خبر فوری

 
 
ایالات متحده: برای پاکستان ضروریست که مرزهایش را برای مهاجرین افغان باز نگه دارد
کد خبر :828291498

14:51 1400/05/14


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, مشاور امنیت ملی پاکستان, مهاجر افغان, وزارت خارجه آمریکا, وزارت خارجه ترکیه,

ایالات متحده از پاکستان خواست تا مرزهایش را به روی مهاجرین افغان باز کند، این درخواست ایالات متحده می تواند تنش بین دو کشور را افزایش دهد


 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز| ایالات متحده از پاکستان خواست تا مرزهایش را به روی مهاجرین افغان باز کند، این درخواست ایالات متحده می تواند تنش بین دو کشور را افزایش دهد.

بر اساس گزارش اداره مطبوعاتی آمریکا، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در جریان سیاست جدید آمریکا در خصوص پناهندگان افغان در جمع خبرنگاران گفت: برای پاکستان ضروریست که مرز های خود را برای مهاجرین افغان باز نگه دارد.

این مقام افزود: بدیهی است اگر مردم افغانستان از طریق شمال یا از راه ایران به ترکیه بروند، این فرصت را خواهند داشت تا علاوه بر ورود به این کشور در دولت یا کمیساریای عالی ثبت پناهندگان شوند.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که این برنامه جدید شامل کارکنان افغانی خواهد شد که در پروژه های تحت حمایت ایالات متحده یا رسانه ها و سازمان های غیر دولتی (NGO) کار میکردند خواهد بود، وزارت خارجه آمریکا علاوه بر پاکستان از ترکیه خواسته تا قبل از اسکان مجدد افغان ها در ایالات متحده به آنها اجازه دهد 14 ماه در این کشور بمانند.

لازم به ذکر است معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان در هفته جاری طی جلسه توجیهی در واشنگتن گفته بود: لازم است برنامه ای اتخاز شود که طی آن بجای پذیرش مهاجرین افغان در پاکستان آنها را در داخل کشور خودشان اسکان دهند.

وی افزود: چرا باید مهاجرین افغان را آواره کنیم، باید آنها را در داخل کشورشان اسکان دهیم، پاکستان ظرفیت پذیرش پناهجویان بیشتر را ندارد.

وزارت خارجه ترکیه طی بیانیه ای که در آنکارا منتشر کرد، ضمن انتقاد از برنامه آمریکا برای اسکان مجدد و استفاده از کشور سوم برای این منظور، گفت: این اقدام باعث ایجاد بحران بزرگ پناهندگان در منطقه خواهد شد، ما تصمیمات غیر مسئولانه آمریکا را بدون مشورت با کشورمان نمی پذیریم.

در این بیانیه آمده است، اگر آمریکا خواستار بازگرداندن پناهندگان است می تواند از طریق هوایی آنها را به آمریکا منتقل کند، ایران و پاکستان دو کشوری هستند که می توانند در این زمینه نقش کلیدی ایفاء کنند، از انجایی که ایالات متحده روابط دیپلماتیک با ایران ندارد بنابر این سیاستگذاران ایالات متحده به دنبال پاکستان برای کمک به اجرای این برنامه هستند، اما به نظر می رسد پاکستان تمایلی به این کار ندارد، پاکستان از سال 1979 میزبان میلیون ها افغان بوده و بیش از 3 میلیون نفر به طور دائم در پاکستان مستقر هستند، مقامات پاکستانی مدعی هستند اقتصاد این کشور انقدر قوی نیست که بتواند پناهندگان بیشتری را در خود جای دهد.

ارسال نظر

 
1