خبر فوری

 
 
تاریخچه ای از زندگی منان وانی یکی از نخبگان که به حزب المجاهدین ملحق شد
کد خبر :1098627539

19:47 1397/07/20


برچسب ها : هند, کشمیر,

منان وانی، جوانی 26 ساله که ساکن کپواره هند بود. وی در دانشگاه مسلم هند مشغول به تحصیل بوده است. به گفته نزدیکان وی مانیز از سفر وی به کشمیر تحت اشغال هند و عضو شدن او در حزب المجاهدین متحیر هستیم. گفتنی است که وی برنامه دکترا را نصفه رها کرده و به کشمیر اشغالی سفر کرده بود.


منان وانی، جوانی 26 ساله که ساکن کپواره هند بود. وی در دانشگاه مسلم هند مشغول به تحصیل بوده است. به گفته نزدیکان وی مانیز از سفر وی به کشمیر تحت اشغال هند و عضو شدن او در حزب المجاهدین متحیر هستیم. گفتنی است که وی برنامه دکترا را نصفه رها کرده و به کشمیر اشغالی سفر کرده بود.

منان وانی درحالی به کشمیر اشغالی سفر کرد که حتی از قبل آموزش‌ های نظامی را نیز ندیده بود و کار با اسلحه را نیز نمی‌دانست. اما به دلیل قد و قامت رشيد، وی را در حزب المجاهدین به عنوان فرمانده برگزیدند.

موضوع تحقیق وی در رشته دکترا، ویژگی‌های زمین شناسی شهر بومی لولاب بوده است. وی در دانشگاه بهوپال جایزه بهترین مقاله را ازآن خود کرده بود. براساس مطالب مندرج درمورد منان وانی در وب سایت دانشگاه مسلم، وی قائل به تحقیقات بی جانبه بوده است.

منان تا قبل از عضویت در گروه مسلح، مشغول تالیف و تحقیق بوده است. او از دانشجویان نخبه نیز به شمار می آمده است. وی بر موضوعات مختلفی تالیفاتی داشته است، این درحالی است که در پلیس برخلاف خبرگزاری کرنت وابسته به کشمیر اشغالی، به دلیل چاپ محتوای منان وانی، شکایت نامه ای نیز تنظیم شده بود. پس از آن محتوای منان وانی از وب سایت این خبرگزاری حذف شد.

منان وانی در یکی از مقالات خود اینگونه می‌نویسد که : برای زیر نظر داشتن اساتید دانشگاه و دبیرستان، ماموران مخفی تعیین شده اند. دانشجویان نمی توانند آزادانه اظهار رأی کنند. این درحالی است که در پی دانشجویان نیز، جاسوس هایی قرار داده شده اند. قوانینی ساخته می شوند تا از طریق آن کسی نتواند بر سیاست های دولت مردان اعتراضی کند. باوجود چنین وضعیتی، افرادی که فهیم هستند درمورد اینکه جامون کشمیر، بخشی از هند است چه چیزی خواهند گفت.

پس از کشته شدن منان وانی، در کشمیر اشغالی آن رویدادهایی که پس از کشته شدن برهان وانی انجام شده بود، انجام نشد. کشته شدن برهان وانی باعث افزایش و پیدایش تظاهرات، گروه های شبه نظامی و بروز گروه های جدیدی از تظاهرات کنندگان شده بود .

اما با کشته شدن منان وانی نه تنها گروه های وابسته به هند در کشمیر اشغالی نگران هستند، بلکه افسران امنیتی موجود در کشمیر نیز از روی کار آمدن نوجوانان آموزش دیده بیمناک هستند.

گفتنی است که نخست وزیر سابق، محبوبه مفتی، کشته شدن منان را به عنوان یک خسارت ملی قلمداد کرده بود. لازم به ذکر است که یکی از مقامات سازمان خدمات اداری هندوستان طی تویتی گفته بود که، منان وانی یک رهبر نوجوان بود. ما نیاز به او داشتیم. ای کاش وی راه خشونت را درپیش نگرفته بود. چی می‌شود اگر افرادی که حاضر به کشته شدن برای جامون کشمیر هستند، تصمیم به زندگی بگیرند. چه کسی پاسخگو است، کی این جنگ به پایان خواهد رسید.

