خبر فوری

 
 
تأثیر اظهارات تند عمران خان در انتقاد از غرب بر روابط دیپلماتیک پاکستان از نگاه تحلیلگران سیاسی
کد خبر :527348760

17:09 1400/12/17


برچسب ها : اتحادیه اروپا, ارتش پاکستان, اسلام آباد, امور سیاسی, پاکستان و آمریکا, پاکستان و اتحادیه اروپا, جنگ علیه تروریسم, سازمان اطلاعات پاکستان, عمران خان, ناتو, نخست وزیر پاکستان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی سخنانی در تجمع سیاسی در شهر ملسی ایالت پنجاب در اظهاراتی تند به انتقاد از آمریکا و اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: همراهی با ناتو و آمریکا دیگر بس است، ما پیش از این هزینه‌های هنگفتی را در مشارکت با جنگ غرب در افغانستان متحمل شده‌ایم.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان نخست وزیر پاکستان طی سخنانی در تجمع سیاسی در شهر ملسی ایالت پنجاب در اظهاراتی تند به انتقاد از آمریکا و اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: همراهی با ناتو و آمریکا دیگر بس است، ما پیش از این هزینه‌های هنگفتی را در مشارکت با جنگ غرب در افغانستان متحمل شده‌ایم.

نخست وزیر پاکستان با انتقاد از جامعه جهانی به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا اظهار داشت: پاکستان در جنگ علیه تروریسم با ناتو مشارکت و همکاری نمود، در صورتی که من در عرصه قدرت حضور داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم. ما در این جنگ 80 هزار شهروند خود را از دست داده و اقتصاد ما 150 میلیارد دلار خسارت به خود دید، مناطق قبیله‌نشین ما از بین رفت، آیا اتحادیه اروپا برای تمامی این موارد حتی از ما تقدیر نمود؟

وی با بیان اینکه دیگر اجازه نخواهیم داد پاکستان تحت استعمار قدرت‌های ثالث باشد گفت: عمران خان تاکنون نه در مقابل کسی سر تعظیم فرود آورده و نه در آینده فرود خواهد آورد، تا زمانی که آخرین قطره خون در رگ‌های من جاری باشد اجازه نخواهم داد ملت ما در مقابل کسی سر تعظیم فرود آورد.

عمران خان با اشاره به مراسله سفیر اتحادیه اروپا به پاکستان برای رأی علیه روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: سؤال من این است زمانی که هند با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد وضعیت کنترل کشمیر را پایان داد، آیا اتحادیه اروپا تجارت خود با این کشور را خاتمه و روابط خود را قطع کرد؟

وی افزود: پاکستان در جنگ علیه تروریسم با ناتو همکاری کرد، در این جنگ مناطق قبایلی ما نابود شد و 3.5 میلیون نفر از افراد محلی بی‌خانمان شدند، آیا اتحادیه اروپا در قبال تمامی این اقدامات از ما تقدیر کرد؟ بلکه برعکس پاکستان را مسئول شکست خود در جنگ افغانستان عنوان نمود.

نخست وزیر پاکستان گفت: ما خواهان روابط دوستانه با تمام جهان هستیم و روسیه، آمریکا، چین و اروپا همه دوستان ما هستند، ما بی‌طرف بوده و در هیچ‌کدام از بلوک بندی‌های صورت گرفته حضور نداریم.

این اظهارات تند و دور از عرف نخست وزیر پاکستان از سوی تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

دکتر هما بقایی کارشناس مسائل بین‌المللی در این باره گفت: رویکرد اتحادیه اروپا در قبال پاکستان بر خلاف عرف دیپلماتیک بود، اما با توجه به واکنش دفتر وزارت امور خارجه پاکستان به این موضوع، اظهارات عمران خان برای جلب توجه شرکت کنندگان در یک تجمع سیاسی هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: دیپلمات‌ها روابط را تا حدودی حفظ می‌کنند و از وخامت بیش از پیش آن جلوگیری می‌کنند، اما مطرح نمودن مسائل دیپلماتیک در تجمعات سیاسی برای شیفته نمودن طرف‌داران اقدامی نامتعارف و غیر دیپلماتیک است.

