خبر فوری

 
بازگشت اعضای خانواده جنگجویان پاکستانی داعش به منازل خود در پاکستان
کد خبر :1991985239

16:48 1398/10/21


برچسب ها : افغانستان, پاکستان, جنبش طالبان پاکستان, جندالله, دولت اسلامی عراق و شام, گروه تروریستی داعش, لشکر جنگوی, لشکر خراسان داعش, مناطق قبایلی, نفوذ داعش در پاکستان,

دولت افغانستان از فراهم شدن شرایط برای بازگشت اعضای خانواده جنگجویان پاکستانی داعش که با زمین گذاشتن سلاح های خود سر تسلیم در برابر نیروهای امنیتی افغانستان فرود آوردند، خبر داد و گفت: تعداد 50 زن و 76 کودک از اعضای خانواده جنگجویان پاکستانی داعش تحویل خویشاوندانشان در پاکستان خواهند شد.


کابل: به گزارش راز نیوز| دولت افغانستان از فراهم شدن شرایط برای بازگشت اعضای خانواده جنگجویان پاکستانی داعش که با زمین گذاشتن سلاح های خود سر تسلیم در برابر نیروهای امنیتی افغانستان فرود آوردند، خبر داد و گفت: تعداد 50 زن و 76 کودک از اعضای خانواده جنگجویان پاکستانی داعش تحویل خویشاوندانشان در پاکستان خواهند شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در آذر ماه جاری در جلال آباد افغانستان اعلام نمود اعضای خانواده جنگجویان پاکستانی داعش توسط رهبران قبایلی تحویل اقوامشان خواهند شد، این زنان و کودکان از اهالی مناطق وادی تیره و استان های اورکزئی و باجور ایالت خیبر پختون خوا پاکستان هستند.

طبق اعلام مقامات افغان در آذر ماه سال جاری، بیش از 1300 جنگجوی داعش با به زمین انداختن سلاح های خود تسلیم شده و خودشان را تحویل نیروهای امنیتی افغان دادند.

جان محمد فردی میان‌سال از اهالی منطقه وادی تیره استان خیبر ایالت خیبر پختون خوا یکی از افرادی است که برای تحویل چند تن از خویشاوندان خود در مراسم مربوطه در جلال آباد افغانستان حضور یافته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بی بی سی اردو اظهار داشت: من برای همراهی با سه زن و چهار کودک از اقوام خود که 5 سال قبل به افغانستان آمده بودند در این مراسم حضور یافته‌ام، دو تن از زنانی را که ذکر کردم، عروس من هستند و یک زن دیگر نیز خواهرزاده من است.

وی افزود: من پس از فراخوان عمومی رئیس جمهور افغانستان به اینجا آمده‌ام و از چندین روز در اینجا حضور دارم، اکنون تنها درخواست من تسریع در روند تحویل این افراد است تا من هرچه زودتر به خانه و کشور خود بازگردم.

یک زن نیز در جریان این مراسم در گفتگو با خبرنگار بی بی سی گفت: من به همراه پسرم به اینجا آمدم و پسرم خودش را تحویل نیروهای امنیتی افغان داده است.

طبق اعلام منابع آگاه در دولت افغانستان، هزاران تن از شهروندان پاکستانی ساکن مناطق قبایلی برای جنگ در رکاب داعش به افغانستان آمده‌اند و بعدها زنان و فرزندان خود را نیز همراه خود آوردند، این افراد در منطقه تحت کنترل داعش در ولایت ننگرهار سکونت داشتند.

ملک عثمان یکی از رهبران قبایلی منطقه جلال آباد افغانستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تنها زنان و کودکانی که فردی از اعضای خانواده‌شان برای همراهی آنان حضور یابند حق بازگشت به پاکستان را خواهند داشت، این افراد به دلیل سوء تفاهم به افغانستان آمده بودند و مردم و علمای افغان بر اساس رسوم دیرینه خود شرایط بازگشت آنان با احترام و تکریم فراوان را فراهم نموده‌اند.

پیش از این در مرداد ماه 1395، ژنرال جان نکولسن فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان مدعی شده بود هفتاد درصد جنگجویان داعش را اعضای پاکستانی تشکیل می‌دهند.

وی مدعی شده بود این افراد پیش از این در جنبش طالبان پاکستان حضور داشتند و پس از آغاز عملیات ارتش پاکستان موسوم به «عملیات ضرب عضب» در مناطق قبایلی، این افراد به افغانستان رفته و تحت پرچم دولت اسلامیه عراق و شام(داعش) به ادامه فعالیت پرداختند.

طبق اعلام کارشناسان صدها تن از اعضای گروهک‌های تروریستی پاکستان از جمله جماعت الاحرار از شاخه های طالبان پاکستان، شهریار محسود، گروه قاری ادریس، طمانچی ملا، مولوی فقیر و گروه طارق به عضویت گروه تروریستی داعش درآمدند.

ژنرال جان نکولسن در نشست خبری خود در دفتر پنتاگون گفته بود؛ بیشتر اعضای گروه تروریستی داعش در افغانستان از جنگجویان جنبش طالبان پاکستان و از اهالی منطقه اورکزئی اجنسی بوده‌اند.

وی افزود: از پانزده سال گذشته در افغانستان در حال مبارزه با گروه‌های افراط گرا و تروریسم هستیم، اما هنوز بیش از ده گروه تروریستی مختلف در آنجا فعالیت می‌کنند.

نظام داور از روزنامه نگاران فعال در زمینه مطالعه و بررسی فعالیت گروه‌های تروریستی نیز با تائید گفته ژنرال آمریکایی مبنی بر حضور اعضای پاکستانی در گروه تروریستی داعش ابراز داشت: نخستین سرکرده و امیر دولت اسلامیه خراسان پس از تشکیل آن یک پاکستانی از اهالی منطقه اورکزئی اجنسی بود.

وی افزود: تفکر ضد شیعه از ابتدا در مناطق قبایلی اورکزئی اجنسی و کرم اجنسی یافت می‌شد و این تنها دلیل اصلی برای جذب اهالی این منطقه به سوی عضویت در دولت اسلامیه گردید، و نه تنها در مناطق قبایلی بلکه بیشتر اعضای گروه‌های تروریستی ضد شیعه فعال در ایالت بلوچستان همچون لشکر جنگوی و جندالله نیز به همکاری با گروه تروریستی دولت اسلامیه پرداختند.

همچنین گروه تروریستی دولت اسلامیه در دی ماه 1393، نخستین کلیپ ویدئوئی از اعضای خود را منتشر کرده بود که در آن حضور حداکثری جنگجویان پاکستانی در این گروه تروریستی قابل مشاهده است.

گروه تروریستی دولت اسلامیه از گروه‌های فعال در استان اچین ولایت ننگرهار می‌باشد و از این منطقه به طراحی عملیات‌های تروریستی در دیگر مناطق افغانستان می‌پردازند.

بخوانید: بازگشت خانوادگی 500 نفر از اعضای آموزش دیده داعش به پاکستان

ارسال نظر

 
1