خبر فوری

 
 
بنیانگذار طالبان به قطر رسید
کد خبر :1319191048

16:05 1397/12/06


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, امارات, تروریست, تروریسم, دوحه, طالبان, مذاکرات,

منابع گروه تروریستی طالبان از رسیدن ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان به قطر خبر داده و گفتند : با رسیدن ملا برادر به قطر، امیدواریم که شانس صلح نیز افزایش یابد.


 

 

به گزارش راز نیوز، منابع گروه تروریستی طالبان از رسیدن ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان برای انجام مذاکرات با آمریکا به قطر خبر داده و گفتند : با رسیدن ملا برادر به قطر، امیدواریم که شانس صلح نیز افزایش یابد.
ملا عبد الغنی پس از 8 سال، سال گذشته از زندان پاکستان آزاد شده و هم اکنون وی رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است. اما گفتنی است که وی چندی پیش نیز در پاکستان حضور داشت.
 
منابع طالبان ابراز داشتند که توافق میان طرفین درخصوص خروج نظامیان غیر افغان از افغانستان انجام شده است. گفته می شود که این مذاکرات 6 روزه در دوحه برگزار شده بودند.
در توافق مورد نظر، هرچند که طرفین بر بسیاری از موارد توافق کرده اند، اما با این وجود نیز توافق در زمینه های بیشتر وجود دارد.
 
گفتنی است براساس این قرار داد، نیروهای خارجی قبل از وقت تعیین شده 18 ماهه از افغانستان خارج خواهند شد، خروج طالبان افغانستان از لیست سیاه، تبادل زندانیان و طالبان متعهد می شود که پناه گاه های امنی برای گروه های تروریستی داعش و القاعده در افغانستان فراهم نخواهد کرد.
 
خروج نظامیان بین المللی از افغانستان در سال 2014 میلادی منجر به افزایش تسلط گروه تروریستی طالبان بر مناطق افغانستان شده است. طالبان افغانستان تاکنون از مذاکرات با دولت افغانستان اجتناب ورزیده و از مواضع این گروه در رابطه با دولت افغانستان این است که این دولت چیزی بیش از عروسک خیمه شب بازی قدرت های خارجی نیست.
 
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اوایل ماه جاری میلادی طی ارائه پیشنهادی به طالبان ابراز داشته بود که آماده بازکردن دفتر طالبان در هریک از شهر های افغانستان هستیم. اما این درحالی است که طالبان با رد کردن پیشنهاد دولت افغانستان، از جامعه بین المللی خواستار به رسمیت شناختن دفتر این گروه در دوحه را شده بود.
 
ناگفته نماند که برخی از احزاب و گروه های افغانستان از مذاکرات طالبان با آمریکا و عدم انجام مذاکرات با دولت افغانستان ابراز ناخرسندی کرده اند. براساس آمار غیر رسمی، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در مناطق تحت تسلط طالبان زندگی می کند.
همچنین طالبان نیز ابراز داشته بود که این گروه خواستار تسلط با قدرت و زور در افغانستان نیست.
 
لازم به ذکر است که طالبان طی گفتوگوی خبری در مسکو ابراز داشته بود که خواستار تسلط بر کل کشور نیستیم، زیرا از این طریق در افغانستان صلح و امنیت برپا نخواهد شد. شیر محمد عباس استنکزئی نیز ابراز داشته بود که تا زمانی که تمامی نظامیان خارجی از افغانستان خارج نشوند، ما نیز آماده صلح و آتش بس نخواهیم شد.

ارسال نظر

 
1