خبر فوری

 
 
بریدن حصار خط دیورند توسط فرمانده نیروهای اطلاعاتی طالبان
کد خبر :44060119

13:27 1400/10/01


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان و افغانستان, حصار, خط مرزی دیورند, دولت طالبان افغانستان, روزنامه نگار افغان, فرمانده نیروهای اطلاعاتی طالبان افغانستان, مرز مشترک, کابل,

حصار نصب شده توسط ارتش پاکستان در خط دیورند واقع در مرز پاکستان و افغانستان توسط نیروهای طالبان بریده شد.


کابل: به گزارش راز نیوز | حصار نصب شده توسط ارتش پاکستان در خط دیورند واقع در مرز پاکستان و افغانستان توسط نیروهای طالبان بریده شد.

دیروز یک کلیپ در فضای مجازی منتشر شد که در آن نیروهای ویژه طالبان در حال بریدن حصار نصب شده توسط ارتش پاکستان در مرز پاکستان و افغانستان بودند. در این کلیپ ادعا شد که این حصار در داخل خاک افغانستان نصب شده و نیروهای دولت موقت افغانستان به شدت به آن واکنش نشان می دهند.

لازم به ذکر است که خط دیورند به طول 2400 کیلومتر در خط مرزی پاکستان و افغانستان قرار داشته و یک خط مرزی طولانی می باشد. پاکستان علاوه بر افغانستان چند سال قبل با ایران نیز برای نصب حصار در مرزهای مشترک توافق کرده بود. پاکستان ادعا می کند که این حصار با هزینه ای زیاد و به منظور جلوگیری از حمل و نقل غیرقانونی نصب شده است.

تاکنون پیش از دولت موقت طالبان نیز دولت سابق افغانستان با نصب این حصار در مرز پاکستان و افغانستان مخالفت کرده و اعلام کرده بود که تا زمانی که اختلافات مرزی با پاکستان حل نشود نصب حصار در مرز مشترک نباید صورد گیرد.

این اولین بار بعد از استقرار دولت طالبان در افغانستان است که این حصار در مرز مشترک برداشته می شود.

یک روزنامه نگار افغانستانی به نام بلال سروری کلیپ مذکور را در توئیتر منتشر کرد که در آن نیروهای امنیتی طالبان در حال بریدن و برداشتن حصار در مرز مشترک پاکستان و افغانستان بودند. بر اساس گفته ی این روزنامه نگار افغان، فرمانده این نیروهای امنیتی طالبان دکتر بشیر فرمانده نیروهای اطلاعاتی طالبان بوده و نیروهای طالبان را برای برداشتن حصار رهبری می کرد. این اتفاق در شهرستان گوشته ولایت ننگرهار هم مرز با شهرستان مهمند ایالت خیبر پختون خوا پاکستان رخ داده است.

لازم به ذکر است که در گذشته همزمان با نصب حصار در مرز مشترک پاکستان و افغانستان، به نیروهای امنیتی پاکستان از جانب افغانستان حمله شده است که خسارات جانی و مالی را در پی داشته است.

هنگامی که از طالبان درباره اتفاق مذکور سوال شد، یک مقام وزارت اطلاعات طالبان به نام بلال کریمی از این واقعه اظهار بی اطلاعی کرده و گفت که اگر این واقعه با اطلاعات موثق برای ما به اثبات رسید ما موضع خود را در این خصوص اعلام خواهیم کرد.

ارتش پاکستان 4 سال قبل به این دلیل که تروریست ها از مرز افغانستان عبور کرده و به نیروهای امنیتی پاکستان حمله می کنند و بار دیگر با عبور از مرز فرار می کنند، اقدام به نصب حصار در مرز مشترک با افغانستان کرد. پلیس نیز اعلام کرد که بیشتر زورگیران در افغانستان بوده و برای زورگیری از مرز عبور کرده و پس از زورگیری با عبور از مرز فرار می کنند.

برای نصب حصار در مرز پاکستان و افغانستان میلیاردها روپیه اختصاص یافته و برای محافظت از آن صدها پاسگاه کوچک ایجاد شده است. همچنین قرار است سیستم راداری نیز در مرز نصب شده و برای تامین امنیت مرزها از آن استفاده شود.

ارسال نظر

 
1