خبر فوری

 
افشای گزارشاتی مبنی بر سفر مخفیانه هیئت عالی رتبه پاکستان به تل آویو
کد خبر :1320437995

16:12 1399/09/28


برچسب ها : اسرائیل, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و امارات متحده عربی, پاکستان و رژیم صهیونیستی, پاکستان و عربستان سعودی, تل آویو, عادی سازی روابط, نخست وزیر پاکستان, نور دهری,

به دنبال انتشار گزارشاتی طی روزهای اخیر مبنی بر سفر هیئت عالی رتبه یکی از کشورهای مسلمان آسیایی به اسرائیل که هیچ مناسبات دیپلماتیک با این کشور ندارد، موجب ایجاد جنجال و برانگیختن پرسش های مختلفی در اذهان عمومی شد، علی رغم عدم ذکر نام کشور مذکور، گزارشات اخیر منتشر شده اما حاکی از آن است که این هیئت از پاکستان عازم تل آویو شده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پایگاه صهیونیستی «دِ یشیوا وُرد» با انتشار مضمونی از سفر هیئت عالی رتبه پاکستان به اسرائیل جهت آغاز روابط با این کشور دیپلماتیک پرده برداشت.

این پایگاه خبری در مضمون خود به بررسی نظرات یک کارشناس و محقق پاکستانی تبار ساکن انگلیس پرداخته و آورده است: به دنبال انتشار گزارشاتی طی روزهای اخیر مبنی بر سفر هیئت عالی رتبه یکی از کشورهای مسلمان آسیایی به اسرائیل که هیچ مناسبات دیپلماتیک با این کشور ندارد، موجب ایجاد جنجال و برانگیختن پرسش های مختلفی در اذهان عمومی شد، علی رغم عدم ذکر نام کشور مذکور، گزارشات اخیر منتشر شده اما حاکی از آن است که این هیئت از پاکستان عازم تل آویو شده است.

در حالی که تاکنون گمانه زنی های صورت گرفته مبنی بر این بود که هیئت عالی رتبه کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان همان کشور اندونزی است، اما این کشور هرگونه تصمیم گیری برای عادی سازی روابط با اسرائیل را به صورت کامل رد کرد.

در این میان «نور دهری» از محققان برجسته در زمینه راهکارهای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و بنیانگذار اندیشکده انگلیسی الهیات اسلامی مبارزه با تروریسم طی پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: "طبق منابع اطلاعاتی اسرائیلی من، هیئت حاکمه پاکستان به همراه عمران خان نخست وزیر]این کشور[ در اواخر ماه نوامبر 2020 تصمیم گرفتند پیامی مبنی بر شروع گفتگوی سیاسی و دیپلماتیک با اسرائیل را به این کشور ارسال کنند".

دهری افزود: پاکستان به دنبال صلح با اسرائیل است تا راهکاری برای برون رفت از اوضاع نا امید کننده ناشی از روابط پر تنش با عربستان سعودی و امارات متحده عربی بیابد، پس از اتحاد پاکستان با ترکیه در چندین مسئله منطقه ای، کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش نمودند تا با تنها گذاشتن پاکستان، این کشور را از نظر اقتصادی و سیاسی به انزوا بکشانند، پاکستان در حال حاضر تحت فشار کشورهای عربی برای ترک بلوک ترکیه و همچنین عادی سازی روابط با اسرائیل قرار دارد.

این اندیشمند و محقق در ادامه می گوید: عمران خان سرانجام تصمیم گرفت دستیار نزدیک خود را از خارج از کشور فراخواند تا پیام حساس پاکستان را به اسرائیل منتقل کند، یکی از مشاوران نخست وزیر پاکستان که در انگلیس زندگی می کند و دارای روابط نزدیک با دولت ترامپ در امر خاورمیانه نیز می باشد برای این کار برگزیده شد، وی از اسلام آباد به لندن پرواز کرد و از آنجا با گذرنامه خارجی خود مستقیما به تل آویو رفت.

با توجه به آنکه سفر وی به طور رسمی توسط مقامات واشنگتن و تل آویو مورد تایید قرار گرفته بود، وی در بدو ورود به فرودگاه تل آویو توسط مقامات اسرائیلی مورد استقبال قرار گرفت، وی سپس به ساختمان وزارت امور خارجه اسرائیل منتقل گردید و در آنجا با چندین مقام سیاسی و دیپلمات دیدار و گفتگو نمود و پیام نخست وزیر پاکستان را نیز ابلاغ نمود.

