خبر فوری

 
 
اشرف غنی: طالبان "به دستور پنجاب" جنگ در افغانستان را طولانی کرده اند
کد خبر :1266201612

14:26 1400/05/12


برچسب ها : اشرف غنی, پاکستان و افغانستان, پنجاب, رئیس جمهور افغانستان, طالبان افغانستان,

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی دیدار با یک هیئت در ساختمان ریاست جمهوری خود در روز یکشنبه ضمن بلند کردن مجدد انگشت اتهام حمایت از طالبان به سمت پاکستان، مدعی شد که طالبان "به دستور پنجاب" جنگ در افغانستان را به طول کشانده اند.


کابل: به گزارش راز نیوز| اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی دیدار با یک هیئت در ساختمان ریاست جمهوری خود در روز یکشنبه ضمن بلند کردن مجدد انگشت اتهام حمایت از طالبان به سمت پاکستان، مدعی شد که طالبان "به دستور پنجاب" جنگ در افغانستان را به طول کشانده اند.

وی در بیانیه اخیر خود خطاب به طالبان گفته است: " اگر شما افغان هستید، بیایید در زمینه ساخت کشور به یک نتیجه ای برسیم. اما اگر شما ها با پنجابی ها و گروه های تروریستی بیعت کرده اید، پس خودتان را افغان نخوانید."

شایان ذکر است دولتمردان پاکستان بارها این چنین ادعاها و اظهارات را رد کرده و گفته اند که پاکستان خواستار صلح در افغانستان است و اینکه پاکستان از طالبان علیه دولت افغانستان حمایت نمی کند بلکه برای نشست جامع میان تمامی جناح های افغان نقش آفرینی می کند.

 

اظهارات غنی در سخنان خود

براساس گزارش منتشر شده، اشرف غنی و دولت آن از روز نخست طالبان را متهم به حمایت توسط پاکستان می کنند و بیشتر مواقع به جای پاکستان از کلماتی چون پنجابی یا پنجابی ها استفاده می کنند.

(ناگفته نماند که در داخل پاکستان نیز برخی از مردم از جمله بلوچ، سندی، پشتون و غیره که از جنایات ارتش پاکستان به سطوح آمده اند و به دلیل اینکه قوم پنجاب در دیگر ایالت های پاکستان نیز سمت های برجسته و رده بالا را ازآن خود کرده اند و درصورتیکه در یک سمت رده بالا ولو یک شخص پنجابی نباشد ولی او را هم کنترل و هدایت می کنند، از پاکستان به عنوان پنجابستان یاد می کنند. )

در این گزارش گفته شد که اشرف غنی در اظهاراتش طالبان را متهم کرده است که آنها در دوران خود تنها به خاطر یک نفر کل کشور افغانستان را به جنگ کشانده اند. وی با ذکر اسم اسامه بن لادن سرکرده شبکه القاعده، از طالبان سوال کرد که "چرا شما ها به خاطر یک نفر افغانستان را به تباهی کشاندید...یک نفر مهم بود یا ملت افغان؟"

اشرف غنی در ادامه سخنرانی خود، پرسید که ملا بیت الله سرکرده طالبان در کجا و کدام غار است، آیا زنده هم هست یا نه؟ اگر او زنده است بیاید و در بازار و کوچه های هرات، مزار و کابل قدم بزند.

گفتنی است که ملا بیت الله و دیگر تیم رهبری، طالبان را از جای نامشخصی رهبری میکنند. برخی از افغان ها مدعی می شوند که رهبری طالبان در پاکستان مخفی شده است درحالیکه خود طالبان مدعی است که تمامی رهبری آنها در افغانستان حضور دارد و تنها به دلایل امنیتی مخفی شده اند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: اگر طالبان به مردم احترام می گذارند و می خواهند در انتخابات شرکت کنند، ظرف مدت 6 ماه یا یکسال می توانند انتخابات جدید را اعلام کنند. وی تاکید کرد که اجازه خونریزی در افغانستان را نخواهیم داد و هیچ دلیل اسلامی برای کشتن افغانها توسط یکدیگر وجود ندارد. او ضمن اشاره به توافق میان طالبان و آمریکا در دوحه، خاطر نشان کرد که طالبان دربین آزادی زندانیان خود، دست کم 40 تن از قاچاقچی های مشهور را نیز آزاد کرده اند. اشرف غنی طالبان را همچنین به دست داشتن در قاچاق مواد معدنی طبیعی در استان های مختلف نیز متهم کرد.

 

واکنش طالبان به سخنان اشرف غنی

گروه تروریستی طالبان در واکنش به سخنرانی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، اظهارات وی را سراسر بی معنی خواند و افزود: (غنی) می خواهد وضعیت دشوار خود را کنترل کند. ملت تصمیم گرفته است که علیه خائنان اقدامی انجام و عدالت اجرا می شود. هم اکنون زمان اشرف غنی به پایان رسیده است، با اعلام جنگ، اتهامات و اطلاعات اشتباه، او نمی تواند زمان بیشتری به دست آورد.

گفتنی است طالبان در گذشته، دولت اشرف غنی را "عروسک خیمه شب بازی" معرفی کرده اند.

 

انتقاد اشرف غنی از علمای (اهل سنت) پاکستان

اشرف غنی رئیس جمهور پاکستان در سخنرانی خود علاوه بر اتهام زنی به پاکستان، ضمن انتقاد از پسر سمیع الحق ، اظهار داشت که این فرد هیچ سمت و اختیاری در سیستم افغانستان ندارد. "پسر سمیع الحق چه اختیاری دارد که درباره سیستم حکومت آینده ما صحبت کند؟"

گفتنی است جمعیت علمای اسلام (پاکستان) شاخه سمیع الحق نه تنها از روز اول به صورت علنی از طالبان حمایت می کند، بلکه به سمیع الحق در دوران زندگی اش لقب "پدر طالبان" داده شده بود. چندین نفر از رهبران و فرماندهان رهبری طالبان در مدرسه دینی دارالعلوم حقانیه آموزش دینی کسب کرده اند و این مدرسه از آغاز بر طالبان تاثیر و از آن حمایت می کند.

ارسال نظر

 
1