خبر فوری

 
 
استقبال گرم نیروی دریایی پاکستان از افسران نیروی دریای عربستان و همکاری های دوجانبه
کد خبر :1398978279

21:16 1397/07/25


برچسب ها : افسران, پاکستان, دیپلومات, عربستان, نیروی دریایی,

استقبال فرمانده نیروی دریایی پاکستان از افسران نیروی دریایی عربستان سعودی و دیپلمات ها


 

 استقبال گرم نیروی دریایی پاکستان از افسران نیروی دریای عربستان و همکاری های دوجانبه

 

 

استقبال فرمانده نیروی دریایی پاکستان از افسران نیروی دریایی عربستان سعودی و دیپلمات ها

 

 

کراچی : افسر ناو دریایی پی این ایس ایف کاپیتان شاهد واصف با افسران نیروی دریایی عربستان سعودی و دیپلمات ها در ناو دریایی پی این اسی ایف دیدار و پذیرایی کرد۔

 

 

در این دیدار رئیس کونسولگری ژنرال شائق بوتو و افسران کونسلگری همچنین کاپیتان طارق السیر به نمایندگی از  نیروی دریای عربستان در این دیدار شریک بود۔

 

 

این استقبال ابتدا با پخش سرود ملی پاکستان و عربستان آغاز شد و  فرمانده نیروی دریایی از افسران و دیپلمات ها استقبال کرد و همچنین وی از  مهمان نوازی صمیمی عربستان هم تشکر نمود۔

 

 

وی در سخنرانی خود اظهار داشت موقعیت عربستان در منطقه خیلی مهم است و روابط پاکستان و عربستان برادرانه می باشند۔

 

 

 وی افزود مردم پاکستان و عربستان موجب این روابط دوستانه هستند و پاکستان خواهان برقراری امنیت در منطقه است و ما این هدف را داریم دنبال میکنیم ۔

 

 

کاپیتان شاهد اظهار داشت هدف نیروی دریایی پاکستان آزادی دریایی و تجارت و ارتقاء روابط دوستانه و دوجانبه  می باشد و بازدید پی این ایس ایف از عربستان نوید همین گامهای دوستی می باشد۔

 

 

افسر نیروی دریایی پاکستان افزود نیروی دریایی عربستان (رایل) و پاکستان روابط خیلی صمیمانه را دارا می باشند و دلیل صمیمی بودن این روابط تربیت افسران نیروی دریایی عربستان در اکادمی نظامی پاکستان می باشد همین امر باعث تقویت روابط دوستانه بین پاکستان و عربستان شده است۔

 

 

همچنین برای برقراری امنیت عربستان و پاکستان رزمایشهای بنام (نسیم البحر) را با همکاری یک دیگر انجام داده اند۔

 

 

کاپیتان شاهد در آخراظهار داشت که ما خواهان گسترش روابط دوستانه با عربستان می باشیم.

 

نا گفتہ نماند کہ روابط عربستان و پاکستان در زمینہ ھای دیگر ھم در حال افزایش است و ما شاھد نفوذ بی بدیل عربستان سعودی در سیاست ھای داخلی پاکستان و تجارت و صنعت می باشیم

 

 

همانطور که اشاره شد، وابستگی های پاکستان و عربستان سعودی صرفا بعد اقتصادی و نظامی ندارد. این دو کشور، حتی اگر به هم نیاز نداشتند، بازهم دارای پیوندهای مذهبی و فرهنگی بودند. عربستان به عنوان خاستگاه اسلام و کشوری که مقدس ترین مکانهای مذهبی مسلمین را در خود جای داده، به طور کلی برای مسلمانان و خصوصا برای مردم سنی پاکستان و مشخصا برای جوامع دیوبندی و اهل حدیث این کشور از اهمیت و احترام زیادی برخوردار است. همچنین، همانطور که اشاره شد بخشی از جمعیت پاکستان چندین دهه به عنوان کارگر در عربستان زندگی کرده اند و علاوه بر بعد اقتصادی، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز با این کشور ارتباط پیدا کرده اند و این ارتباط،  پیوند مذهبی دو کشور را محکم تر می کند. جامعه پاکستان، به علت مرزبندی و اختلافات پررنگ مذهبی با هند، که تا حد زیادی شکل دهنده هویت ملی پاکستان است، جامعه ای است که به افراط گرایی گرایش دارد. این کشور در هنگام جدا شدن از هند رسالتی برای خود تعریف کرد و آن سکنی دادن مسلمانان جنوب آسیا بود. از این نظر، مذهب کاملا با هویت پاکستانی عجین شده است، و بین ایدئولوژی رسمی سعودی یعنی وهابیت، که عربستان سعی در نشر آن در مناطق مستعد دارد، و عقاید بخشی از مردم سنی پاکستان، قرابت وجود دارد؛ قرابتی که در کنار منافع استراتژیک دو جانبه، بخصوص در چهل سال اخیر و پس از دوره ضیا الحق، به ایجاد نوعی پیوند اخوت بین دو کشور منجر شده است.

 

بنابراین، این گمان که احتمال دارد روابط پاکستان با عربستان به دلایلی کاهش پیدا کند یا اینکه برای مثال، ایران یا حتی هند، که نخست وزیرش حدودا یک سال پیش از ریاض دیدار کرد (دیداری که بیشتر به ضرر ایران تفسیر شد تا پاکستان)، می توانند بر میزان و کیفیت این روابط تاثیر منفی بگذارند چندان محتمل به نظر نمی رسد.

 

 

عربستان و پاکستان به شدت به هم نیاز دارند و نشان داده اند که می توانند دوستان وفادار و قابل اعتمادی برای هم باشند. دوستی آن دو نه صرفا بر پایه همپوشانی نقاط ضعف بلکه بر بنیانی از ریشه های ایدئولوژیک و فرهنگیِ مشترک بنا شده و بسیار محتمل است که درک متقابل و رو به رشد دو طرف از مزایایی که می توانند در اختیار یکدیگر بگذارند، به تعمیق و تقویت روزافزون روابط آنها در آینده منجر شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

 
1