محل سکونت منان وانی (کپواره) به دلیل نزدیکی به خط مرزی، مملو از نظامیان ارتش هند است. منان، مطالعه زیادی درمورد، تاریخ، مذاهب و سیاست داشته است. وی در موضوعات و مقالات خود، به رهبر مدافع حقوق مدنی آمریکا، مالکوم ایکس و سایر رهبران مدافع سیاه اشاره میکرده است.


مهندس رشيد که از اعضای کپواره در مجلس هند بوده است گفت :قلم منان را با اسلحه خاموش کردند، و ارزش و مقام افکار منان را نتوانستند درک بکنند.

منان وانی نیز درفهرست نوجوانانی باتحصیلات عالی است که حرفه و تحصیل خود را رها کرده و دست به اسلحه شدند.

به گفته یکی از افسران پلیس مخفی : کشته شدن منان وانی درحقیقت حامل پیروزی بزرگی است. اما پس از کشته شدن وی، از اسم وی نیز به عنوان نوجوان نخبه ای که درس را رها کرده و شروع به خشونت کرده است ، یاد خواهد شد، که این امر موجب نگرانی ماست.

ناگفته نماند که پس از کشته شدن منان وانی در دو سال قبل، حدود 600 نفر از دانشجویان نیز دست به اسلحه شده و درحال پیکار با نظامیان ارتش هند در کشمیر اشغالی هستند. این درحالی است که تاکنون حداقل 300 تن از این شبه نظامیان کشته شده اند.

عمر عبدالله، وزیر ارشد سابق به دلیل نگرانی در ادامه این روند، گفت : اکنون کشمیری ها نیاز به پاکستان ندارند. زیرا آنها با سرقت اسلحه از پلیس و ارتش هند، در جنگل ها سکونت اختیار میکنند و پس از آن به نیروهای نظامی هند حمله می‌کنند.

به گفته اعجاز ایوب، تحلیل گر، این خشونت طلبی از لحاظ تعداد و ویژگی‌ها، برای ارتش هند، چالش بزرگی به حساب نمی آید اما از لحاظ فکری، این امر موجب اثبات شکست هند میشود، زیرا اکنون، گروه های هند دوست کشمیر نیز از دهلی نو ناراحت می‌شوند.

به گفته یکی از نزدیکان و دوست های منان وانی : منان وانی اون فضای خفقانی که برای ما عادی شده بود را احساس می‌کرد، وی خواستار نوشتن بود اما از این امر وی نیز جلوگیری کردند. مسلح شدن منان وانی این امر را ثابت کرده است که اگر از قلم جلوگیری کنید، تبدیل به اسلحه خواهد شد.


اخبار مربوط به عضویت منان وانی در حزب المجاهدین

ترجمه اخبار :انتشار عکس یکی از دانشجویان دانشگاه مسلم به همراه اسلحه کلاشنکوف، موجب بروز نگرانی هایی شده است. نام این شخص منان وانی ذکر شده است. اطلاعات حاصله، حاکی از آن است که وی عضو حزب المجاهدین شده است. این درحالی است که رؤسای دانشگاه این خبر را تایید نکرده اند. به گفته رؤسای دانشگاه، درحال بررسی هستیم که آیا این شخص از دانشجویان دانشگاه ما است یا نه.
براساس گزارشات منان وانی در دانشگاه مسلم، درحال گذراندن دکترای خود در رشته زمین شناسی بوده است. وی چندی پیش دانشگاه را ترک کرده بود. به گفته رؤسای دانشگاه، وی از اهالی کپواره است.

از طرفی به گفته پلیس مبارزه با تروریسم، پس از تحقیقات می توانیم دراین مورد ابراز نظر بکنیم.
مقامات ارشد دانشگاه نیز پس از شنیدن این خبر وی را به طور موقت تا حصول اطمینان در این زمینه اخراج کرده اند، و اتاق وی در دانشگاه را نیز مسدود کرده اند. به گفته مسئولان دانشگاه، با انتشار چنین خبری، فضای امن تحصیلی به خطر خواهد افتاد.

ارسال نظر

 
1