خبر فوری

 
افزایش 4.6 درصدی صادرات خارجی پاکستان در سه ماه ابتدای سال جاری
کد خبر :358068699

14:37 1397/07/20


برچسب ها : اقتصاد, پاکستان, صادرات, صندوق بین المللی پول,

بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان،با وجود تلاش های دولت برای افزایش میزان صادرات،در سه ماهه ابتدایی سال تنها 4.6 درصد صادرات خارجی افزایش داشته است


 

اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان،بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان،با وجود تلاش های دولت برای افزایش میزان صادرات،در سه ماهه ابتدایی سال تنها 4.6 درصد صادرات خارجی افزایش داشته است که این میزان اندک صادرات خارجی پاکستان،تلاش های های دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی را با مشکل روبرو خواهد نمود.

طبق این آمار،در سه ماهه ابتدایی سال،میزان صادرات خارجی بر اساس روپیه 23.12 درصد افزایش یافته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی پاکستان،طی هفته اول ماه سپتامبر سال جاری،ارزش روپیه با 10 درصد کاهش روبرو بوده است.

روز گذشته نرخ دلار در بازارهای آزاد به 138 روپیه رسیده است که از ماه دسامبر سال گذشته تاکنون 30 درصد از ارزش روپیه کاسته شده است.

از ماه جولای تا سپتامبر سال جاری میزان صادرات خارجی پاکستان،از 5 میلیارد و 200 میلیون دلار به 5 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است.

تنها در ماه سپتامبر 3.55 درصد افزایش صادرات وجود داشته است که در مقایسه با سال گذشته از مقدار یک میلیارد و 660 میلیون دلار به عدد یک میلیارد و 730 میلیون دلار افزایش داشته است.

از سویی واردات و کسری بودجه با کاهش 1.61 درصدی از 9 میلیارد دلار به 8 میلیارد و 870 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس آمار منتشر شده میزان کسری بودجه در سال جاری با کاهش روبرو بوده است و چنانچه در ماه های آینده نیز مقدار کسری بودجه ثابت بماند پاکستان شرایط بهتری در سیاست خارجی خود پیدا خواهد نمود.

میزان کسری بودجه پاکستان در سال مالی 18-2017 در مقایسه با سال گذشته مالی به بالاترین سطح خود یعنی 15.8 درصد و مبلغ 37 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده بود.

دولت فعلی پاکستان که از ماه اوت سال جاری زمام امور پاکستان را به دست گرفته،در تلاش است تا میزان واردات و کسری بودجه را کنترل نماید.

پس از تلاش های متعدد دولت برای تسلط بر مبلغ کسری بودجه و عدم موفقیت اقدامات انجام شده،دولت پاکستان به صندوق بین المللی پول روی آورده است و با وجود انتقادات شدید احزاب متعدد سیاسی،مقامات وزارت دارایی پاکستان و رئیس بانک مرکزی پاکستان در دیدار با هیئت صندوق بین المللی پول،رسما تقاضای کمک مالی از این صندوق را نمودند.

ارسال نظر

 
1