وی در دوران چند روز اقامت خود در اسرائیل با یوسی کوهن رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل(موساد) دیدار و پیام محرمانه فرمانده ارتش پاکستان را به وی تسلیم نمود.

دهری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بنابر آنچه که منابع من اطلاع داده اند پاکستان در تلاش برای جلب حمایت اسرائیل در چندین مسئله بین المللی از جمله متوقف نمودن وضعیت سرد فعلی در روابط خود با کشورهای عربی، حمایت از پاکستان در موضوع FATF و مقابله با لابی گری هند علیه پاکستان است، پاکستان نیز در قبال این اقدامات روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را به دلیل ترس از مخالفت های مذهبی داخل کشور، به صورت مشروط و با حرکتی کند آغاز خواهد کرد.

مقامات اسرائیل نیز در پاسخ ضمن استقبال گرم از این رویکرد پاکستان، اطمینان بخشی نمودند که تمام تلاش خود را برای کمک به پاکستان در شرایط فعلی به کار خواهند بست، مقامات اسرائیل تاکید کردند در صورت آغاز گفتگوهای دوستانه و رسمی با اسرائیل، پاکستان ضمن دستیابی به ثبات اقتصادی می تواند روابط دوستانه خود را با کشورهای عربی حفظ و چهره برتری را از خود در جامعه بین المللی به نمایش بگذارد.

پاکستان در حال حاضر به دلیل روابط سرد با عربستان سعودی و امارات در یک بحران دیپلماتیک، سیاسی و مالی قرار دارد، همکاری و پشتیبانی پاکستان از ترکیه در چندین موضوع منطقه ای باعث گردید کشورهای عربی که روزگاری روابط دوستانه و برادرانه ای با پاکستان داشتند، از این کشور فاصله بگیرند که این اقدامات هزینه های سنگینی را برای پاکستان در پی داشت، خودداری ولیعهد عربستان سعودی از دیدار با نخست وزیر پاکستان، ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان پاکستانی، توقف صادارت نفت عربستان سعودی به پاکستان، اولتیماتوم عربستان سعودی به پاکستان برای استرداد کمک مالی 3 میلیارد دلاری ظرف مدت چند ماه و فشارهای سنگین دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای آغاز روابط دوستانه با اسرائیل تنها بخشی از پیامدهای این بحران است.

تحولات اخیر منطقه باعث شده است پاکستان از نظر اقتصادی ضعیف و از لحاظ سیاسی نیز دچار انزوا گردد، سفر اخیر و تاریخی فرمانده ارتش هند به منطقه و دیدار با مقامات عالی رتبه ریاض و ابوظبی، زنگ خطر پایان روابط دوستانه و دیرینه با این کشورها را برای پاکستان به صدا درآورد. در شرایط فعلی تنها امید پاکستان برای خلاصی از وضعیت فاجعه بار و سردی روابط با کشورهای عربی منطقه، آغاز مذاکرات سیاسی با اسرائیل است، با توجه به جو ناخوشایند حاکم بر روابط پاکستان و کشورهای عربی، این کشور تصمیم گرفت دست به دامان اسرائیل شود تا بدین ترتیب یخ موجود در مناسبات میان اسلام آباد با ریاض و ابوظبی ذوب گردد.

دهری افزود: این در حالی است که خواجه محمد آصف نخست وزیر اسبق و عضو ارشد حزب مسلم لیگ(ن) از احزاب اپوزیسیون پاکستان چندی پیش طی سخنانی گفت: انزوای کنونی پاکستان در عرصه دیپلماتیک و شرایط اسفناک و دشوار اقتصادی ما را مجبور کرده تا دست به دامان یک دولت آپارتاید شویم، وضعیت نا امید کننده ما را مجبور می کند که برادران فلسطینی خود را کنار گذاشته و از اسرائیل درخواست کنیم که در زمینه بهبود روابط با امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ما کمک کند.

این محقق ساکن انگلیس در پایان ابراز داشت: پاکستان که دارای مرز مشترک با ایران است، تنها کشور مسلمان دارای سلاح اتمی است، عادی سازی روابط پاکستان با اسرائیل قطعا صلح گرم نخواهد بود، زیرا بخش عمده ای از جمعیت آن]پاکستان[ مخالف اسرائیل هستند.

 

ارسال نظر

 
1