خبر فوری

 
 
احتمال حضور دولت افغانستان در مذاکرات صلح آمریکا-طالبان
کد خبر :813479757

11:52 1398/01/15


برچسب ها : دولت افغانستان, زلمی خلیل زاد, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح,

منابع رسمی دیپلماتیک خبر دادند هیئتی از سیاست مداران افغانستانی اواسط ماه جاری میلادی، در مذاکرات صلح افغانستان در دوحه حضور خواهند یافت که احتمال حضور نمایندگان دولت افغانستان در این هیئت سیاسی وجود دارد.


 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، احتمال میرود نمایندگان بلندپایه دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا حضور یابند.

بر اساس این گزارش، منابع رسمی دیپلماتیک خبر دادند هیئتی از سیاست مداران افغانستانی اواسط ماه جاری میلادی، در مذاکرات صلح افغانستان  در دوحه حضور خواهند یافت که احتمال حضور نمایندگان دولت افغانستان در این هیئت سیاسی وجود دارد.

علی رغم امتناع طالبان از مذاکرات با دولت افغانستان، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان حضور دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح امری را امری ضروری دانست.

کارشناسان دیپلماتیک در واشنگتن معتقدند تنها راه حل متقاعد نمودن طالبان برای شرکت دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح، حضور نمایندگان دولت افغانستان در کنار دیگر نمایندگان هیئت سیاسی افغان است.

از سوی دیگر، منابع آگاه بر این باورند که دولت افغانستان میتواند بر مذاکرات مستقیم با طالبان اصرار ورزد، زیرا تلاش های آمریکا برای حضور دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح بی نتیجه مانده است.

علاوه بر این حکمت خلیل کرزای معاون سابق وزیر خارجه افغانستان به دولت کابل پیشنهاد داده است که بر معرفی خود به عنوان نماینده واحد مردم افغانستان اصرار نداشته باشد.

وی نوشت: دولت افغانستان نمیتواند به تنهایی به برپایی امنیت در کنار طالبان بپردازد، تشکیل یک گروه جامع با حضور اقشار مختلف مردم تنها راه حل تهیه یک توافقنامه بلند مدت صلح در افغانستان است.

وی مدعی شد که دولت اشرف غنی از سیاستمداران بلندپایه کناره گیری نموده است و دولت وی در امور امنیتی و اقتصادی نیز ناکام مانده است.

وی افزود: دولت افغانستان باید از تمامی اقدامات در زمینه تشکیل تیم ملی مذاکرات و تلاش های اجتماعی برای ایجاد صلح، حمایت نماید.

لازم به ذکر است معاون سابق وزیر امور خارجه افغانستان هفته گذشته با زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان دیدار نموده بود.

ارسال نظر

 
1