خبر فوری

 
 
امضای تفاهمنامه ساخت نیروگاه اتمی 12 هزار مگاواتی میان شرکت ملی هسته ای چین و کمیسیون انرژی اتمی پاکستان
کد خبر :195972660

13:07 1402/03/30


برچسب ها : پاکستان و چین, روابط دوجانبه, شهباز شریف, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نیروگاه برق, نیروگاه هسته ای, همکاری اقتصادی,

تفاهمنامه ای میان شرکت ملی هسته ای چین و کمیسیون انرژی اتمی پاکستان برای ساخت نیروگاه هسته ای 12 هزار مگاواتی "چشمه پنج" با حضور محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد، امضاء شد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| تفاهمنامه ای میان شرکت ملی هسته ای چین و کمیسیون انرژی اتمی پاکستان برای ساخت نیروگاه هسته ای 12 هزار مگاواتی "چشمه پنج" با حضور محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد، امضاء شد.

براساس گزارش، نخست وزیر پاکستان طی سخنانی در این مراسم، امضای این توافقنامه میان دو کشور را نقطه عطفی دیگر در روابط دوستانه پاکستان-چین عنوان کرد و با بیان اینکه باوجود مشکلات اقتصادی، پاکستان در راستای ثبات اقتصادی مصمم است، گفت: سرمایه گذاری 3.48 میلیارد دلاری چین در پاکستان گام مثبتی است، باوجود تاخیر در توافق با صندوق بین المللی پولIMF، چین به ما کمک کرد. پروژه "چشمه پنج" دلیلی آشکار بر همکاری و هماهنگی رهبری مردمی و نظامی پاکستان می باشد، بابت این قرارداد به ملت تبریک عرض می کنم.

وی در ادامه تصریح داشت که تصمیم اساسی در رابطه با این پروژه در دوران نخست وزیری نواز شریف اتخاذ شده و شرایط آن نیز تعیین شده بودند. متاسفانه دولت قبلی با سردی تمام با این پروژه برخورد کرد، اما اکنون برای تکمیل این پروژه، یادداشت تفاهم میان دو کشور امضاء شده است. هزینه این پروژه براساس سال 2017 تعیین شده است و دولت چین با وجود افزایش هزینه با توجه به تورم، حدود 30 میلیارد روپیه تخفیف داده است.

نخست وزیر پاکستان در ادامه صحبت های خود ضمن تشکر و قدردانی از زحمات وزرای ذینفع از جمله احسن اقبال و خرم دستگیر، از رهبری جدید نظامی پاکستان هم کمال تشکر را کرد و گفت: K-3 چند ماه پیش در کراچی افتتاح شد، امروز با گذاشتن سنگ بنای C-5، پیش بینی می شود که این پروژه بدون هیچ تاخیری به انجام برسد. علاوه بر چین، کشور های دوست بزرگ ما عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر در گذشته نیز به ما کمک کردند و این حمایت همچنان ادامه دارد، در برهه دشوار اقتصادی فعلی، کمک مالی چین بسیار مهم و ارزشمند است، از رئیس جمهور چین و تیم دست اندر کار سپاس گذار هستیم.

وی افزود: نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان، برای اولین بار در سال 1993 میلادی در زمینه اتمی با چین توافق کرده بود.

ارسال نظر

 
1