خبر فوری

 
 
اشرف غنی: طی 4 سال گذشته 45 هزار نیروی افغان کشته شده اند
کد خبر :1330885570

09:43 1397/11/06


برچسب ها : آمریکا, ارتش افغانستان, اشرف غنی, طالبان افغانستان,

: از زمان آغاز ریاست جمهوری وی تاکنون، 45 هزار نیروهای امنیتی افغان، در جنگ علیه تروریسم کشته شده اند.


 

کابل: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از کشته شدن 45 هزار تن از نیروهای افغان از 2014 میلادی تاکنون خبر داد.

وی طی سخنانی در مجمع اقتصادی داووس در سوییس اظهار داشت: از زمان آغاز ریاست جمهوری وی تاکنون، 45 هزار نیروهای امنیتی افغان، در جنگ علیه تروریسم کشته شده اند.

وی گفت: از زمانی که منصب ریاست جمهوری را بر عهده گرفته ام، 45 هزار نیروی افغان جان خود را از دست داده اند، در حالی که میزان تلفات نیروهای خارجی حاضر در افغانستان به کمتر از 72 تن میرسد و از این نکته میتوان نتیجه گرفت چه کسی بر سر پیکار با تروریسم است.

وی افزود: ما به یک افغانستان امن نیاز داریم تا در مورد امنیت آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگران اطمینان داشته باشیم، اما مهمتر از آن حقوق و نهادهای دموکراتیک خود افغان‌ها است.

طبق گفته های رئیس جمهور افغانستان، روزانه بیش از 28 نیروی امنیتی افغان، جان خود را بر اثر مبارزه با تروریسم از دست داده اند که این موضوع، بیانگر وضعیت وخیم امنیت افغانستان است.

این رقم بالاتر از آن است که تاکنون تصور میشد، چنانچه اشرف غنی پیش تر در آذر ماه سال جاری گفته بود که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا اوایل امسال، ۲۸ هزار و 529 نیروی امنیتی افغانستان کشته شده است.

این اظهارات رئیس جمهور افغانستان در خصوص میزان تلفات نیروهای امنیتی افغان، ادعای مقامات آمریکایی، مبنی بر توانمند شدن نیروهای افغان برای مبارزه با تروریسم را نقض میکند.

رئیس جمهور افغانستان این موضوع را در حالی مطرح کرده که مذاکرات نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در دوحه در ششمین روز خود جاری است.

طالبان اصلی‌ترین گروه شورشی در افغانستان اعلام کرده است که مذاکرات رو در روی این گروه با نمایندگان آمریکا در چند روز گذشته ادامه داشته و قرار است فردا هم ادامه یابد.

تصمیم آقای غنی در مورد افشای شمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان کم سابقه است، جنگجویان طالبان مکررا حملات مرگباری را بر پایگاه‌های نظامی، سربازان و پلیس افغانستان انجام می‌دهند و در سال‌های اخیر مقامات آمریکایی و افغان از انتشار آمار تلفات نیروهای امنیتی افغان به دلیل "حساس بودن" اجتناب کرده‌اند.

قدرت و تسلط طالبان از زمان پایان ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی و ناتو در ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

طالبان افغانستان در 15 دی ماه سال جاری، با انتشار بیانیه ای اعلام نمود مسئولیت 90 درصد تلفات طی سال 2018 میلادی بر عهده نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکا است.

طالبان در گزارش سالیانه خود از میزان تلفات جانی از کشته و زخمی شدن 4170 شهروند افغان طی سال 2018 میلادی خبر داد که از این آمار، تعداد 2294 نفر مربوط به کشته شدگان میباشد و 1876 نفر نیز آمار زخمیان در اثر حوادث تروریستی و درگیری میباشد.

از سوی دیگر، طالبان افغانستان، ملا عبدالغنی برادر را به عنوان نماینده این گروه شبه نظامی در دوحه تعیین نمود.

ملا عبدالغنی برادر در مهرماه سال جاری، از سوی دولت پاکستان آزاد گردیده بود.

ارسال نظر

 
1