خبر فوری

 
 
افسر سابق پلیس به عنوان رهبر داعش در پاکستان معرفی شد
کد خبر :1337606803

15:54 1398/06/28


برچسب ها : پاکستان, جیش الاسلام, گروه تروریستی داعش, لشگر جنگوی,

گروه تروریستی داعش، یک افسر سابق پلیس به نام داوود محسود اهل کراچی را به عنوان فرمانده داعش در ولایت خودساخته پاکستان معرفی نمود.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز گروه تروریستی داعش، یک افسر سابق پلیس به نام داوود محسود اهل کراچی را به عنوان فرمانده داعش در ولایت خودساخته پاکستان معرفی نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، 2 تن از مقامات بلندپایه گروه مبارزه با تروریسم(CTD)، در گفتگو با یکی از شبکه های خبری پاکستان این موضوع را تایید نمودند، یکی از این افراد به علت ممنوعیت گفتگو با شبکه های خبری به شرط افشاء نشدن نامش در این باره خبر داد: داوود محسود معاون یکی از مراکز پلیس در منطقه قائد آباد شهر کراچی که پس از ترک فعالیت در نیروی پلیس، به افغانستان رفت، وی پس از اعلام تشکیل ولایت پاکستان توسط داعش در خرداد ماه سال جاری، خود را به ایالت بلوچستان رساند.

وی در ادامه با عنوان نمودن عدم ارتباط مستقیم گروه تروریستی داعش پاکستان با هسته های مرکزی این گروه در عراق و سوریه اظهار داشت: تمامی تصمیمات مربوط به این گروه توسط مقامات داعش در عراق و سوریه اتخاذ شده و از طریق افغانستان و به صورت غیرمستقیم به اعضای این گروه در پاکستان ابلاغ می گردد.

وی افزود: داوود محسود از افراد سابقه دار در فعالیت های تروریستی به شمار می آید، وی فعالیت خود را با عضویت در جنبش طالبان پاکستان به رهبری حکیم الله محسود آغاز نمود و سپس به عنوان فرمانده این جنبش در شهر کراچی منصوب شد و پس از آغاز عملیات سراسری نیروهای امنیتی علیه تروریست ها به افغانستان گریخت و در سال 2017 میلادی با ترک جنبش طالبان پاکستان به عضویت گروه تروریستی داعش خراسان درآمد.

عقیل یوسفزئی از کارشناسان برجسته در زمینه بررسی فعالیت گروه های تروریستی در این باره معتقد است: داوود محسود مردی بسیار پویا و سرسخت است که از نفوذ بسیار خوبی در جنبش طالبان پاکستان برخوردار می باشد.

وی با اشاره به حضور رهبر جنبش طالبان پاکستان در افغانستان اظهار داشت: حضور رهبر جنبش طالبان پاکستان در افغانستان باعث قطع ارتباط اعضای پایین دست این گروه تروریستی با فرماندهان بلندپایه شده و این نکته ای است که  فرمانده سرسختی همچون داوود محسود را نسبت به ترک این گروه و عضویت در داعش وادار نمود.

نفوذ داعش در بلوچستان

اعزاز گورایه معاون بازرس کل گروه مبارزه با تروریسم ایالت بلوچستان نیز با ابراز اینکه هیچ فرد غیربومی در حال فعالیت تحت پرچم داعش نیست عنوان داشت: گروه های تروریستی محلی از جمله لشکر جنگوی و جیش الاسلام به اتحاد داعش درآمده اند و همین موضوع باعث گسترش سریع داعش در ایالت بلوچستان شده است.

لشکر جنگوی که چهره دیگری از گروه تروریستی سپاه صحابه پاکستان است و ترور و کشتار شیعیان بلوچستان را به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف خود دنبال می کند، در تمامی عملیات های تروریستی علیه شیعیان این منطقه نقش مستقیم داشته است.

بر اساس گزارش سال 2018 میلادی کمیته حقوق بشر، در حملات مختلف تروریستی علیه شیعیان هزاره بین سالهای 2012 تا 2017 میلادی نزدیک به 509 نفر جان خود را از دست داده اند.

داعش پاکستان طی چند سال گذشته، مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی در بلوچستان را بر عهده گرفته است که می توان به انفجار انتحاری در حین بررگزاری برنامه های تبلیغاتی در انتخابات 2018 میلادی در مستونگ اشاره نمود که نزدیک به 128 نفر تلفات برجای گذاشته بود.

