خبر فوری

 
 
بیانیه مشترک 20 کشور: طالبان عفو عمومی خود نسبت به نظامیان سابق را اجرایی کند
کد خبر :377468349

18:11 1400/09/14


برچسب ها : آمریکا, ارتش افغانستان, اعلامیه, افغانستان, بیانیه مشترک, دولت طالبان افغانستان, نیروهای امنیتی افغانستان,

به همراه آمریکا، آلمان و انگلیس، بیست کشور نگرانی عمیق خود را نسبت به ناپدید یا کشته شدن پرسنل سابق امنیتی افغانستان، ابراز کرده اند.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| به همراه آمریکا، آلمان و انگلیس، بیست کشور نگرانی عمیق خود را نسبت به ناپدید یا کشته شدن پرسنل سابق امنیتی افغانستان، ابراز کرده اند.

گفتنی است این بیانیه درحالی منتشر شده است که دیده بان حقوق بشر در این هفته در گزارشی گفته است که پس از روی کار آمدن طالبان افغانستان، بیش از 100 نفر از پرسنل سابق امنیتی افغان کشته یا مفقود شده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این بیانیه مشترک بیست کشور، گفت: در این بیانیه آمده است که ما می خواهیم تاکید کنیم که این اتهامات نشان دهنده نقض صریح و سنگین حقوق بشری و مخالف عفو عمومی طالبان برای نیروهای سابق امنیتی هستند. ما از طالبان می خواهیم که عفو اعلام شده برای نیروهای سابق افغانستان و کارمندان سابق دولت را در سراسر افغانستان فورا اجرایی کنند.

بیست کشور از جمله کانادا، ژاپن و سوئد درخواست تحقیقات شفاف در مورد اتهامات دیده بان حقوق بشر را کرده اند. این کشور ها می گویند که مسئولین قتل یا ناپدید شدن نیروهای سابق افغان باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و اقدامات انجام شده علیه آنها باید علنی شود تا از قتل و مفقود شدن های بیشتر جلوگیری شود.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر: فرماندهان محلی دولت طالبان نیز با تهیه فهرستی درحال جستجوی نیروهای سابق امنیتی افغانستان هستند. در این گزارش آمده است که طالبان با کمک سوابق دولتی به جستجوی افرادی هستند که نیروهای طالبان را هدف قرار داده اند. همچنین در بین این افراد، نیروهایی نیز هستند که خود را تسلیم کرده و حکم نامه عفو عمومی را دریافت کرده اند.

در ادامه این گزارش آمده است که فرماندهان محلی طالبان لیست هایی را تهیه کرده اند و می گویند که افراد در این فهرست، مرتکب اعمال نابخشودنی  شده اند.  

شایان ذکر است پیش از این گزارشی منتشر شده بود که در آن گفته شد، نیروهای سابق افغانستان، پس از ناپدید شدن برای مدتی کوتاه، به عنوان اعضای داعش ظاهر می شوند. 

ارسال نظر

 
1