خبر فوری

 
 

 

رئیس جماعت اسلامی،سید ابو الاعلی مودودی که با تلاش سیاسی،قانونی و فکری آغازگر تفکر انقلاب اسلامی در پاکستان بوده است،77 سال پیش هنگام تاسیس این حزب حتی تصور این را هم نمیکرد زمانی برسد که طرفداران و اعضای این حزب به مخالفت با وی بر می خیزند و اصلی ترین مانع در راه آرمان های انقلابی که وی تصورش را داشت،شوند.

 

قبل از آزادی پاکستان در 3 شعبان 1360 ه.ق(مطابق با 26 اوت 1941) این حزب وارد عرصه سیاسی شد که در حال حاضر خود را قدیمی ترین و بزرگترین نهضت سیاسی میخواند در انتخابات متعدد اخیر در پاکستان،با شکست سنگین روبرو شده است که این حزب را مجبور به بازنگری در حکمت عملی و سیاست های خود نموده است.

تحریم انتخابات از سوی جماعت اسلامی در سال 2008،باعث دور شدن این حزب از عرصه سیاسی شد و در انتخابات سالهای 2013 و 2018 از میزان موفقیت این حزب،به مرور کاسته شد.

این حزب در انتخابات اخیر در سال 25 جولای سال جاری توانست فقط یک کرسی در مجلس ملی و یک کرسی در مجلس ایالتی خیبرپختونخواه را بدست بیاورد.

 

بعد از این شکست های پی در پی،این حزب به فکر بررسی و تجدید نظر در سیاست های اشتباه خود افتاد و با تشکیل جلسات اعضای مرکزی حزب و شورای مجمع مرکزی،رهبران و اعضای بلند پایه به تحلیل نتایج انتخابات و آراء کسب شده پرداختند که در آن مقصر اصلی را کمیته انتخابات به علت عدم موفقیت در برگزاری انتخابات شفاف و منصفانه دانستند.

جماعت اسلامی بر این باور است که دستان قدرتمند پشت پرده،در انتخابات گذشته نیز از طرق مختلف در انتخابات و نتایج آن دخالت کرده اند،اما در انتخابات اخیر سال 2018 دست های پشت پرده به صورت آشکار در انتخابات دخالت داشته اند که این دخالت نه تنها برای ملت و کشور ضرر بار است که برای خود سازمان های دولتی نیز خسارت بار خواهد بود.

جماعت اسلامی دست های پشت پرده خارجی را نیز مخل برگزاری انتخابات امن دانسته است و بیانیه های آمریکا و هند پس از شکست گروههای مذهبی در مناطق مختلف را شاهد این امر قرار داده و علاوه بر قدرت های داخلی،دست های پشت پرده خارجی را نیز تعیین کننده نتیجه این بازی میداند.

پس از این اتفاقات پیش آمده برای جماعت اسلامی،شورای مرکزی این حزب به منظور جلوگیری از تکرار این شکست های تاسف بار،ضمن تشکیل یک کمیته 4 نفره، اقدام به دریافت نظرات و پیشنهادات از اعضای حزب نموده است.

این کمیته به بررسی تغییرات لازم خواهد پرداخت و اینکه برای توسعه تبلیغات و جلب طرفداران بیشتر باید چه کارهای انجام داد و چه میزان تغییرات و دگرگونی در حزب ضروریست؟

این حزب برای آینده خود هر سیاستی را که برگزیند باید با بررسی سیاست های قبلی این نکته را نیز در نظر داشته باشد که دست های پشت پرده داخلی و خارجی سعی در تضعیف این حزب دارند.

افراد مختلفی از جمله امین احسن اصلاحی، دکتر اسرار احمد و عبدالجبار غازی به دلیل اختلاف نظر با اندیشه های مودودی،این حزب را ترک کرده اند.

وحشتناک ترین سالی که در زندگی مودودی،بر وی گذشته است،سال 1977 بود که در آن وی و دیگر رهبران حزب با ژنرال ضیاء الحق متحد شدند.

این جماعت بر این باور است که پس از اتحاد با این ژنرال دیکتاتور ارتش، این حزب به پسرفت و رسوایی های مختلف رو گردان شده است که این سلسله تاکنون متوقف نشده است.

قبل از کودتای نظامی ضیاء الحق، کارکنان و اعضای این حزب افرادی فعال،منظم و باشعور و ادارک سیاسی بودند که در منطقه خود مورد تکریم و احترام مردم قرار میگرفتند.

ضیاء الحق به ظاهر با گرایش به احزاب مذهبی،سعی در دور نگاه داشتن اعضای این حزب از فعالیت های سیاسی کرد و تا حدی در این زمینه موفق شد.

ضیاء الحق با فریب اعضای جوان این حزب،تعدادی را به جنون "جهاد افغانستان" و بقیه را به "جنون کشمیر" در گروههای تروریستی جذب کرد.

عرصه میدان سیاسی که به جذبه و جنون احتیاج داشت،به دست ارتش افتاد و کودتا چیان این عرصه را برای توله سگ های تحت حمایت خود آزاد گذاشتند.

"فرهنگ جهاد" بر این حزب سایه افکند و این حزب با روگردانی از شخصیت هایی چون پروفسور غفور احمد،به طور کامل به خطی مشی غیر سیاسی با شعار "جهاد افغانستان" روی آورد و بزرگترین حامی این تفکر "قاضی حسین احمد" به روی کار آورده شد  و وی خلاف نظر مودودی دست به اقدامات مختلف زد.

قاضی حسین احمد به جای اجرای سیاست صداقت و دادن نظریه برای به روی کار آمدن،از روش زد و بند و احتمالا کمک ارتش به منصب ریاست حزب رسید.

در نوکری و تابع بودن این حزب از اداره های اطلاعاتی پاکستان،قاضی حسین احمد نقش بسزایی داشته است.

سید منور حسن پس از به روی کار آمدن و به دست گرفتن زمام این حزب،سعی کرد نام،نشان،پرچم و تفکرات سید مودودی را بازپس بگیرد و دوباره خط مشی جماعت را بر مبنای تفکرات وی قرار دهد و این بیانیه وی به عنوان عامل مهم در تبلیغات انتخاباتی برای آینده منتشر گردید.

این یکی از نشانه های مرگ ظاهری و خاتمه ی تفکرات سید مودودی بود،رهبران این حزب برای تداوم فعالیت و حیات این حزب باید به تفکرات سید مودودی رجوع کنند و حزب را از سارقان فکری مصون بدارند که در غیر این صورت باید فاتحه این حزب خوانده شود.

ارسال نظر

 
1