داعش همچنین با انتشار پیامی در پایگاه خبری خود به نام «اعماق» مسئولیت بمب گذاری اردیبهشت ماه جاری در منطقه هزار گنجی شهر کویته را بر عهده گرفته بود، در اثر این انفجار مهیب که در یک بازار رخ داد دست کم 20 شهروند غیرنظامی از جمله 8 تن از افراد شیعه هزاره جان خود را از دست دادند.

طبق گفته مقامات پلیس ایالت بلوچستان طی چندماه اخیر در عملیات های مختلف نیروهای امنیتی در شهر کویته و مناطق حومه آن بیش از 12 تن از اعضای داعش به هلاکت رسیده اند، در 13 شهریور ماه جاری نیز 6 فرد انتحاری از جمله یک زن که در انفجار هزار گنجی نقش داشتند، در حومه شرقی شهر کویته و در عملیات نیروهای امنیتی به هلاکت رسیدند، از این تروریست ها علاوه بر سلاح و مهمات جنگی، پرچم داعش نیز کشف و ضبط گردید، داعش یک روز پس از این عملیات با انتشار بیانیه ای در پایگاه خبری اعماق، هلاکت اعضای خود توسط نیروهای امنیتی پاکستان را تایید نمود.

علاوه بر این در عملیات نیروهای امنیتی پاکستان در اردیبهشت ماه سال جاری در مناطق حومه شهر کویته نزدیک به 9 تن از اعضای داعش به هلاکت رسیده اند.

بر اساس اظهارات اعزاز گورایه معاون بازرس کل گروه مبارزه با تروریسم ایالت بلوچستان، مناطق کویته، مستونگ، قلات، خضدار و لسبیله بیشترین مناطق مورد استفاده توسط اعضای داعش پاکستان، جهت عبور و مرور و اقامت شبانه می باشد، همچنین طبق گفته مقامات گروه مبارزه با تروریسم(CTD) در گذشته اطلاعاتی مبنی بر حضور اعضای داعش در مناطق دیره مراد جمالی و بولان دریافت شده بود.

علی رغم شکست داعش در عراق و سوریه و از دست قلمروی خود در این کشورها، اعزاز گوریه حضور داعش در بلوچستان را به علت بیعت گروه های تروریستی بومی با این گروه را بسیار خطرناک می داند، در صورت تشکیل ولایت پاکستان توسط داعش، نفوذ این گروه تروریستی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

یکی از تحلیل گران ساکن ایالت بلوچستان، حضور داعش در پاکستان را خطری دائمی برای شهروندان خواند و گفت: گروه های تروریستی ضد شیعه از جمله جیش العدل، جندالله و جیش الاسلام همراهی خود با داعش را اعلام و با آن بیعت کرده اند.

اهداف گروه تروریستی داعش در پاکستان

رافائلو پنتوشی مدیر مطالعات بین المللی امنیت در موسسه خدمات سلطنتی رویال در این باره معتقد است پس از پایان حکومت داعش در سرزمین های عراق و سوریه، داعش به دنبال قدرتمند جلوه دادن خود و پنهان نمودن شکست در این سرزمین ها است و اعلام آغاز قلمروی حکومتی در مناطق مختلف نشان دهنده تلاش گروه تروریستی داعش برای حفظ قدرت و نفوذ خود است.

وی اظهار داشت: هدف داعش از اعلام قلمروهای حکومتی در مناطق مختلف، جذب گروه های تروریستی فعال در منطقه به سوی خود است، این گروه تاکنون چندین مرتبه موضوع اعزام سرکرده های خود به قلمروهای حکومتی خود را بررسی نموده است اما همزمان این موضوع را خالی از ریسک نمی داند، با وجود رهبران فعلی داعش، سرزمین های عراق و سوریه همچنان مورد توجه این گروه خواهند بود.

امرنات اماراسینگم استادیار دانشگاه کوئینز در این باره معتقد است: اعلام قلمروهای حکومتی کوچک توسط داعش، نشان دهنده تمایل داعش برای ادامه عملیات های تروریستی در پاکستان و هند می باشد و تا زمان بهبود اوضاع عراق و سوریه برای حضور داعش، پاکستان و افغانستان از جمله مناطق مورد توجه این گروه خواهند بود.

 

ارسال نظر

 
1