خبر فوری

 
افزایش اقدامات متعصبانه نیروهای مرزبانی پاکستان و اذیت و آزار طلاب مقیم ایران پس از ورود به کشور
کد خبر :1766963019

13:47 1400/01/29


برچسب ها : پاکستان و ایران, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, سپاه مرزی پاکستان, شیعیان پاکستان, مرز ایران و پاکستان, مرز تفتان, میرجاوه, نیروهای امنیتی اف سی, نیروهای امنیتی پاکستان, نیروهای مرزبانی افغانستان,

نیروهای مرزبانی ارتش پاکستان مستقر در مرز مشترک تفتان-میرجاوه در اقدامی متعصبانه طلاب حوزه های علمیه ایران را در بدو ورود به کشور مورد اذیت و آزار قرار می دهند و با نگاه داشتن چندین ساعته دادن آن در مرز اقدام به بازجویی از آنان و پرسش سوالات مهم و بعضاً بی جا می کنند.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| نیروهای مرزبانی ارتش پاکستان مستقر در مرز مشترک تفتان-میرجاوه در اقدامی متعصبانه طلاب حوزه های علمیه ایران را در بدو ورود به کشور مورد اذیت و آزار قرار می دهند و با نگاه داشتن چندین ساعته آن در مرز اقدام به بازجویی از آنان و پرسش سوالات مهم و بعضاً بی اهمیت می کنند.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی منابع آگاه، عمده طلاب پاکستانی مقیم ایران که عمدتا در شهرهای مشهد و قم سکونت دارند و طی یک ماه اخیر به کشور خود سفر نموده اند، از این موضوع گله مند شده اند که در بدو ورود به خاک پاکستان از طریق گذرگاه مرزی میرجاوه از سوی نیروهای مرزبانی تا چندین ساعت تحت بازجویی قرار می گیرند.

بنابر اخبار واصله از سوی منابع مختلف آگاه، نیروهای مرزبانی پاکستان در جریان این بازجویی که به مدت دو الی چهار ساعت به طول می انجامد به پرسش سوالات اساسی و مهم و گاها سوالات بی اهمیت می پردازند، سوالاتی از قبیل شهر و محل تحصیل، نام مرکز آموزشی، نام اساتید، مدت زمان آغاز تحصیل، کد تحصیلی المصطفی، کد سجا(سامانه جامع آموزش)، رمز کارت اعتباری و ... که باید به دقت پاسخ داده شود، همچنین هرگونه کتب درسی حوزوی که همراه این افراد باشد از سوی نیروهای مرزبانی ضبط می گردد.

منابع آگاه خبر دادند که این بازجویی ها نه تنها از طلاب و دانشجویان شیعه صورت می گیرد، بلکه طلاب اهل سنت جامعه المصطفی العالمیه که در شهر گرگان تحصیل می کنند نیز از این قانون و قاعده مستثنی نبوده و آنان نیز مورد بازجویی قرار می گیرند و از آنان پرسش می شود که چرا علی رغم پیروی از مذهب تسنن برای تحصیل به ایران می روید؟

در همین راستا منابع آگاه در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان خبر داده اند حجت الاسلام و المسلمین آصف حسینی ساکن کویته و از طلاب شاغل به تحصیل در قم پس از ورود به خاک پاکستان از طریق گذرگاه مرزی میرجاوه به همراه خانواده خود بدون هیچگونه تفهیم اتهام توسط نیروهای مرزبانی در مرز تفتان مورد بازداشت قرار گرفته است و نام وی نیز در فهرست افراد ممنوع الخروج درج شده است، وی از 24 ساعت گذشته به همراه 3 کودک و یک همسر خود در بازداشت به سر می برد و نیروهای مرزبانی در حال بازجویی از وی هستند.

گروه ها و تشکل های مختلف شیعه فعال در پاکستان به ویژه در کویته با محکوم نمودن این اقدام متعصابه مرزبانان پاکستانی در بازداشت بی دلیل یک طلبه خواستار ورود شخص نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به این موضوع برای آزادی هرچه فوری این طلبه و خانواده وی شدند.

لازم به ذکر است گذرگاه مرزی میرجاوه-تفتان پیش از گشایش گذرگاه مرزی ریمدان-گبد به عنوان تنها گذرگاه مرزی میان ایران و پاکستان برای عبور و مرور مسافران شناخته می شد و از سالیان متمادی طلاب و زائران پاکستانی از این گذرگاه مرزی وارد خاک ایران می شدند، اما طی یک ماه دیگر به دلایل نامشخص و احتمالا حضور یک مقام مرزبانی متعصب در خاک پاکستان این گذرگاه مرزی ورود طلاب از این مسیر به شدت از سوی نیروهای مرزبانی تحت کنترل قرار می گیرد که باعث ایجاد مشکلات و نگرانی های گسترده ای برای طلاب پاکستانی مقیم ایران گردیده است.

ارسال نظر

 
1