دکتر هما بقایی خاطرنشان کرد: اقدام نخست وزیر پاکستان در انتقاد از اتحادیه اروپا در یک تجمع سیاسی بر خلاف عرف دیپلماتیک است، زیرا ما دارای مقاطع حساس در روابط خود با اتحادیه اروپا هستیم.

وی گفت: به اعتقاد من زمانی که وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد مسئول مواضع خود در قبال رویکرد اتحادیه اروپا را اعلام داشته است، نباید در یک تجمع سیاسی به این‌گونه اظهار نظرها پرداخت.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: عمران خان یک سیاستمدار غیر متعارف است، اما چنین اظهاراتی حتی اگر لطمه‌ای هم به روابط دیپلماتیک نزند هیچ تأثیر مثبتی را نیز نخواهد داشت.

تحلیلگران سیاسی و کارشناسان مسائل خارجی با بیهوده دانستن این اظهارات نخست وزیر پاکستان می‌گویند این سخنرانی می‌تواند مشکلاتی را برای پاکستان در عرصه سیاست خارجی به همراه داشته باشد، زیرا مسائل موجود در عرصه سیاست خارجی از طریق بسترهای دیپلماتیک به دیگر کشورها انتقال داده می‌شود.

در این میان برخی از کارشناسان معتقدند پس از ذوالفقار علی بوتو، تنها عمران خان است که قدرت‌هایی همچون آمریکا و جامعه جهانی را مورد انتقاد شدید خود قرار داده است.

فهد حسین تحلیلگر و روزنامه‌نگار ارشد پاکستانی نیز در واکنش به این اظهارات نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: عمران خان نه در تحصن حضور داشت و نه به عنوان یک رهبر حزب اپوزیسیون در حال سخنرانی بود بلکه وی به عنوان نخست وزیر 220 میلیون نفر از مردم و یک کشور دارای قدرت هسته‌ای در حال اظهار نظر بود و هر کلمه از اظهارات وی به عنوان سیاست و خط مشی کشور تصور می‌شود.

وی افزود: نخست وزیر پاکستان در حالی این اظهارات را بیان داشت که ما در عرصه جهانی در یک بحران قرار گرفته و در محاصره سیاست جهانی قرار داریم، این‌گونه اظهار نظرها به نفع کشور نیست.

فهد حسین خاطرنشان کرد: معلوم نیست آیا عمران خان پیش از این اظهار نظر با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی کشور در این باره مشورت و رایزنی نموده بود یا خیر؟ آیا از آنان پرسیده بود که این‌گونه بیانات من در ملسی به ایجاد مشکلات برای کشور در عرصه جهانی منجر نخواهد شد؟ به هر حال این سخنرانی در این بستر غیر مسئولانه بود زیرا این سخنان کشور را در عرصه جهانی با مشکل مواجه خواهد کرد.

کامران یوسف تحلیلگر و روزنامه‌نگار برجسته در امور خارجی نیز در پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر در این باره گفت: چندی قبل نخست وزیر پاکستان سیاست امنیت ملی کشور را به تصویب رساند که در آن گفته شده بود سیاست خارجی نه بر اساس عواطف و احساسات بلکه بر اساس عقل و منطق اتخاذ و به پیش گرفته شود اما این اظهارات نخست وزیر پاکستان نشان می‌دهد که آن سیاست‌ها فقط در سطح متن و نوشته است.

وی در واکنش به انتقادات تند نخست وزیر پاکستان از اتحادیه اروپا تصریح کرد: انتقاد از آمریکا تا حدی منطقی به نظر می‌رسد اما انتقاد از اتحادیه اروپا درست نیست، زیرا اتحادیه اروپا هیچگاه سیاست‌های ستیزه جویانه در قبال پاکستان نداشته است، بلکه رویکرد آن همواره متواضع بوده و آنان حتی پاکستان را از مقام جی اس پی پلاس بهره‌مند کرده‌اند.

ارسال نظر

 
1