خبر فوری

 
 
احضار نخست وزیر پاکستان به دیوان عالی برای رسیدگی به پرونده حمله به مدرسه نظامی پیشاور
کد خبر :324385689

17:23 1400/08/19


برچسب ها : APS, احسان الله احسان, تحریک طالبان پاکستان, حمله تروریستی, دیوان عالی پاکستان, دیوان عالی کشور, عمران خان, قاضی ارشد, مدرسه نظامی پیشاور, نخست وزیر پاکستان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان امروز چهارشنبه 19 آبان برای پاسخ به سوالات دادگاه در خصوص پرونده حمله تروریستی به دبستان عمومی ارتش به دیوان عالی کشور احضار شده و متعهد شد که اقدامات لازم را انجام می دهد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دیوان عالی کشور پاکستان برای رسیدگی به پرونده حمله تروریستی به دبستان عمومی ارتش در پیشاور، عمران خان نخست وزیر پاکستان را به دادگاه کشاند.

گفتنی است در این بین مقاماتی چون فواد چودری وزیر اطلاع رسانی، دکتر شهباز گل دستیار ویژه، علی زیدی وزیر فدرال، فرخ حبیب وزیر فدرال، سناتور عباس عون و شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان به همراه نخست وزیر پاکستان به دیوان عالی کشور رفتند.

براساس جزئیات حاصله، دیوان عالی پاکستان حین رسیدگی به پرونده حادثه حمله تروریستی به دبستان عمومی ارتش APS در پیشاور، سوال کرد که آیا نخست وزیر  حکم دادگاه را مطالعه کرده است؟ دادستان پاسخ داد که حکم دادگاه را به نخست وزیر ارسال نکرده ام و ایشان را از این حکم مطلع خواهم ساخت. دیوان عالی در ادامه با بیان اینکه آیا اینقدر جدی هستید، اظهار داشت که خود نخست وزیر را فراخوانید با خود ایشان صحبت می کنیم.

این جلسه دادگاه پس از وقفه، با حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان توسط قاضی ارشد گلزار احمد ادامه یافت. پس از ارائه پاسخ به سوالات مطرح شده دادگاه توسط عمران خان با قرار گرفتن در جایگاه، دیوان عالی به دولت دستور داد تا اقدامات مثبت در این زمینه انجام گیرد. دادگاه در ادامه با صدور دستور تعیین عاملان این حادثه تروریستی در مدت 4 هفته، از نخست وزیر خواست تا گزارش اقدامات را به دیوان عالی فراهم کند. عمران خان متعهد شد تا تمامی خواسته های عدالت را برآورده خواهد کرد و سپس جلسه بعدی به چهار هفته بعد موکول شد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی صحبت در جایگاه، اظهار داشت زمانیکه این حادثه رخ داد ما درحال اعتصاب بودیم اما به محض اطلاع از حادثه به طور فوری با حضور در پیشاور با خانواده کودکان شهید شده دیدار کردم.

(شایان ذکر است عمران خان در زمان به وقوع پیوستن این رویداد در سال 2014 میلادی در اپوزیسیون قرار داشت و چند روز قبل از این حادثه درحال تحصن علیه اقدامات دولت فدرال بود.)

عمران خان افزود: باید بررسی کرد که چه کسی مسئول جان باختن 80 هزار نفر و 480 حمله پهپادی است؟ قاضی ارشد در این بین طی صحبت با نخست وزیر اظهار داشت که تعیین عاملان وظیفه شما است، شما به عنوان نخست وزیر باید پاسخ تمامی این سوالات را داشته باشید.

گلزار احمد قاضی ارشد اظهار داشت: دولت با شنیدن موضع خانواده ها، اقدام انجام دهد، قاضی اعجاز الاحسن نیز گفت: حادثه در سال 2014 میلادی رخ داده و درحال حاضر 7 سال می گذرد، قاضی ارشد قاضی امین اظهار داشت که کشور ما کوچک نیست و ارتش ما ششمین ارتش بزرگ جهانی است، شما جنایتکاران را به پای میز مذاکره آورده اید، آیا یک بار دیگر ما درحال امضای سند تسلیم شدن هستیم؟

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه این جنگ را آمریکا به کشور ما متحمل کرد و باعث شد 80 هزار قربانی بدهیم، ما در دوران ژنرال مشرف (فرمانده اسبق ارتش پاکستان) هشدار داده بودیم که نباید وارد جنگ آمریکا شویم، افزود: بیش از همه نواز شریف نخست وزیر وقت مسئول حادثه دبستان عمومی ارتش است. نواز شریف آن موقع نخست وزیر بود، او باید استعفا میداد. وی افزود: به دلیل وضعیت فعلی افغانستان، تهدیدات تروریستی علیه پاکستان افزایش یافته اند. وی در پاسخ به این سوال قاضی ارشد که آیا دوباره شما از خطرات تروریسم در پاکستان هشدار می دهید، اظهار داشت: این تهدیدات موقت هستند.

قاضی ارشد خطاب به نخست وزیر گفت: خانواده های کودکان قربانی خواستار کمک های دولتی نیستند، بلکه سوال شان این است که موقع حمله نیروهای امنیتی کجا بودند؟ قابل تاسف است که تاکنون باوجود حکم واضح و شفاف ما، هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

عمران خان در ادامه صحبت های خود گفت: زمانیکه این حادثه رخ داد دولت حزب ما در خیبر پختون خوا بود،  و در پاسخ به سوال قاضی ارشد که آن زمان چرا کاری نکردید، گفت: ما در مرکز (دولت فدرال) نبودیم. قاضی ارشد افزود: حالا که در مرکز هستید، برای مجازات عاملان این حادثه چکار کرده اید؟ براساس گزارش ها، شما که درحال مذاکرات با آن جنایتکاران هستید!

عمران خان در پایان اظهار داشت که من معتقد به حاکمیت قانون هستم، هیچ گاو مقدسی در کشور وجود ندارد، دادگاه حکم صادر کند ما اقدام می کنیم.

گفتنی است طی حمله تروریستی مورخ 16 دسامبر 2014 میلادی (25 آذر 1393) به دبستان عمومی ارتش در پیشاور 150 نفر از جمله دانش آموزان جان باخته بودند.

شایان ذکر است احسان الله احسان سخنگوی اسبق طالبان پس از فرار از زندان امنیتی ارتش، گفته بود که ارتش پاکستان مسئول این حمله است .

 

بخوانید: " این حمله به خواست ارتش پاکستان صورت گرفت اما یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان به دلیل نادانی و بی خردی خود در آن مورد استفاده قرار گرفت، اما حقیقت این است که این حمله با دستورات ارتش پاکستان انجام شد. "

 

ارسال نظر

 
1