خبر فوری

 
 
افزایش قیمت و خریداران سلاح های نظامی دوش پرتاب های کوچک در وزیرستان
کد خبر :1956399537

14:15 1399/09/11


برچسب ها : اسلحه, سلاح, مواد منفجره, وزیرستان جنوبی, وزیرستان شمالی,

با افزایش قیمت سلاح های کوچک در وزیرستان، گفته می شود که برخی به دلیل ناامنی های اخیر برای حفاظت از خود و تجار نیز برای ارسال به افغانستان اسلحه خریداری می کنند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| درپی افزایش قیمت و خریداران سلاح های نظامی و دوش پرتاب های کوچک در وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان، عملیات های علیه نیروهای امنیتی و ترور نیز افزایش یافته است. براساس گزارش منابع خبری، علاوه بر افزایش تقاضا برای مهمات در بازار محلی، قیمت یک گونی مواد منفجره دو برابر شده و خریداران اسلحه نه تنها تاجران، بلکه مردم عادی نیز هستند.

علاء الدین یکی از مغازه داران وانا در گفتگو با مطبوعات اظهار داشت که سلاح کلاشینکوفی که شش ماه پیش 80 هزار روپیه بود، هم اکنون قیمت آن به 130 هزار روپیه افزایش یافته است. همچنین نه تنها قیمت سلاح های دوش پرتاب کوچک و مواد منفجره افزایش یافته است، بلکه تقاضا ها نیز افزایش پیدا کرده است. وی افزود: خریداران اسلحه، سلاح و مهمات را نقد می خرند و انتقال این سلاح ها به محلی دیگر برعهده خود آنها است. معاملات سلاح به دو صورت است، یک گروه افرادی هستند که سلاح ها را به مغازه دار می فروشند و گروه دوم مشتریان مشترکی هستند که به آنها مراجعه می شود. هرچند قیمت سلاح ها افزایش یافته است، اما افزایش تعداد مشتریان نیز باعث ارتقاء درآمد شده است.

یکی دیگر از محلی های وزیرستان به اسم محمد عمر اظهار داشت که هیچ کارخانه اسلحه سازی در وزیرستان وجود ندارد و تمامی سلاح ها از بلوچستان وارد می شوند. رشته کوه های خالی از سکنه از ژوب تا وزیرستان باعث می شود تا این انتقالات به آسانی انجام شوند. این چند روزه تجارت عظیم واردات اسلحه از بلوچستان انجام می شود که بیشتر قشر جوانان بیکار در آن درگیر هستند. محمد عمر مدعی شد که این جوانان، همچنین در تجارت مواد مخدر نیز نقش دارند. وی در ادامه خاطر نشان ساخت که استفاده از سلاح در وزیرستان کم است و بیشتر این سلاح ها به افغانستان ارسال می شوند.

محمد امین رهبر یکی از قبایل وزیرستان اظهار داشت که نیروهای امنیتی طی عملیات های خود یا سلاح های کشف شده را ضبط کرده بودند و یا مردم از ترس سلاح های خود را به قیمت ارزان فروخته بودند. اما هم اکنون به دلیل روند فزاینده ترور و ناامنی ها در منطقه، مردم برای حفاظت از خود مجددا به خرید سلاح روی آورده اند. مردم به فکر حفاظت از خودشان هستند و به همین دلیل قیمت سلاح های کوچک رشد داشته است؛ چنین سلاح هایی برای عملیات های تروریستی استفاده نمی شوند.

دکتر ثناء الله عباسی بازرس کل نیروی پلیس خیبر پختون خوا طی سخنرانی چند روز قبل خود در دانشگاه بنون گفته بود که سلاح و مهمات از مناطق قبایلی کشف می شود و پلیس تاکنون 115 کلاشینکوف، شش عد سلاح دیگر، 214 عدد کلت، 76 عدد سلاح تهاجمی رایفل، 5 عدد سلاح شات گان، 72 عدد سلاح دوش پرتاب راکت، 11 عدد نارنجک دستی، 317 دینامیت، 23 عدد چاشنی و 12 هزار و 455 عدد گلوله با کالیبرهای مختلف ضبط کرده است.

از طرفی ملک محمد انور رهبر حزب ملی مردمی اظهار داشت که پلیس اطراف کلانتری ها و پاسگاه ها را با سیم خاردار حصار کشیده است اما مردم را به مهربانی و عطوفت افراط گرایان رها کرده است، مردم نیز برای حفاظت خود اسلحه های کوچک خریداری کرده اند که پلیس این سلاح ها را طی عملیات های خود ضبط می کند. وی در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد که نخست دولت متعهد به حفاظت از مردم شود، سپس مردم خودشان سلاح های خود را تحویل خواهند داد. تاکنون هیچگونه سیاستی در رابطه با نگه داشتن یا نگه نداشتن سلاح اعلام نشده است، دولت باید قیمت سلاح هایی که از مناطق قبایلی ضبط کرده است را بپردازد.

ارسال نظر

 
1