خبر فوری

 
 
امریکا آماده مذاکره با طالبان افغانستان است
کد خبر :1153188579

10:27 1397/04/26


ایلات متحده آمریکا تمایل مذاکرات مستقیم با طالبان افغان را دارند.


به گفته خبرگزاری های غربی رئیس ارتش آمریکا در افغانستان و رئیس نیرو های پستیبانی عمومی آمریکا جان نکلسون در بیانیه خود این خبر را تأیید کردند و آماده گی آمریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان را اعلام کردند.

 

جان نکلسون اظهار کرد هدف مذاکرات با طالبان افغان بخشی از تلاش ها برای پایان دادن جنگ 17 ساله افغانستان است.

 

نا گفته نماند  ژنرال آمریکا درحالی آمده گی خود را برای مذاکره با طالبان افغان اعلام کرد است که دولت افغانستان نیز درحال تلاش مذاکره دیپلوماتیک برای پیشبرد روند صلح با طالبان افغان را دارد.

 

به مناسبت عید فطر طالبان افغانستان و دولت افغانستان آتش بس را علیه یک دیگر اعلام کردند و در حین آتش بس نیرو های مسلح افغانستان و نیرو های امنیتی افغانستان در کوچه و خیابان ها در حال ملاقات دیده شده اند.

 

رئیس ارتش آمریکا ژنرال جان نکلسون در افغانستان اظافه کرد وزیر خارجه آمریکا مایک پمپو بما آمادگی آمریکا را برای مذاکره با طالبان در مورد نیروهای بین المللی اعلام کرده است.

 

وی افزود امیدواریم طالبان این امر ار تحقق بخشند و این روند، صلح را پیش خواهد برد.

 

 

به یاد داشته باشید که هفته گذشته روزنامه آمریکا نیویورک تایمز در گزارش خود ادعا کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دیپلمات های خود دستور داده است تا بطور مستقیم با طالبان صحبت کنند تا مذاکرات بزودی آغاز شود.

 

سنخگوی دفتر سیاسی طالبان سهیل شاهین در قطر گفت منتظر تأیید این خبر هستیم و البته از استراتژی جدید امریکا استقبال می کنیم.

 

وی افزود مانیز در تلاش بودیم که بتوانیم با آمریکا مذاکرات مستقیمی داشته باشیم و درباره خروج نیرو های خارجی از کشور صحبت کنیم.

 

سهیل شاهین تا اضافه کرد اگر این خبر درست باشد و آمریکا بخواهد با ما مذاکرات مستقیم انجام دهد اولین گام در این راستا باید این باشد که اسامی رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان بین الملل حذف شود تا بتوانند براحتی و آزادانه سفر کنند.

 

وی گفت حضور نیرو های خارجی در افغانستان، نقطه اصلی مذاکرات است اما طالبان مایل به بحث در مورد نگرانی های آمریکا نیز هستند.

 

مقامات آمریکایی میگویند علیرغم افزایش حملات هوایی آمریکا در سال گذشته بیشترین بخش های کشور دتس طالبان است که این برای رئیس جمهور آمریکا نگران کننده است.

 

طالبان قبلاً مذاکرات با دولت اشرف غنی را انکار کردند زیرا او را غیرقانونی می دانند و میخواهند بجای صحبت با دولت افغانستان با آمریکا مذاکره خواهند کرد با این حال شرایط مذاکره این است که نیروه های خارجی باید خاک افغانستان را ترک کنند.

 

آمریکا در گذشته این نقش را اجرا کرده است که روند صلح باید از طریق دولت افغانستان هدایت شود و حال نقش خود را تعغیر داده و خواستار مذاکرات مستقیم شده است.

 

 

به نظر میرسد سفر مایک پمپو و سایر مقامات ارشد به کابل در روز های اخیر به این دلیل بوده است که بتوانند مسیر های مذاکرات را بهبود بخشند.

 

البته برای پایان جنگ فعلی افغانستان همچنان موانعی وجود دارد، همه طرف ها خواهان صلح هستند و آماده مذاکره هستند، اما مذاکرات صلحی که در 2015 میلادی آغاز شده اند مشکوک هستند و هیچ موفقیتی در دست نیست.

 

این توافق زنگ خطر جدی برای کشور های همسایه افغانستان، از جمله ایران و پاکستان است.

ارسال نظر

 
1