خبر فوری

 
 
احوالات گفته شده توسط کارگران و تاجران از مرز تجاری پاکستان و ایران
کد خبر :1632547298

18:45 1398/01/09


برچسب ها : ایران, بلوچستان, پاکستان, مرز تفتان,

مرز تجاری ایران با پاکستان 3 روز در هفته برای تجارت باز می شود. کارگران وسایل استفاده روز مره زندگی اعم از عسل، نوشیدنی، خرما و ... را از ایران بدون مالیات وارد می کنند.


به گزارش راز نیوز به نقل از بی بی سی اردو، مرز تجاری ایران با پاکستان یک روز باز و برای پنج روز بسته است. کارگران صبح منتظر باز شدن مرز هستند هنگامی که مرز باز می شود کارگران از یکدیگر سبقت گرفته به آن طرف مرز می دوند. چند تن از آنان با گاری چند تن بدون گاری با طناب باربری به نقطقه صفر مرزی می رسند.

مرز تجاری ایران با پاکستان 3 روز در هفته برای تجارت باز می شود. کارگران وسایل استفاده روز مره زندگی اعم از عسل، نوشیدنی، خرما و ... را از ایران بدون مالیات وارد می کنند.

طبق قرار داد بین دو کشور روزهایی برای واردات و صادرات بین دو کشور مشخص شده است و پاکستان میوه های فصلی را به ایران صادر می کرد. اما طبق گفته شهروندان وقتی نوبت به پاکستان میرسد ایران درب های مرز را بسته نگه میدارد.

به گفته شهروندان شهر مرزی تفتان در این منطقه درآمد هزارن مردم این شهر وابسته به مرز است زیرا به علت آب هوای موجود امکان کشاورزی در این منطقه وجود ندارد اما ایران خود خواهی می کند و اجازه صادر هیچ چیز از پاکستان را نمی دهد. از سال گذشته صادرات میوه ممنوع شده است منافع مردم به صادرات وسایل از پاکستان است. در صورت واردات وسایل پنجاه هزار تومن فقط به کارگران می رسد که به پول پاکستان پانصد روپیه می شود که از ارزش خاصی برخوردار نیست.

زندگی حدود 2 الی 3 هزار کارگر وابسته به مرز ایران است. چند تن از آنان در نقطه صفر مرزی و تعدادی در باربری ها تا شهر کویته هستند که درآمد این افراد نیز وابسته به مرز است.

به گفته احمد کارگر شهر مرزی تفتان اگر حادثه یا اتفاقی در ایران رخ دهد مرزبانان ایران مرز را می بندند. مرز ایران یک روز باز می شود در حالی که برای پنج روز بسته است. در این صورت با درآمد یک روز باید پنج روز زندگی کنیم.

مردم شهر مرزی تفتان می توانند با مردم  ایران بدون پرداخت مالیات تجارت کنند. از طرفی هم تجارت قانونی هم در مرز ادامه دارد. در صورتی که تفتان بیشترین مالیات راه در بلوچستان به دولت پرداخت می کند.

مقبول قلندرانی معاون گمرک اعلام کرد ماهانه تقریبا 800 تا 900 میلیون روپیه مالیات از شهر تفتان به دولت پاکستان پرداخت می شود.

در شهر تفتان واردات از ایران بیشتر از صادرات است. قبلاً به ایران برنج و میوهای فصلی صادر می شد. از ایران بیشتر گاز (LPG) به همراه خرما، کاشی، سیمان و قیر وارد می شود.

یک راه دیگر تجارت بین مردم منطقه هم وجود دارد. در فاصله حدود 400 کیلومتری شهر تفتان تا کویته در جای جای این جاده وانت نیسان با بشکه های بنزین به چشم می خورد مردم منطقه توسط این وانت ها بنزین را از ایران قاچاق می کنند.

مقبول قلندارنی معاون گمرک پاکستان افزود: بنزین از ایران به طور قاچاق وارد می شود و پاکستان واردات بنزین از ایران را ندارد. نیروهای امنیتی پاکستان بسیاری از این افراد را دستگیر کرده اند اما به دلیل باز بودن مرز توان جلوگیری از قاچاق وجود ندارد.

فتح خان حجک معاون کمسیار تفتان اظهار کرد از سه ماه گذشته برنج، میوه و اسباب بازی به ایران صادر نکرده ایم. پس از گفتگو با مقامات ایران اعلام کردند در ماه مارس میلادی اجازه صادرات خواهیم داد که در این مورد هم به مقامات ایران شکایت کرده ایم که چرا تا کنون صادرات از پاکستان پذیرفته نمی شود.

ایران با پاکستان حدود 904 کیلومتر مرز زمینی دارد. استان های چاغی، واشک، پنجگور، کیچ، تربت و گوادر در این مرز وجود دارند. در این مناطق تمام وسایل روزمره زندگی از ایران وارد می شود حتی موتورسیکلت و بنزین ایرانی در تمام این نقاط استفاده می شود.

ایران به کارگران پاکستانی اجازه کار در سیستان و بلوچستان می داد اما پس از حوادث تروریستی در مناطق مرزی ایران با محدوده کمتر و فقط برای 15 روز به کارگران مجوز راهداری صادر می کند.

چندی پیش در حادثه تروریستی مقامات ایران اعلام کردند که این حمله از سوی پاکستان انجام شده است پس از آن حادثه روابط بین دو کشور در منطقه مرزی کم رنگ شده است.

به گفته فتح خان معاون کمسیار تفتان پس از تحقیقات پلیس و نیروهای امنیتی فرم کارگران که در آن آدرس و شماره تلفن ایران ذکر شده ثبت می شود.

پاکستان و ایران خواهان تجارت به ارزش 8 میلیارد دلار هستند اما تحریم های آمریکا و عناصر غیر دولتی بزرگترین موانع در این مسیر هستند.

با وجود تحریم های آمریکا بانک های پاکستان در ایران شعبه ندارند به همین علت همه تجارت به صورت نقد و یا تبدیل جنس با جنس صورت می گیرد.

ارسال نظر

 
1