خبر فوری

 
 
بازداشت مجدد متهمین پرونده دانیل پرل درپی فشارهای آمریکا
کد خبر :726841341

16:48 1399/01/18


برچسب ها : احمد عمر سعید شیخ, پاکستان و آمریکا, تروریست, تروریسم, دانیل پرل,

پس از تصمیم دادگاه عالی ایالت سند مبنی بر آزادی سه تن از متهمین محکوم به حبس ابد و تغییر حکم اعدام عمر شیخ به حبس 7 ساله در پی درخواست تجدید نظر مجازات 4 متهم پرونده آدم ربایی و قتل دانیل پرل روزنامه نگار آمریکایی، سه متهم درپی فشار های آمریکا مجددا برای سه ماه بازداشت شده اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پس از تصمیم دادگاه عالی ایالت سند مبنی بر آزادی سه تن از متهمین محکوم به حبس ابد و تغییر حکم اعدام عمر شیخ به حبس 7 ساله در پی درخواست تجدید نظر مجازات 4 متهم پرونده آدم ربایی و قتل دانیل پرل روزنامه نگار آمریکایی، سه متهم درپی فشار های آمریکا مجددا برای سه ماه بازداشت شده اند.

گفتنی است دادگاه عالی ایالت سند با تشکیل تیم دو نفره به سرپرستی دادستان محمد کریم خان آغا از دیوان عالی ایالت، پس از شنیدن استدلال ها ، درخواست بررسی پرونده 18 ساله و درخواست دولت برای افزایش مجازات متهمین، ماه گذشته میلادی نتایج بررسی این پرونده را به ثبت رساند. تیم با تایید درخواست های متهمین، دستور آزادی سه متهم و حبس 7 ساله برای عمر شیخ را تایید کرد. درحالی که دادگاه درخواست افزایش مدت زمان مجازات متهمین از سوی دولت را رد کرد.

اما براساس اظهارات منابع، به علت به طول انجامیدن این پرونده به مدت 18 سال و شمرده شدن 7 سال حبس متهم اصلی، عمر شیخ نیز آزاد خواهد شد.

اما این درحالی است که پس از رسانه ای شدن این خبر و فشارهای آمریکا، وزارت امور داخلی ایالت سند مجددا سه فرد آزاد شده را برای مدت سه ماهه بازداشت کرده است. معاون بازرس کل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در نامه ای به دولت ایالت سند درمورد آزادی متهمین پرونده دانیل پرل ابراز نگرانی کرده و این اقدام را مختل شدن صلح و امنیت عنوان کرده بود. وزارت امور داخلی ایالت سند در ابلاغیه ای در پاسخ به معاون بازرس کل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نوشت که درخواست متهم احمد عمر شیخ و همدستان او فهد نسیم، سید سلمان ثاقب و شیخ محمد عادل  توسط دادگاه عالی ایالت تایید شده بود.

براساس ابلاغیه، معاون بازرس کل "سیا" اعلام کرده بود که آزادی متهمین می تواند اوضاع آرامش و امنیت را وارد وضعیت جدی کند، بنابراین می بایست متهمین تا سه ماه دیگر در بازداشت باشند.

بنابراین عمران اسماعیل فرماندار ایالت سند باتوجه به ماهیت پرونده و درخواست دی آی جی، با نظر دی آی جی توافق کرد که آزادی متهمین می تواند به علت اقدام علیه منافع ملی موجب وخامت امنیت مردمی شود. بنابراین فرماندار با استفاده از اختیارات خود تحت دستورالعمل عمومی پاکستان ماده 1960 دستور بازداشت مجدد متهمین برای مدت سه ماه را صادر کرد.

از طرفی وزارت امور خارجه آمریکا خاتمه محکومیت متهمین این پرونده را محکوم کرده و تصمیم دادگاه را توهین به افراد آسیب دیده از تروریسم توصیف کرد و اظهار داشت: ما از تصمیم پاکستان برای تجدید نظر در این حکم استقبال می کنیم. کسانی که مسئول آدم ربایی و قتل شنیع دانیل پرل هستند باید با معیارهای کامل عدالت و قانون روبرو شوند.

 

همچنین سازمان بین المللی نظارت بر رسانه ها و گزارشگران بدون مرز RSF نیز با ابراز نگرانی و محکومیت تصمیم دادگاه برای آزادی متهمین، اظهار داشت که این تصمیم به نشانه عفو روزنامه نگاران در پاکستان ادامه خواهد یافت.  شهزاد ذوالفقار رئیس اتحادیه روزنامه نگاران فدرال پاکستان PFUJ و ناصر زیدی دبیر کل سازمان نیز با ابراز نگرانی در مورد تصمیم دادگاه، اظهار داشتند که این تصمیم در زمانی اخذ شده است که ویروس کرونا جهان را به کنترل خود درآورده است. اعلام این تصمیم در چنین شرایط دشواری می تواند باعث خدشه دار شدن هویت پاکستان شود، زیرا این کشور علاوه بر ویروس کرونا در زمینه های مختلفی درحال مبارزه است.

 

لازم به ذکر است پس از محکومیت های فوق، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز گفت: دولت سند تصمیم به تجدید نظر در مورد حکم دادگاه عالی ایالت سند در پرونده قتل دانیل پرل اتخاذ کرده، حال این برعهده دادگاه مربوطه است که تصمیم دادگاه عالی سند را تایید یا باطل کند. وی افزود: دانیل پرل برای باج گیری ربوده شده و سپس به قتل رسید. با منتشر شدن این خبر در سطح بین الملل، انگشت اتهام به سوی پاکستان بلند شد و ما را هدف انتقاد قرار دادند. پس از بررسی پرونده قتل روزنامه نگار آمریکایی، سه متهم محکوم به حبس ابد و عمر شیخ محکوم به اعدام شد، درحالیکه دادگاه عالی ایالت سند با لغو محکومیت دادگاه ضد تروریسم حیدر آباد، سه متهم را تبرئه و عمر شیخ را محکوم به 7 سال زندان کرد که این امر موجب پیدایش نگرانی ها شد.

وزیر امور خارجه پاکستان، در پایان ضمن یادآوری قربانیان پاکستان در جنگ علیه تروریسم، واکنش آمریکا را عملی فطری توصیف کرد.

 

شیخ عمر کیست؟

ارسال نظر

 
1