خبر فوری

 
 
بازداشت ۱۳ نفر به اتهام جاسوسی برای ایران در کراچی
کد خبر :425836020

13:23 1400/11/11


برچسب ها : ISI, آی اس آی, افراد ربوده شده, افراد ربوده شده شیعه, ایران, پاکستان, جاسوسی, سازمان اطلاعات پاکستان, شیعه, شیعیان پاکستان,

مقامات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان موسوم به اف آی ای مدعی شد طی عملیات دایره بانک های اقتصادی اداره کل تحقیقات کراچی و با دستورات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران شناسایی و ۱۳ تن از اعضای آن بازداشت شدند.


کراچی: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری امت پاکستان به نقل از مقامات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان موسوم به اف آی ای مدعی شد طی عملیات دایره بانک های اقتصادی اداره کل تحقیقات کراچی و با دستورات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران شناسایی و ۱۳ تن از اعضای آن بازداشت شدند.
بر اساس جزئیات منتشر شده، ماموران آژانس تحقیقات فدرال پاکستان طی عملیاتی با یورش به مرکز خرید و فروش ارز سوئیس در شهر کراچی یورش برده و کارمندان و اعضای شبکه وابسته به ایران را بازداشت نمودند، در این عملیات مبالغی از ارزهای بومی و بین المللی جمعا به ارزش بیش از ۲۵ میلیون روپیه را کشف و ضبط نمودند.
طبق اعلام آژانس تحقیقات فدرال پاکستان در تحقیقات اولیه صورت گرفته مشخص گردید کارمندان شرکت صرافی سوئیس کراچی و اعضای شبکه ایرانی در ارسال غیر قانونی پول به نام حساب شرکت های جعلی همچون تولید کننده لباس، شرکت های ساختمانی و عمرانی،  طراح لباس و شرکت های صادر کننده نقش دارند و تأمین مالی عملیات های تروریستی نیز از همین طریق صورت می گرفته است.
گفته می شود برای شناسایی و بازداشت ۱۳ تن از اعضای این شبکه غیر قانونی سه گروه مختلف با حضور افسران عالی رتبه از ادارات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان تشکیل گردید.
آژانس تحقیقات فدرال پاکستان گزارشاتی مبنی بر فعالیت غیر قانونی صرافی نوع B شرکت میسرز سوئیس واقع در منطقه جمشید کوارتز در خیابان محمد علی جناح دریافت نمود که با ارسال  غیر قانونی پول به صورت حواله در حال ضربه زدن به خزانه ملی کشور هستند.
به دنبال دریافت این گزارش عامر فاروقی مدیر کل اداره تحقیقات فدرال ایالت سند ماموریت ویژه را به سرکار خانم رابعه قریشی در دایره بانک های اقتصادی اف آی ای محول نمود. سپس ایشان تحقیقات را تحت پرونده 05/2022 آغاز و مسئولیت آن را به معاون بازرس صلاح الدین علی محول کرد، که به دنبال آن یک تیم ویژه به سرپرستی معاون بازرس ذیشان شیخ شرکت صرافی مذکور را مورد یورش قرار داد و آصف رضا مدیر شعبه به همراه ناصر حسین کارمند گیشه مورد پرس و جو قرار گرفتند، علاوه بر آن سیستم های مختلف رایانه ای موجود در این شرکت نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
طبق گزارش منتشر شده از سوی آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، در جریان این عملیات یکی از افراد حاضر در شرکت مذکور به نام حسنین سعی در خارج شدن از شرکت نمود که توسط مأموران متوقف و مورد بازجویی قرار گرفت، وی اعلام نمود به عنوان مدیر در شرکتی به نام معصومه بلدرز فعالیت دارد، اما پس از بررسی تلفن همراه وی مستنداتی از گفتگوی ایشان با فردی به نام علی رضا مبنی بر حواله غیر قانونی پول (موسوم به هندی) دریافت گردید.
گروه ویژه دایره بانک های اقتصادی اداره کل تحقیقات فدرال کراچی سپس تمامی دسته چک های موجود در این شرکت صرافی، به همراه پد نامه شرکت های مختلف ساختمانی، طراح لباس، تولید کننده و فروشنده لباس ضبط گردید، علاوه بر این کلیه دستگاه های تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر، حافظه همراه یو اس بی، گذرنامه و دیگر وسایل موجود در شرکت صرافی جمع آوری و به همراه افراد بازداشت شده برای انجام تحقیقات به مرکز دایره بانک های اقتصادی اداره کل تحقیقات کراچی منتقل شد.
در بازجویی های اولیه صورت گرفته مشخص گردید شبکه وابسته به سازمان های اطلاعاتی ایران از طریق این شرکت صرافی در حال فعالیت است که به ارسال پول می پردازد، این شبکه در شعبه های مختلف شهر همچون بلوک ۲ و ۳ منطقه پی ای سی ایچ اس، مرکز روبی واقع در بازار بولتن فعالیت دارد.
بدین منظور سه تیم ویژه و جداگانه با حضور افسران دوایر مختلف منطقه یک اداره تحقیقات ایالت سند تشکیل شد.
طبق اعلام مقامات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان در سه عملیات صورت گرفته توسط تیم های ویژه مذکور در مجموع مبلغ ۱۸ هزار دلار آمریکا، ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار روپیه پاکستان و دیگر ارزهای کشورهای مختلف کشف و ضبط شد.
از مظنونین بازداشت شده اسناد و مدارک محرمانه مبنی بر فعالیت های غیر قانونی نیز به دست آمد.
طبق گفته منابع آگاه، افراد بازداشت شده از طریق سازمان های اطلاعاتی ایران اقدام به ارسال پول به شبکه های پاکستانی می کردند و علاوه بر آن اطلاعات محرمانه را از پاکستان به نهادهای امنیتی خارج از کشور ارسال می کردند.

ارسال نظر

 
1