خبر فوری

 
 
اظهارات سیاستمداران پاکستان مبنی بر ابراز همدردی با تحصن کنندگان شیعه و اعلام بررسی این موضوع
کد خبر :1636385748

14:42 1399/10/17


برچسب ها : تحصن, سید ناصر حسین شاه, شیخ رشید احمد, شیعه, شیعیان پاکستان, شیعیان هزاره, فضل الرحمن, کویته,

سه تن از سیاستمداران پاکستانی در خصوص تحصن شیعیان هزاره در کمربندی غربی کویته و اقدام تروریستی مچ بولان سخنانی ایراد کردند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| فضل الرحمن رهبر جمعیت علمای اسلام (ف) طی گفتگو با مطبوعات پیش از شرکت در جلسه جنبش دموکراتیک پاکستان PDM در بنون، ضمن ابراز انتقاد از دولت فدرال و ارتش پاکستان با مطرح کردن این سوال که هم اکنون مدعیان پایان دهنده به تروریسم کجا هستند، حادثه تروریستی داعش در بلوچستان را داستان عجیب وحشیگری عنوان کرد و گفت: مناطق قبایلی و بلوچستان امن نیست، امروز در نشست پی دی ام در بنون در خصوص لایحه عملی در رابطه با ظلم و خشونت در کویته و جدی نبودن دولت در این رابطه گفتگو و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

از طرفی سید ناصر حسین شاه وزیر اطلاع رسانی و رسانه دولت محلی ایالت سند، ضمن ابراز همدردی با جامعه هزاره، تحصن خانواده های داغدار را جائز دانست و گفت: باید درخواست های آنان پذیرفته شود. وی افزود: شب گذشته وزرای دولت فدرال طی گفتگو در شبکه های تلویزیونی بیان کردند که نخست وزیر طی یک یا دو روز آینده به کویته سفر خواهد کرد، وزیر اطلاع رسانی سند با بیان اینکه نخست وزیر جدای از سمت دولت باید بر مبنای شفقت انسانی بلافاصله با حضور در کویته، با خانواده های داغدار ابراز همدردی کند، گفت: دولت فدرال به جای اشک تمساح ریختن، هرچه سریعتر در کویته حضور یابد، نخست وزیر برای ابراز تسلیت و همدردی با خانواده های حادثه سقوط هواپیما در کراچی نیز نیامده بود.

 

شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان در صحبت های خود با اشاره به این نکته که سفر من به کویته به دستور نخست وزیر بود و این که مشخص نیست نخست وزیر به کویته سفر کند یا نه، مدعی شد که 7 عدد از 8 درخواست خانواده ها پذیرفته شده اند، آنها باید متوجه باشند که این یک دسیسه خارجی است، در جای جای کشور عملیات جستجو صورت می گیرد و بسیاری از عناصر تروریستی نیز به سزای اعمالشان رسیده اند و این افراد را نیز رها نخواهیم کرد. متهمان را به سزای اعمالشان خواهیم رساند.

براساس جزئیات منتشر شده، درخواست های تحصن کنندگان شیعه در کمربندی غربی کویته به شرح ذیل است:

 

دستگیری فوری قاتلان و پایان دادن به شبکه آنها در بلوچستان
امنیت تمامی مسیر های مچ، زیارت، تفتان و کراچی برای حمل و نقل
پرداخت فوری غرامت به خانواده های شهدا
استعفای هرچه سریع کابینه ایالت بلوچستان و وزرای این ایالت
تشکیل کمیته قضایی برای نظارت بر نیروها و سازمان های امنیتی و پیگرد سهل انگاری آنها
برکنار کردن مقامات مچ و مناطق اطراف به همراه تحقیق و بررسی از آنها
حفاظت از کل ملت شیعه از جمله موسسات آموزشی، بازارها، مراکز تجاری و اجازه دادن برای زندگی کردن
آزادی افراد ربوده شده توسط سازمان های امنیتی در صورت بیگناهی، و در صورتی که مرتکب جرمی شده اند تحویل آنها به مقامات قضایی

 

شایان ذکر است طی حمله عناصر تروریستی داعش به یکی از معادن ذغال سنگ که تحت مدیریت یک شیعه در منطقه مچ از بولان ایالت بلوچستان بود، تروریست ها پس ازشناسایی 17 تن از شیعیان هزاره، آنها را به روش مرسوم خود در عراق و سوریه به شهادت رساندند. این اقدام تروریستی علاوه بر آنکه باعث پیدایش علامت سوالی در رابطه با انجام این حمله با وجود ایست بازرسی های فراوان در بلوچستان در اذهان مردم به ویژه شیعیان شده است، تاریخ 70 ساله پاکستان مبنی بر عدم دستگیری و مجازات عناصر تروریستی که در حمله به شیعیان دست داشته اند و تاکنون تنها 1600 حمله تروریستی علیه شیعیان در ایالت بلوچستان به وقوع پیوسته است، باعث خشم مردم شیعه در سراسر پاکستان و دست زدن به تحصن در شهر های کراچی، ملتان، لاهور، اسلام آباد و پاراچنار شده است.

ارسال نظر

 
1