خبر فوری

 
 
بازداشت عاملان ترور رئیس دادگاه عالی ایالت بلوچستان توسط نیروهای امنیتی پاکستان
کد خبر :126895476

11:08 1401/08/07


برچسب ها : ارتش آزادی بخش بلوچ, دادگاه عالی بلوچستان, رئیس سابق دادگستری ایالت بلوچستان, شهر خاران, گروه های مسلح بلوچ,

نیروهای امنیتی پاکستان مدعی شدند طی عملیاتی در شهرستان خاران موفق شدند عاملان ترور محمد نور مسکان زئی رئیس دادگاه عالی ایالت بلوچستان را بازداشت نمایند.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| نیروهای امنیتی پاکستان مدعی شدند طی عملیاتی در شهرستان خاران موفق شدند عاملان ترور محمد نور مسکان زئی رئیس دادگاه عالی ایالت بلوچستان را بازداشت نمایند.

طبق اعلام منابع آگاه، در عملیات مشترک مأموران سرویس‌های اطلاعاتی و دایره مبارزه با تروریسم در شهرستان خاران 3 تن از عوامل مرتبط با ترور قاضی محمد نور مسکان زئی بازداشت شدند.

به گفته این منابع آگاه، یکی از افراد بازداشت شده شوکت نام دارد که از پنجره مسجد قاضی مسکان زئی را هدف تیراندازی قرار داد و همراهان وی نیز در حال پوشش وی بودند. وی تعداد 10 عدد گلوله را به سوی قاضی مسکان زئی شلیک کرد.

دایره مبارزه با تروریسم مدعی شد 4 تن از اعضای این گروه 10 روز قبل طی عملیاتی کشته شدند و سه تن از عناصر متواری نیز شب گذشته در یک عملیات دستگیر شدند.

در این عملیات از محل مخفیگاه عناصر مسلح چندین قبضه سلاح و مهمات به همراه مواد منفجره کشف و ضبط شد.

لازم به ذکر است قاضی محمد نور مسکان زئی رئیس سابق دادگاه عالی ایالت بلوچستان روز شنبه 23 مهرماه سال جاری توسط عناصر مسلح ناشناس در حین ادای نماز در مسجدی واقع در خاران هدف تیراندازی قرار گرفت و در دم جان باخت.

ارتش آزادی بخش بلوچ(BLA) از سازمان‌های تجزیه طلب مسلح بلوچ در بیانیه‌ای مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

دایره مبارزه با تروریسم(CTD) در بیانیه‌ای گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا پرداخته است که به این شرح است:

مورخ 14 اکتبر 2022 محمد نور مسکان زئی رئیس سابق دادگاه عالی بلوچستان طی یک حمله مسلحانه در داخل مسجد عایشه واقع در خیابان قدیم گزی به شهادت رسید که مسئولیت آن را گروه ممنوعه بی ال ای بر عهده گرفت، پرونده قضایی مربوط به این اقدام در کلانتری سی تی دی پلیس در خاران تشکیل گردید.

دولت بلوچستان کمیته ویژه تحقیقات برای بررسی ابعاد این اقدام تشکیل داد، تیم مذکور با فعالیت شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر خود به گردآوری داده‌های جغرافیایی پرداخته و با تحلیل دقیق این داده‌ها و مشاهده دقیق محل وقوع جرم و جمع‌آوری سرنخ‌های موجود موفق شدند مظنون مرتبط با این اقدام به  نام شفقت الله معروف به دلاور و معروف به سجاد فرزند عبدالرحیم قومیت یلانزئی را بازداشت کنند که وابسته به گروه ممنوعه بی ال ای بود. از این مظنون یک قبضه اسلحه به همراه مهمات کشف گردید.

پس از انجام بازجویی‌های مشترک از مظنون دستگیر شده اطلاعات زیر به دست آمد.

مظنون در بازجویی‌های صورت گرفته به ارتباط با بی ال ای اذعان نموده است و اطلاعات مهمی در خصوص شبکه‌ها و عناصر مختلف مرتبط با این گروه را در اختیار ما قرار داده است. وی همچنین به اقدامات خرابکارانه و تروریستی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در آن نقش داشته است نیز اعتراف کرده است. بزرگ‌ترین اقدام وی قتل قاضی محمد نور مسکان زئی رئیس اسبق دادگاه عالی بلوچستان در خاران در مورخ 14 اکتبر 2022 بود.

متهم بازداشت شده همچنین در عملیات های تروریستی ذیل نیز مشارکت داشت:

1. حمله به وسیله نارنجک به ایست و بازرسی نیروهای سپاه مرزی(FC) در منطقه وده شهرستان خاران در سال 2021 میلادی
2. نصب و انفجار بمب کنترل از راه دور در یک دستگاه موتورسیکلت در نزدیکی ایست و بازرسی نیروهای امنیتی در خاران در سال 2021 میلادی که منجر به زخمی شدن 13 غیر نظامی شد.

3. حمله به کارخانه برادر محمد نور مسکان زئی در سال 2021 میلادی و قتل دو کارگر پنجابی
4. حمله به وسیله نارنجک و اسلحه کلاشینکف به دفتر یک نهاد امنیتی در سال 2021 میلادی
5. دو مرتبه حمله به ایستگاه پلیس خاران به وسیله نارنجک در سال 2022 میلادی
6. حمله نارنجکی به مقر نیروهای لیویز در نزدیکی تقاطع چمن در کویته در سال 2022 میلادی

این در حالی است که بنابر گفته منابع آگاه بلوچ شفقت یلانزئی به همراه 2 تن دیگر روز دوشنبه مورخ دوم آبان ماه جاری از منطقه خاران بازداشت شد.

بخوانید: ربوده شدن پنج شهروند بلوچ توسط سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان در خاران

بخوانید: علت قتل رئیس سابق دادگاه عالی بلوچستان توسط سازمان مسلح تجزیه طلب بلوچ

ارسال نظر

 
1