خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | دولت پاکستان، حکومت ایالت بلوچستان و شرکت طلای باراکز کانادا قرارداد همکاری مشترک امضا کردند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در نشست امضای قرارداد همکاری مشترک بین دولت پاکستان، حکومت ایالت بلوچستان و شرکت طلای باراکز کانادا و حل اختلافات طولانی مدت مربوط به توسعه معادن مس و طلا در شهرستان چاغی با شرکت مس تتیان در پروژه رکودک، شرکت کرد.

در این نشست نمایندگان دولت پاکستان، حکومت ایالت بلوچستان و دکتر مارک بریستو مدیر اجرایی شرکت طلای باراکز کانادا به همراه هیئتی در این نشست شرکت کردند.

بر اساس قرارداد امضا شده، شرکت طلای باراکز کانادا در پروژه رکودک با نهادهای پاکستانی همکاری مشترک خواهد کرد. سهم این شرکت کانادایی از این پروژه 50 درصد و سهم نهادهای پاکستانی از این پروژه نیز 50 درصد است.

از 50 درصد سهم نهادهای پاکستانی 25 درصد متعلق به 3 نهاد دولت پاکستان از جمله شرکت توسعه نفت و گاز ((OGDCL پاکستان پترولیوم لیمیتد (PPL) و هلدینگ دولتی پاکستان با مسئولیت محدود ((GHPL می باشد که بطور برابر بین آن ها تقسیم شده و 25 درصد دیگر متعلق به یک نهاد دولت ایالت بلوچستان می باشد.

بر اساس چشم انداز عمران خان نخست وزیر پاکستان برای بلوچستان، سهم سرمایه و هزینه های عملیاتی حکومت ایالت بلوچستان توسط دولت پاکستان پرداخت خواهد شد.  یعنی حکومت ایالت بلوچستان برای توسعه معادن این ایالت هیچ پولی هزینه نخواهد کرد و مخارج این کار توسط دولت پاکستان پرداخت خواهد شد.

برای توسعه معادن ایالت بلوچستان 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود که 1 میلیارد دلار از این مبلغ صرف پروژه های توسعه اجتماعی در این ایالت از جمله احداث راه ها، مدارس، بیمارستان و موسسه آموزش فنی معدن خواهد شد.

از تکمیل پروژه توسعه معادن ایالت بلوچستان، 8000 فرصت شغلی جدید ایجاد می شود که این امر موجب قرار گرفتن ایالت بلوچستان در رتبه اول ایالت های پاکستان در زمینه میزان جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد شد.

پروژه رکودیک از پروژه های بزرگ استخراج معادن مس و طلا در دنیا خواهد بود. دولت پاکستان به منظور استفاده حداکثری از ثروت های این کشور، در حال بررسی احداث کارخانه های ذوب سنگ معدن در این ایالت می باشد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در سال 2019 برای پیشرفت مذاکرات به منظور توسعه هر چه سریعتر معادن، کمیته ای تشکیل داد. دولت پاکستان و حکومت ایالت بلوچستان در این مورد از کمک مشاوران خارجی بهره مند بودند. دولت پاکستان این موضوع را در پارلمان و دیوان عالی پاکستان نیز مطرح خواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان طی این نشست گفت: دولت من در حال تلاش برای توسعه ایالت بلوچستان و مناطق عقب افتاده پاکستان است.

وی ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاری مذکور، آغازگر سرمایه گذاری های بزرگ در ایالت بلوچستان خواهد بود که موجب بهبود سطح زندگی مردم بلوچستان خواهد شد.

وی همچنین از تیم مذاکراتی پاکستان برای امضای این توافقنامه شفاف و مطلوب برای مردم بلوچستان تشکر کرد. پیش از امضای توافقنامه مذکور، هیئتی از شرکت طلای باراکز کانادا با نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد. وندی گلامور سرکنسول کانادا در پاکستان نیز در این دیدار حضور داشت.

ارسال نظر

 
1