ملت و ارتش پاکستان پشتیبان کشمیر و آماده مبارزه با هرگونه چالشی هستند و امیدواریم به زودی کشمیر آزاد خواهد شد. اگر کسی به مودی نخست وزیر هند حمله یا او را اسیر کند، من به او 100 میلیون روپیه و 50 هکتار زمین به عنوان هدیه خواهم داد. رهبران بین الملل از جمله سازمان ملل متحد، عهدنامه صورت گرفته با عنوان تاشکن را اجرایی سازند و همچنین تحقیقاتی نیز در زمینه کشته شدن به طور اسرار آمیز شاستری نخست وزیر هند که این توافقنامه را امضاء کرده بود، انجام دهند. سازمان ملل، مسئله کشمیر را طبق درخواست های مردم آن، حل و فصل سازد. 

 

اختلافات میان البدر و جماعت اسلامی

 

در سال های آخر دهه 90 میلادی، میان جماعت اسلامی پاکستان و البدر اختلافاتی بوجود آمد. هنگامی که برخی از جوانان این سازمان در اعتراض به ورود قاضی حسین احمد امیر سابق جماعت اسلامی پاکستان به یک عملکرد، شعارهایی سر دادند، موجب بروز اختلاف شدیدی میان دو طرف شد. که این موجب ابراز جدایی رسمی جماعت اسلامی پاکستان از این گروه شد و پس از آن، جماعت اسلامی، سازمان جدیدی با عنوان حزب المجاهدین پاکستان را تاسیس کرد.

 

شرکت اعضای مسلح البدر با لباس های نظامی و شخصی در راهپیمایی "حمایت از کشمیر"

 

5 فوریه سال جاری میلادی، درپی اعلام دولت پاکستان که با شرکت سازمان های سیاسی و اجتماعی در حمایت از کشمیر برگزار و مردم به خیابانها آمدند، راهپیمایی های مناطق ثمر باغ، تیمر گر و مندا بخش ملاکند ایالت خیبر پختون خوا، به دلیل حضور شبه نظامیان مسلح سواره و پیاده با لباس های نظامی و شخصی "البدر"، مورد توجه ویژه ای قرار گرفت. هرچند این سازمان مسلح از سوی آمریکا و هند به جرم تروریسم، ممنوعه اعلام شده است، اما این سازمان در پاکستان غیرقانونی نبوده و تنها فعالیت های آن از سالیان محدود شده بود. تعداد زیادی از نیروهای این سازمان در ناحیه دیر ساکن هستند اما بنابر دلایلی فعالیت های آنان محدود بود و از دو الی سه سال گذشته حتی دفاتر آنان نیز تعطیل هستند.

یکی از تجار تیمر گر گفت: حدود 300 الی 400 تن از شبه نظامیان البدر در راهپیمایی برگزار شده در حمایت از کشمیر حضور داشتند، در حالی که تعدادی لباس نظامی و تعدادی نیز لباس شخصی به تن کرده بودند. در دست آنها پرچم های سفیدی بود که بر روی آن شهادتین نوشته شده بود. اینها علیه هند شعار می دادند و من حدود 8 الی 10 تن از آنان را دیدم که سلاح کلاشینکوف به دست داشتند.

یکی دیگر از تجار در مصاحبه ای، اظهار داشت: شبه نظامیان البدر علاوه بر آنکه بر موتور و خودرو سوار بودند، به صورت پیاده نیز در راهپیمایی شرکت کردند. وی مدعی شد این درحالی بود که نیروی پلیس انتظامی و راهنمایی رانندگی نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است بخت زمین خان از اهالی دیر و فرمانده عالی رتبه البدر نیز که از مدتی طولانی فعال نبود نیز در جلسات تیمر گر و ثمر باغ دیده شده است. وی در این بین طی سخنرانی در راهپیمایی در حمایت از کشمیر، گفت: از اعلام همبستگی دولت با کشمیر استقبال می کنیم، اما این کافی نیست و دولت باید پیش برود، ما نیز از آن پشتیبانی خواهیم کرد. سازمان ملل هیچگاه مسئله کشمیر را حل و فصل نخواهد کرد و باید برای آن، مسیر جهاد را در پیش گیریم.

 

بخوانید: هند: چین در تلاش برای دوباره فعال کردن گروه شبه نظامی البدر است

ارسال نظر

 
1