خبر فوری

 
بازداشت بیش از صد نفر از علمای مذاهب شیعه و سنی به اتهام اظهارات جنجالی
کد خبر :1387414782

16:39 1399/06/13


برچسب ها : اندیشمند شیعه, پلیس پنجاب, تفرقه, دولت محلی ایالت پنجاب, شیعیان پاکستان, علمای شیعه,

پلیس ایالت پنجاب پاکستان در اقدامی تعجب برانگیز بیش از 100 تن از علمای مذاهب شیعه و سنی را به اتهام سخنرانی های جنجال برانگیز و فرقه گرایانه بازداشت نمود.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پلیس ایالت پنجاب پاکستان در اقدامی تعجب برانگیز بیش از 100 تن از علمای مذاهب شیعه و سنی را به اتهام سخنرانی های جنجال برانگیز و فرقه گرایانه بازداشت نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، یک مقام ارشد پلیس پنجاب که خواست نامش فاش نشود در این باره خبر داد: پلیس اقدامات قانونی علیه علمای مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی به دلیل نقض قوانین مربوط به حفظ حرمت اهل بیت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) را آغاز نموده و در این رابطه تاکنون بیش از 100 نفر از علما، رهبران و ذاکران شیعه و سنی دستگیر شده اند.

وی افزود: بخش ویژه پلیس پنجاب تمامی تحرکات و فعالیت افراد وابسته به مذاهب شیعه و سنی را در تجمعات مذهبی، مجالس و فضای مجازی اعم از فیسبوک، توییتر و یوتیوب تحت رصد دارد و تمامی علما و رهبرانی که مرتکب نقض قانون شوند نه تنها بازداشت خواهند شد بلکه پرونده قضایی برای آنان تشکیل خواهد گردید.

این مقام پلیس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 100 نفر تحت بازداشت قرار دارند و طبق ادعای منابع آگاه سه تن از ذاکران شیعه به نام های حافظ تصدق، علی ناصر تلهارا و حبیب رضا توسط نیروهای مبارزه با تروریسم(CTD) دستگیر شده اند، این افراد علاوه بر فضای مجازی متهم به اظهارات جنجالی و تفرقه انگیز در مجالس هستند.

طبق گفته منابع آگاه، دولت ایالت پنجاب به برخی از نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح شامل سازمان مبارزه با تروریسم(CTD)، شعبه ویژه پلیس و بخش جرائم سایبری آژانس تحقیقات فدرال(FIA) ماموریت داده است تمامی افراد وابسته به گروه ها و فرقه های مذهبی که در تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف نقش دارند را شناسایی و بازداشت کند.

یک مقام ارشد وزارت امور داخلی ایالت پنجاب در این باره خبر داد: تاکنون 203 نفر بر اساس بخش سوم قانون حفظ نظم عمومی(MPO) تحت بازداشت قرار گرفته اند و علیه 27 تن از افراد شرور و تفرقه افکن پرونده قضایی تشکیل گردیده است.

این مقام ارشد دولت پنجاب افزود: به دنبال دستورات شعبه ویژه، وزارت امور داخلی پنجاب با انتشار فهرستی از 860 نفر از علما و رهبران شیعه و سنی، هرگونه فعالیت مذهبی و فرهنگی این افراد را ممنوع اعلام نمود.

تعداد 245 نفر از علمای شیعه، 277 نفر از علمای فرقه دیوبند اهل تسنن، 102 نفر از علمای فرقه بریلوی اهل تسنن و 36 نفر از علمای فرقه اهل حدیث در فهرست افراد ممنوع الفعالیت قرار دارند، علاوه بر این تعداد 459 نفر از علمای شیعه و فرقه های مختلف اهل تسنن حق ورود به ایالت پنجاب را نخواهند داشت.

طبق گفته منابع آگاه، از میان علمای بازداشت شده شیعه علی ناصر تلهارا و ذاکر حبیب از ذاکران شیعه به قید وثیقه آزاد شده اند.

دولت پنجاب پیش از این نیز ورود بیش 1274 تن از علمای مذاهب مختلف اسلامی را به ایالت پنجاب ممنوع اعلام نمود، در حالی که در ایام محرم نیز نزدیک به 900 تن از علما و رهبران مذهبی گروه های مختلف به مدت 60 روز از ایراد هرگونه سخنرانی در اجتماعات مذهبی منع شدند.

در این میان می توان به علما و ذاکران مختلف شیعه از جمله علامه ریاض حسین رضوی، مقدس کاظمی، ذاکر آصف رضا علوی، ذاکر عطا حسین حیدری، پروفسور ضمیر اختر نقوی، محمد عباس رضوی، علی ناصر تلهارا، مظهر عباس حیدری، علامه عمران عباس مظاهری، زبیر قلندری و علی عباس عسکری اشاره نمود.

مولوی اجمل قادری، قاری شبیر عثمانی، ظهیر احمد ظهیر و مولوی محمد احمد مجاهد نیز از علمای وابسته به فرقه دیوبند اهل تسنن می باشند که از سخنرانی در اجتماعات مذهبی منع گردیدند.

از میان علمای فرقه بریلوی نیز می توان به صاحبزاده رضا مصطفی، قاری محمد اشرف شاکر، مفتی محمد افضل چشتی، مولوی افضال قادری، مولوی یوسف رضوی، مفتی مقصود احمد و اشرف آصف جلالی اشاره نمود.

محمد یوسف پسروری و مولوی منظور احمد نیز از علمای فرقه اهل حدیث هستند که در این فهرست قرار دارند.

ارسال نظر

 
1