خبر فوری

 
 
بازدید سفیر جمهوری آذربایجان از اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد
کد خبر :1117146012

15:43 1399/10/21


برچسب ها : آذربایجان, اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد, بازگانی, پاکستان, پاکستان و آذربایجان, رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد, سفیر آذربایجان, علی علی زاده,

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در پاکستان ضمن بازدید از اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد خواستار افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور شد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان ضمن بازدید از اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد در سخنرانی خود ابراز داشت که آذربایجان مشتاق گسترش روابط تجاری با پاکستان است.

سفیر آذربایجان در پاکستان گفت کشورش مشتاق گسترش بیشتر روابط تجاری با پاکستان است زیرا این دو کشور می توانند با ارتقاء همکاری های تجاری و اقتصادی در زمینه های مختلف به نتایج مفیدی برای اقتصاد خود برسند. آذربایجان و پاکستان روابط سیاسی بسیار خوبی دارند اما روابط تجاری و اقتصادی بسیار کمتر از ظرفیت موجود است، بنابراین نیاز است که دو کشور به پیشرفت بیشتر روابط تجاری دوجانبه توجه بیشتری نشان دهند.

علی علیزاده افزود که مردم آذربایجان پاکستان را بسیار دوست دارند و تجارت با پاکستان را ترجیح می دهند، بنابراین پاکستان باید تلاش های خود برای تقویت همکاری های تجاری با آذربایجان را تشدید کند. آذربایجان با 10 کشور منطقه از جمله روسیه توافق نامه تجارت آزاد منعقد کرده است، پاکستان با ارتقاء همکاری تجاری با آذربایجان می تواند صادرات خود به تمام این کشورها را ارتقاء بخشد. فعالیت های تجاری بین دو کشور به دلیل ویروس کرونا کمتر شده است اما انتظار می رود تجارت دوجانبه پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا افزایش یابد.  آذربایجان علاقه مند است که به زودی پس از ریشه کن کردن ویروس کرونا، راه آهن و پروازهای مستقیم با پاکستان را راه اندازی کند. دو کشور می توانند در زمینه های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت، گردشگری، معدن، هتل و دفاع همکاری کنند.

سفیر جمهوری آذربایجان در ادامه سخنرانی خود بیان کرد که فرصت های بسیار خوبی برای شرکت های دارویی پاکستانی برای تجارت در آذربایجان وجود دارند، بنابراین آنها باید سعی کنند یک کارخانه تولیدی برای تولید دارو در کشور خود ایجاد کنند که این امر صادرات آنها را نیز تقویت می کند. آذربایجان در حال ایجاد یک منطقه آزاد اقتصادی در نزدیکی بندر باکو است، سرمایه گذاران پاکستانی باید به دنبال سرمایه گذاری های مشترک و فرصت های سرمایه گذاری باشند. همچنین برنامه ای برای برگزاری یک مجمع تجارت مجازی بین دو کشور در ماه مارس در نظر گرفته شده است، این فرصت خوبی برای جامعه تجاری پاکستان برای شرکت در این مجمع و ارتقاء همکاری تجاری با جامعه تجاری آذربایجان است. یک هیئت اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد (ICCI) برای بررسی امکانات مشارکت تجاری در بازار آذربایجان به این کشور سفر خواهد کرد و سفارت جمهوری آذربایجان همه همکاری های ممکن را برای موفقیت در سفر این هیئت انجام خواهد داد.

همچنین سردار یاسر الیاس خان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد در این باره گفت که تجارت دوجانبه بین پاکستان و آذربایجان حدود 16-17 میلیون دلار است که بسیار کمتر از ظرفیت واقعی آنها است. با این حال دو کشور می توانند در زمینه بسیاری از کالاها با یکدیگر تجارت انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد از دو کشور خواست که برای بهبود تجارت دوجانبه تلاش بیشتری انجام دهند. وی افزود که پاکستان محصولات مختلف خود از جمله داروسازی، مواد آرایشی، ابزار جراحی، وسایل ورزشی، تجهیزات برقی، محصولات نساجی و چرمی، مبلمان، صنایع دستی، کالاهای کشاورزی، میوه ها، مهندسی و کالاهای مصرفی را به آذربایجان صادر خواهد کرد و آذربایجان باید سعی کند این محصولات را از پاکستان وارد کند.

سردار یاسر الیاس خان بیان کرد که چندین منطقه ویژه اقتصادی در پاکستان تحت پروژه سی پیک در حال ایجاد شدن هستند که در آنها به مدت 10 سال معافیت مالیاتی به سرمایه گذاران تعلق خواهد، بنابراین فرصت مناسبی برای سفر و بازدید سرمایه گذاران آذربایجانی از این مناطق است. سرمایه گذاری های مشترک و فرصت های سرمایه گذاری را که باعث تقویت بیشتر روابط تجاری دو جانبه می شود را بایستی افزایش دهیم. آذربایجان پتانسیل بهتری در بخش انرژی دارد بنابراین باید در این زمینه با پاکستان همکاری کند.

یاسر الیاس خان اطمینان داد که اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد (ICCI) تلاش خواهد کرد تا در ماه مارس یک هیئت تجاری به آذربایجان بفرستد تا دیدار هایی با جامعه تجاری آذربایجان داشته باشد و فرصت های مشارکت تجاری در زمینه های مختلف را بررسی کند و سرمایه گذاران آذربایجانی را به پاکستان جذب کند.

فاطمه عظیم معاون ارشد اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد، عبدالرحمن خان معاون رئیس جمهور پاکستان، اسلم کهوکهر، خالد چودری و سایر اعضاء اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد نیز در این بازدید حضور داشتند و نظرات، پیشنهادات مختلف خود را برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بیان کردند.

ارسال نظر

 
1