خبر فوری

 
 
انتخابات خونین 2018 پاکستان
کد خبر :1968618566

10:05 1397/04/27


رایزنی های که پس از اعلام تاریخ انتخابات انتظار می رفت اتفاق افتاد. (تحلیل)


رایزنی های که پس از اعلام تاریخ انتخابات انتظار می رفت اتفاق افتاد. در بمب گزاری انتحاری پشاور هارون بلور به همراه 22 نفر کشته شد. هنوز خاک قبر این کشته شدگان خشک نشده بود که در انفجار دیگری در شهر بنو  بر کاروان انتخاباتی اکرم خان دارانی صورت گرفت و پس از آن شهر مستونگ بلوچستان را به خون آغشته ساختند که موجب مرگ سراج رئیسانی و 120 تن دیگر شد و 200 زخمی برجایی گذاشت.

 

پس از عملیات های ترویستی پشاو، بنو و مستونگ که موجب کشته شدن هارون بلور و سراج رئیسانی به همران 255 نفر دیگر گردید با توجه بر وضیعت کنونی کشور پاکستان کمسیون انتخاباتی باید بلافاصه انتخابات را به تعویق اندازد. اگر در کشور دیگری در نزدیکی انتخابات، مردمی با این تعداد از دست میدادند قطعا وضعیت اضطراری صورت میگرفت.

 

با توجه به وضعیت کنونی پاکستان ناامن ترین ایالت، ایالت پختون خواه به نظر می رسد زیرا در این ایالت تنها یک حزب اجازه تبلیغ برای انتخابات دارد و بجز آن هیچ حزب دیگری این اجازه را ندارد. به دلیل ناامنی اجازه برگزاری جلسات انتخاباتی را به بلاول بوتو پسر بی نظیر بوتو از حزب PPP در شهرهای پشاور و ماکند ندادند. در شهر دیر نیز بر کاروان انتخاباتی رئیس جماعت اسلامی سراج الحق تیراندازی صورت گرفت که در آن سراج الحق جان سالم به دربرد. قبل انتخابات تمامی پاکستان را هرج و مرج تسخیر کرده است و یکی پس از دیگری حوادث تروریستی به گوش میرسند که موجب ترس و وحشت مردم شده است. زوند جلسات عمومی، جشن ها و کاروان های انتخاباتی احزاب رو به کاهش است زیرا طبق اطلاعات و اخبار اعلام شده شخصیت های دیگری نیز میتوانند قبل انتخابات مورد هدف قرار گیرند و رأی دهندگان از ترسیده بنظر می رسند.

 

هیچ یک از مقامات پاکستان پس از حادثه بزرگ تروریستی مستونگ حاضر به پاسخگویی نشدند. وقتی چنین اتفاقاتی در دولت های منتخب رخ می داد این شکست آن دولت محسوب میشد امّا در حال حاضر بعد از این اتفاقات بزرگ هیچ یک از مقامات دولتی یا ایالتی حاضر به قبول کردن ویا حتی استعفا خود نیست. با جود تذکر های پی در پی اداره مبارزه با تروریسم ملی دولت فعلی نتوانست صلح و نظم را بدرستی در کشور اعمال کند و در چنین شرایطی نمی توانیم انتخابات را در صلح و امنیت کامل برگزار کینم. بعد از حادثه تروریستی مستونگ رئیس اداره مبارزه با تروریسم ملی دکتر سلمان اعلام کرد تهدید جدی برای انتخابات عمومی وجود ندارد. در چند روز گذشته شاهد چندین مورد حمله تروریستی بوده ایم که طی این حوادث 2 نامزد انتخاباتی به همراه 250 نفر کشته شده اند که بعد این اتفاقات اخیر بیانیه رئیس اداره مبارزه با تروریسم ملی دور از باور و انتظار است. شاید از نظر ایشان خطر جدی موقعی باشد که سیاستمدار اصلی دولت مورد حمله تروریستی قرار گیرد زیرا جان 250 تن که کشته شدند خطر جدی به حساب نمی آید.

 

من نظام جمهوری را دوست دارم و نظام جمهوری اینگونه اداره نمی شود و معتقدم زمان برگزاری انتخابات این نیست و باید بعد از 3 الی 4 ماه دیگر انتخابات برگزار شوند. بنظر من ما درحال جنگ داخلی هستیم و این زمان حمایت از احزاب نیست بلکه زمان حمایت از کشور است. بیایم دست به دست هم دهیم و با تمام وجود برای پایان تروریست ها همراه سازمان های اجرایی باشیم.

تحلیل نوشته شده توسط: خبرگزاری سماء (فضل الهی)

ارسال نظر

 
1