خبر فوری

 
 
اعلامیه دیدار دوجانبه عمران خان نخست وزیر پاکستان با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
کد خبر :1381023355

15:43 1398/05/01


برچسب ها : آمریکا, پاکستان, ترامپ, عمران خان,

طبق اعلامیه منتشر شده از نتایج دیدار و گفتگو میان دو مقام ارشد پاکستان و آمریکا، نخست دیداری خصوصی میان عمران خان و ترامپ انجام و سپس این دیدار به گفتگو و دیدار هیئت های دوجانبه تبدیل شد. طرفین در این دیدار درخصوص گسترش روابط دوجانبه، امنیت منطقه ای، مشارکت دو طرف برای بهبودی و تقویت اقتصاد، ماموریت صلح افغانستان و دیگر موضوعات به طور مفصل به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.


 

به گزارش راز نیوز، طبق اعلامیه منتشر شده از نتایج دیدار و گفتگو میان دو مقام ارشد پاکستان و آمریکا، نخست دیداری خصوصی میان عمران خان و ترامپ انجام و سپس این دیدار به گفتگو و دیدار هیئت های دوجانبه تبدیل شد. طرفین در این دیدار درخصوص گسترش روابط دوجانبه، امنیت منطقه ای، مشارکت دو طرف برای بهبودی و تقویت اقتصاد، ماموریت صلح افغانستان و دیگر موضوعات به طور مفصل به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. همچنين دو طرف در زمینه تشکیل یک سیاست اجرایی برای پیشرفت در مورد موضوعاتی که باید حل شوند توافق کردند. طبق اعلامیه کاخ سفید، ریاست جمهوری آمریکا خواستار روابط مستحکم اقتصادی و تجاری با پاکستان است و این روابط مستحکم به سود هردو کشور خواهند بود. ترامپ، اقدامات پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه ای را قبول می‌کند و پاکستان تلاش هایی به منظور انجام مذاکرات صلح افغانستان انجام داده است. مسیر همکاری و مشارکت های دوجانبه پاکستان_آمریکا در حل و فصل شدن تنش افغانستان است، اقدام پاکستان برای منهدم ساختن تمامی گروه های تروریستی مهم خواهد بود.
 
 
طبق اعلامیه، عمران خان نخست وزیر پاکستان بیان داشته است که امنیت در کشورهای همسایه از اولویت سیاست های خارجی پاکستان است و روابط معمولی با هند، به نفع دو کشور هستند. پاکستان امیدوار به حل و فصل شدن مسائل مهمی چون کشمیر از طریق گفتمان است، در این میان رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد ایجاد میانجیگری در این زمینه را داد و بیان داشت که مودی نیز از وی خواستار ایفای میانجیگری شده است. ( اما این درحالی است که وزیر امور خارجه هند این خبر را تکذیب کرده است.) طی تجارت میان دو کشور در سال 2018، آمار و ارقام جدیدی چون 6.6 میلیارد حاصل شد. افزایش صادرات پاکستان، منجر به اشتغال زایی برای 10 هزار نفر در آمریکا شده است. شرکت های آمریکایی درحال وارد کردن تکنولوژی های جدید در پروژه های انرژی پاکستان هستند. پاکستان از مارس 2017 تا آوریل 2019 به مقدار زیادی ال ان جی از آمریکا خریداری کرد. ترامپ به منظور ایجاد امنیت در آسیای جنوبی درحال همکاری با پاکستان است.

 

عمران خان در دیدار با ترامپ ابراز داشت : من پس از نشستن بر منصب نخست وزیری پاکستان، خواستار دیدار با ترامپ بودم، آمریکا برای پاکستان اهمیت بسزایی دارد، پاکستان در جنگ علیه روسیه در خط مقدم بود. پاکستان پس از حادثه سپتامبر، در مبارزه با تروریسم درکنار آمریکا بوده و پاکستان در این مسیر 70 هزار قربانی اهدا کرده است. تنها راه صلح افغانستان، توافق صلح با طالبان است. رهبری ترامپ می تواند سه کشور آمریکا، پاکستان و هند را به یکدیگر نزدیک کند، آماده مذاکرات با هند هستیم. ترامپ در این میان افزود، درصورت حل و فصل شدن مسائل، می توان بودجه نظامی پاکستان را پرداخت کرد.
نخست وزیر پاکستان خاطر نشان کرد، طالبان در خصوص صلح در افغانستان گفتگو خواهند نمود و پاکستان به تعهدات خود نسبت به آمریکا عمل خواهد کرد.
 
