خبر فوری

 
 
ارائه قطعنامه ای علیه مسعود اظهر به شورای امنیت سازمان ملل متحد
کد خبر :326153874

16:32 1398/01/10


برچسب ها : آمریکا, پاکستان, تروریست, تروریسم, سازمان ملل, شورای امنیت, هند,

کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا مجددا طی اقدامی از شورای امنیت سازمان ملل، خواستار درج نام مسعود اظهر رهبر گروه تروریستی جیش محمد در فهرست بین المللی تروریسم شدند.


 

 

به گزارش راز نیوز، کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا مجددا طی اقدامی از شورای امنیت سازمان ملل، خواستار درج نام مسعود اظهر رهبر گروه تروریستی جیش محمد در فهرست بین المللی تروریسم شدند. این درحالی است که چنین اقدامی از سوی کشورهای نامبرده در چند هفته گذشته نیز انجام شده بود که هنگام رای گیری، کشور چین با آن مخالفت کرد.
منابع دیپلماتیک از ارائه قطعنامه به 15 عضو شورای امنیت خبر داده و اظهار داشتند که برای آماده سازی پیش نویس این قطعنامه، کشورهای بریتانیا و فرانسه با همکاری یکدیگر آن را آماده کرده و هدف از آن را جلوگیری از فروش سلاح به رهبر گروه تروریستی جیش محمد ، اعمال تحریم های سفر علیه او و ضبط کردن دارایی های مسعود اظهر اعلام کردند.
درحالی که جیش محمد مسئولیت حمله پلوامه که موجب جان باختن 40 تن از نیروهای امنیتی هند شد، را پذیرفته است، گفته می شود که این حمله از بزرگترین حملات انجام شده علیه نیروهای امنیتی هند طی 30 سال گذشته بوده است. این امر باعث گسترش تنش هایی در روابط میان دو کشور هند و پاکستان شده بود .
کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه در مرحله نخست در این زمینه، از کمیته جنایی شورای امنیت سازمان ملل که اکثریت نظرات و آراء را در بر می‌گیرد، خواستار درج نام مسعود اظهر در لیست جهانی تروریسم شده بودند. اما این درحالی است که کشور چین این اقدام را قبول نکرده و با آن مخالفت ورزید.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه خبری گفته بود که چین در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده است، اما با این وجود نیز به زمان بیشتری برای پذیرش این اقدام لازم دارد.
وی افزود : چین هیچ موقع درج نام مسعود اظهر را وتو اعلام نکرده است، اما آمریکا و سازمان ملل قبل از هرگونه اقدامی در این رابطه باید خوب فکر کنند که مبادا اقدام نسنجیده ای باعث پیچیده تر شدن موضوع شود.
قبل از این نیز، کشور چین در سال های 2016 و 18 میلادی از درج نام مسعود اظهر رهبر گروه تروریستی جیش محمد جلوگیری و مخالفت کرده بود.
 
برخلاف نظر اکثریت، قطعنامه ای برای آنکه به تصویب برسد، نیازمند تنها 9 رای است. اما زمانی با قرار داد موافقت می شود که کشور های چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و بریتانیا همه با آن موافقت کنند و هیچ یک در این رابطه از حق وتویشان استفاده نکنند.
اما این درحالی است که تاکنون این امر واضح نشده است که قطعنامه درج نام مسعود اظهر در لیست تروریسم ، چه زمانی برای رای گیری ارائه خواهد شد.
 
گروه تروریستی جیش محمد از گروه های مخالف هند و مرتبط با القاعده است که سازمان ملل در سال 2001 میلادی نام وی را در فهرست تروریسم جهانی درج کرده بود. ناگفته نماند که گروه های تروریستی جیش محمد و لشکر طیبه با همکاری دوجانبه، پس از حمله به پارلمان هند در دسامبر سال 2001 میلادی باعث ایجاد درگیری مختصری میان دو کشور شده بودند.

ارسال نظر

 
1