خبر فوری

 
 
انکار پاکستان از ادامه همکاری ها با ایران در بخش پروژه خط گازی / واکنش بلاول بوتو
کد خبر :228935975

16:14 1398/02/21


برچسب ها : ایران, پاکستان, خط گازی,

مبین صولت مدیر عامل سیستم های بین دولتی گاز در مصاحبه خبری خود بیان داشت: پاکستان از ادامه همکاری های خود با ایران در رابطه با پروژه خط گازی انکار کرده و دولت ایران را از طریق نامه ی مکتوبی از این تصمیم خود آگاه کرده است.


 

 

به گزارش راز نيوز، مبین صولت مدیر عامل سیستم های بین دولتی گاز در مصاحبه خبری خود بیان داشت: پاکستان از ادامه همکاری های خود با ایران در رابطه با پروژه خط گازی انکار کرده و دولت ایران را از طریق نامه ی مکتوبی از این تصمیم خود آگاه کرده است. وی افزود، پاکستان برای دریافت اطلاعیه قانونی ایران تنها تا ماه اوت وقت دارد و امیدواریم تا آن زمان در نشست هایی مشترک با مقامات ایرانی به راه حلی مناسب دست خواهیم یافت.
مبین صولت در ادامه گفتگوی خود بیان داشت: کشور ایران در اطلاعیه ای در ماه فوریه طی هشداری به پاکستان گفته بود درصورتی که پاکستان در وقت تعیین شده خط گازی را در محدوده خود کامل نکرد، ایران به دادگاه بین المللی مراجعه خواهد کرد. پاکستان درصورتی آماده همکاری با ایران خواهد بود که تحریم های بین المللی برداشته شوند، ما به دلیل تحریم های آمریکا قادر به ادامه همکاری ها با ایران نیستیم، زیرا آمریکا به طور واضح هشدار داده است که اگر کشوری با ایران همکاری داشته باشد آن را نیز تحریم خواهد نمود.
از طرفی نیز مقامات ایرانی می‌گویند، تحریم های آمریکا پروژه خط گازی پاکستان_ایران را دربر نمی‌گیرند.
 
لازم به ذکر است، توافقنامه پروژه خط گازی پاکستان_ایران همزمان با ریاست جمهوری آصف علی زرداری (حزب پیپلزپارتی) میان دوکشور به امضاء رسیده بود، درحالی‌که ایران عملیات انتقال خط گازی به طول 900 کیلومتر تا نزدیکی مرزهای مشترک را به نحو احسنت انجام داده، اما پاکستان در انجام این عملیات به طول 800 کیلومتر از سال 2009 تا کنون روند سستی داشته است. پروژه مشترک خط گازی طبق قرار داد باید تا ماه دسامبر سال 2014 میلادی به پایان می‌رسید. طبق متن قرار داد، پاکستان از سال 2015 میلادی موظف به پرداخت یک میلیون دلار به طور روزانه به ایران بود. اگر ایران علیه پاکستان در دادگاه بین المللی شکایتی تنظیم کند، کشور پاکستان موظف به پرداخت جریمه ای به ارزش میلیاردها دلار خواهد بود.
 
 

خبر تکمیلی :

بلاول بوتو رئیس حزب پیپلزپارتی در واکنش به انکار پاکستان از تکمیل خط گازی ایران_پاکستان گفت: مجددا دولت فدرال تحت فشارهای بین المللی قرار گرفته و سرتسلیم فرو آورده است. دولت ما نیز باوجود تحریم ها توافقنامه خریداری خط گاز از ایران را امضاء کرد، زیرا این به سود کشور پاکستان بود. وی افزود، چرا مردم باید قیمت های زیاد قبض ها را درعوض ضعف مدیریتی پرداخت و تحت فشار های اقتصادی قرار گیرند؟

 

 

ارسال نظر

 
1