خبر فوری

 
 
امضای توافقنام صلح میان آمریکا و طالبان در دوحه
کد خبر :945340288

17:44 1398/12/10


برچسب ها : آمریکا, توافق صلح, دوحه, طالبان, قطر,

توافقنامه صلح تاریخی بین ایالات متحده آمریکا و طالبان با حضور هیئت 31 نفری طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان پس از حمله به مرکز تجاری جهانی نیویورک در سال 2001، به امضای دو طرف رسید.


دوحه: به گزارش راز نیوز| توافقنامه صلح تاریخی بین ایالات متحده آمریکا و طالبان با حضور هیئت 31 نفری طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان پس از حمله به مرکز تجاری جهانی نیویورک در سال 2001، به امضای دو طرف رسید.

شیخ محمد بن ثانی وزیر امور خارجه قطر طی گفتگو با رسانه ها، گفت: دوحه بر این باور است که فراهم کردن یک محیط مساعد برای صلح در افغانستان، علاوه بر طرفین، وظیفه جامعه جهانی نیز است. دولت قطر برای موفقیت توافقنامه صلح نقش آفرینی کرد که درپی آن جنگ 19 ساله در افغانستان پایان یافته و مسیر امنیت و صلح هموار شد. امضای توافقنامه صلح نتیجه مذاکرات سلسله وار بوده در حالی که نقش تمامی گروه ها در این توافقنامه قابل تمجید است.

 

مایک پومئو: امروز، روز پیروزی صلح است

وزیر امور خارجه آمریکا طی گفتگو با رسانه ها، ابراز داشت: امروز، روز پیروزی صلح است، آمریکا بر تمامی گروه ها تاکید می کند تا توجه خود را به سوی صلح پایدار متمرکز سازند، تمامی افغان ها حق زندگی کردن در سایه صلح و سعادت را دارند. وی در ادامه ثبات پایدار را نتیجه شنیدن صدای تمامی اقشار افغانستان توصیف کرد و افزود: امنیت آمریکا و مردم آن برای همه امور ضروری است. حال پس از صلح، مردم افغانستان باید در خصوص آینده خود تصمیم گیری کنند.

 

ملا عبدالغنی برادر: توافق میان طالبان و آمریکا خوشایند است

 

ملا عبدالغنی برادر رهبر ارشد طالبان طی سخنرانی در مراسم ، توافق صلح میان طرفین را برای مردم مجاهد افغانستان و جامعه جهانی خوشایند قرار داد و افزود: نیروی سیاسی مستقل برای برقراری روابط دوجانبه با دیگر کشور ها و جامعه بین المللی ضروری است، امیدوارم ملت افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی، اساس پیشرفت تحت نظام اسلامی را بنا خواهد نهاد. وی با تاکید بر تمامی گروه های افغان، گفت: از تمامی گروه ها می خواهم تا با کنار گذاشتن تمامی اختلافات، یک نظام اسلامی مشترک که باعث پیشرفت کشور شود را تشکیل دهند. وی در ادامه با تشکر و قدردانی از زحمات پاکستان جهت بر طرف کردن تمامی موانع موجود در مسیر توافق صلح، به همراه چین، ازبکستان، روسیه، اندونزی و نروژ از تمامی کشور هایی که در جهت صلح افغانستان نقش مثبت ایفا کردند تشکر کرد.

 

براساس توافق صورت گرفته، طالبات متعهد به عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشور ها شده و اقدام خروج نظامیان آمریکایی به تدریج و طی 14 ماه آتی صورت خواهد گرفت. در مراسم امضای توافقنامه، نمیاندگان بیش از 50 کشور شرکت کردند.

ارسال نظر

 
1