 

 
 
ترامپ در دیدار با نخست وزیر پاکستان با اشاره به این موضوع که در گذشته پاکستان به آمریکا احترام نمی‌گذاشت اما درحال حاضر به طور کافی به ما کمک می‌کند، بیان داشت که ما درحال کاهش تعداد نیروهای نظامی خود در افغانستان هستیم و این خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با کمک پاکستان درحال انجام است. ملت پاکستان، ملتی قوی است و ما خواهان روابطی دوستانه با پاکستان هستیم. وی در ادامه گفتگو با عمران خان گفت: آغاز مذاکرات با ایران، هر لحظه درحال سخت تر شدن است. درصورت حل و فصل شدن مسائل کشمیر و افغانستان، امنیت به منطقه بازخواهد گشت. ترامپ قبل از ورود به سالن برای گفتگو با عمران خان، طی مصاحبه خبری گفت: به دیدار با عمران خان خوشبین هستم و امیدوارم پس از ملاقات دوجانبه، روابط دو کشور رو به بهبودی گام خواهند نهاد. عمران خان در دو نشست مختلف در دفتر کاخ سفید و اتاق کابینه به طور مفصل با ترامپ به گفتگو پرداخت. در مذاکرات و گفتگوی بین هیئت های دوجانبه، در هیئت پاکستانی مقاماتی چون شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ستاد ارتش ، سپهبد ژنرال فیض حمید فرمانده آی اس آی و سهیل محمود معاون وزیر امور خارجه پاکستان حضور داشتند.

 

 
 
واشنگتن پست: آمریکا پس از خروج نظامی و برای برپایی امنیت و ثبات افغانستان نیازمند به کمک های پاکستان است
 
واشنگتن پست خبرگزاری آمریکایی در گزارش تحلیلی خود نوشت: آمریکا پس از خروج نظامی و برای برپایی امنیت و ثبات افغانستان نیازمند به کمک های پاکستان است و به طور متقابل پاکستان نیز برای رفع بحران اقتصادی خود نیازمند کمک آمریکا است. طبق تحلیل واشنگتن پست، آمریکا برای خروج پاکستان از بحران اقتصادی می‌تواند سفارش این کشور را به صندوق بین المللی پول IMF، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی کند. دو مقام ارشد پاکستان و آمریکا احتمالا پس از دیدار دوجانبه آراء خود درخصوص ملاقات خود را از طریق تویت هایی در تویتر منتشر خواهند ساخت، زیرا دو مقام ارشد قبل از این نیز تحلیل و آراء شخصی خود را در تویتر، منتشر کرده اند. حضور ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ستاد ارتش پاکستان در دیدار عمران خان با ترامپ نشان می‌دهد که احتمال شروع پروسه بودجه ائتلاف نظامی آمریکا به پاکستان که پس از به قدرت رسیدن ترامپ متوقف شده بود، وجود دارد. در این دیدار همچنین روابط پاکستان با چین نیز مورد گفتگوی دوجانبه قرار می‌گیرند.
 
تمرکز جهان بر ملاقات دو مقام ارشد پاکستان و آمریکا
 
گفتنی است دیدار میان عمران خان و دونالد ترامپ به مرکز توجه جهانیان تبدیل شده است و از این طریق این موضوع دومین ترند جهان و ترند رتبه یک در پاکستان است.

#KhanMeetTrump

#IKmeetsTrump

 

 

هدیه ترامپ به عمران خان
 
لازم به ذکر است دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در اقدامی مهم دسته بازی کریکت و تصویر آئزن هاور رئیس جمهور آمریکا را به عمران خان نخست وزیر پاکستان هدیه داده است. عمران خان قبل از این، کاپیتان تیم بین المللی بازی کریکت پاکستان بوده و در دوران کاپیتانی وی تیم پاکستان توانسته جام جهانی را از آن خود کند. گفتنی است آئزن هاور تنها رئیس جمهور آمریکایی است که مسابقات کریکت را در پاکستان از نزدیک مشاهده کرده بود.
 

 

 
میلانیا ترامپ
 
میلانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ با ابراز خوشحالی خود از سفر عمران خان به واشنگتن، آن را خوشایند خواند و افزود، حضور عمران خان و دیدار با وی در کاخ سفید بسیار عالی بود.

 

ارسال نظر

 
1