خبر فوری

 
 
احضار کاردار هند به دفتر وزارت امور خارجه پاکستان درپی درگذشت یکی از رهبران آزادی خواه کشمیر
کد خبر :45957708

12:38 1401/07/20


برچسب ها : پاکستان و هند, جامو و کشمیر, هندوستان, کشمیر اشغالی, کشمیر هند,

وزارت امور خارجه پاکستان ضمن احضار کاردار سفارت هند به دفتر وزارت خارجه، علیه درگذشت الطاف احمد شاه از رهبران آزادی خواه کشمیری تحت بازداشت دولت هند اعتراض شدید خود را به ثبت رساند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| وزارت امور خارجه پاکستان ضمن احضار کاردار سفارت هند به دفتر وزارت خارجه، علیه درگذشت الطاف احمد شاه از رهبران آزادی خواه کشمیری تحت بازداشت دولت هند اعتراض شدید خود را به ثبت رساند.

براساس بیانیه منتشر شده از جانب سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان: وی از اعلام نگرانی پاکستان از وخامت سریع سلامتی الطاف احمد شاه و همچنین نامه دختر وی به نخست وزیر هند در خصوص سلامت او و نادیده گرفتن این پیام ها توسط دولت هند، ابراز تاسف کرد و گفت: دولت هند نه تنها به الطاف احمد شاه که از سرطان کلیه رنج می برد، مراقبت های پزشکی رضایت بخشی ارائه نکرد، بلکه بستری شدن وی در بیمارستان و آزمایش های تشخیصی لازم نیز با تاخیر غیرمعمولی صورت گرفت.

سخنگو در ادامه بیانیه اظهار داشت که ناراحت کننده ترین واقعیت این است که مقامات هند همچنین از ملاقات خانواده با احمد شاه خودداری کردند و در عین حال عمدا رسیدگی قضایی به درخواست وی برای وثیقه به تاخیر افتاد.

شایان ذکر است الطاف احمد شاه، داماد سید علی گیلانی رهبر آزادی خواه کشمیری می باشد.

در این بیانیه آمده است که با اشاره به مرگ مذموم اشرف صحرائی از رهبران آزادی طلب در زندان در سال گذشته، کاردار هند را در زمینه نگرانی های پاکستان از رفتار وحشیانه با دیگر رهبران آزادی طلب چون محمد یاسین ملک، مسرت عالم بت، شبیر احمد شاه، نعیم احمد خان، آسیه اندر ابی و دیگر رهبران، مطلع ساخت و گفته شد که این افراد تحت پرونده سازی های واهی و بی اساس تحت بازداشت غیرقانونی می باشند. از دولت هند درخواست شد تا در زمینه مرگ الطاف احمد شاه تحت بازداشت دولتی، تحقیقات فوری انجام دهد و عاملان این جنایت را به سزای اعمالشان برساند. پاکستان همچنین درخواست کرد تا هرچه سریعتر جسد الطاف احمد شاه به خانواده اش برگردانده شود تا مطابق با خواسته مرحوم تدفین وی صورت گیرد.

براساس گزارشی الطاف احمد شاه 4 سال قبل به اتهام تامین مالی عملیات های تروریستی دستگیر شده بود. سلامتی وی در دوران زندان رو به وخامت بود که پس از آن دخترش مجبور به تلاش های مداوم جهت ارائه خدمات درمانی به وی شد. به دنبال این تلاش ها، الطاف شاه دو هفته پیش به دنبال دستور دادگاه در انستیتوی علوم پزشکی هند در دهلی نو بستری شد و روز سه شنبه در سن 66 سالگی درگذشت.

الطاف شاه در سال 1980 میلادی با ورود به "اسلامی جمعیت طلبه" پا به عرصه سیاسی گذاشت و سپس وی به عضو فعال "جماعت اسلامی جامو و کشمیر" تبدیل شد. جماعت اسلامی در سال 1993 میلادی به عنوان یک واحد به کنفرانس آزادی خواه تمامی احزاب پیوست، ائتلافی از احزاب کشمیری که خواستار برگزاری همه پرسی بودند. با این حال، سید علی شاه گیلانی یکی از رهبران برجسته آزادی خواه که برای چندین دهه در جماعت اسلامی حضور داشت، در سال 2003 میلادی پس از مخالفت با تفکر حزبش در مورد جنبش نظامی جاری در کشمیر تحت کنترل هند، جماعت اسلامی را ترک کرد و یک حزب سیاسی جدید به نام "جنبش آزادی خواه جامو و کشمیر" را بنا نهاد. الطاف شاه دست راست و داماد سید گیلانی بود، او نیز با جدایی از جماعت اسلامی، وارد این حزب تازه تاسیس شده بود.

ارسال نظر

 
1