خبر فوری

 
 
اجساد زخمی و شکنجه شده بلوچستان
کد خبر :549340823

20:09 1397/12/22


برچسب ها : اجساد زخمی, ارتش, افراد ربوده شده, بلوچستان, پاکستان,

جریان اجساد زخمی و شکنجه شده قوم بلوچ ، همچنان ادامه دارد و تاکنون برای دفن این اجساد ، گورستان های جمعی بسیاری ساخته شده است .


 

 

به گزارش راز نیوز ، قبرستان جدیدی در منطقه دشت در فاصله 30 کیلومتری از شهر کویته ساخته شده است که تنها دو سال و نصفی از تاسیس آن می گذرد. این گورستان سومین گورستان انجمن " ایدهی " برای افراد ناشناخته است. این گورستان در فاصله کمی از جاده کویته_سبی واقع شده است که گفته می شود 10 قبر آن از میان 100 قبر، برای افرادی است که اجسادشان زخمی و ناشناخته است. این اجساد ناشناخته در ماه ژانویه میلادی از مناطق کوهستانی یافت شده بودند.
مقامات ایدهی از دریافت 131 جسد شکنجه شده طی 26 ماه گذشته خبر داده و اذعان داشتند که این اجساد به دلیل آنکه شناسایی نشده اند به طور امانت در این منطقه به خاک سپرده شدند.
 
پیدا شدن اجساد زخمی و شکنجه شده در ایالت بلوچستان پاکستان از سال 2008 میلادی همزمان با گم شدن رهبران و اعضای ملی گرا آغاز شد.
از زمان ریاست جمهوری ژنرال پرویز مشرف تا نخست وزیر فعلی پاکستان عمران خان، با روی کار آمدن و برکناری 4 قدرت، همچنان پیدا شدن اجساد بی هویت ادامه دارد.
در زمان قدرت رهبر حزب مسلم لیگ (ن) پرویز مشرف، به مجلس ایالت بلوچستان گفته شد که از سال 2010 تا 2013 میلادی حدود 612 جسد شکنجه شده پیدا شده است. از میان این آمار، 373 تن از اجساد متعلق به قوم بلوچ و 95 تن از آنها متعلق به قوم پشتون بود.
 
در سال 2016 میلادی در برنامه زنده تلویزیونی جيو نیوز گفته شد که از سال 2010 تا 2016 میلادی، 940 جسد زخمی و شکنجه شده یافت شده اند که 51% درصد از آن متعلق به بلوچ ها و 22% درصد از آنها متعلق به قوم پشتون بود.
 
طبق اطلاعات به دست آمده از دفتر رئیس پليس کویته و انجمن ایدهی، چنین اجسادی علاوه بر شهر کویته، از مناطق : قلات، مستونگ، تربت ،آواران، دیره بگتی، خضدار، پشین و کچلاک نیز یافت می شوند. از مناطق توتم و دیره بگتی، از دیگر مناطق نیز گورستان های جمعی پیدا شده اند. بیش تر این مناطق، تحت تاثیر شورش هستند.
 
 
محمد عارف از اعضای انجمن مردمی ایدهی گفت : چنین اجسادی اکثرا به دلیل اوضاع نا مساعدشان و شکنجه های فراوان قابل شناسایی نیستند. باوجود وضعیت نامناسب جسمی اجساد، ما عکس های شان را به امید پیدا شدن صاحبانشان و تشییع اجساد ، آن را در فضای مجازی منتشر می کنیم. اما با این وجود نیز تنها 5 جسد از میان 100 تا شناسایی می شوند.
ایالت بلوچستان با داشتن 32 استان ، تنها در بیمارستان کویته امکانات سرد خانه و کالبد شکافی دارد. اجساد را از مناطق دور و درازی به این بیمارستان می آورند.
 
 
دکتر عایشه بلوچ نخستین پلیس پزشکی قانونی بلوچستان طی اشاره به اجساد زخمی و شکنجه شده در شرح احوالشان گفت : این اجساد اغلب برای جوان هایی میان 24 تا 30 سال است که اجسادشان زخم های گلوله و دیگر زخم های عمیق را به همراه دارد. برای عدم شناسایی اجساد، غالبا بر روی صورت هایشان سنگ آهک یا مواد شیمیایی می‌ریزند.
 
هرچند اجساد شکنجه شده و مجروح در بلوچستان ثبت می شوند، اما تاکنون روش مناسبی برای شناسایی آنها از سوی مقامات پاکستان اتخاذ نشده است. مهم ترین نکته در این زمینه آن است که اجساد زخمی و شکنجه شده تا قبل از سال 2010 میلادی ثبت نمی شدند و اقدام به ثبت این اجساد پس از دستور کار دادگاه عالی آغاز شد.
 
پلیس پزشک قانونی اظهار داشت درصورتی که مدرک شناسایی در جیب چنین اجسادی باشد، ما پلیس و مقامات بالاتر را در جریان قرار می دهیم. برای شناسایی اجساد، از آنها آزمایش دی ان ای می گیریم که تاکنون از این طریق بسیاری از اجساد تحویل خانواده هایشان داده شده است. اما به دلیل عدم داشتن آزمایشگاه، برای جواب دی ان ای، آزمایش را به آزمایشگاه ایالت پنجاب می فرستیم.
 
 
دیوان عالی و کمیته حقوق بشر مجلس سنای پاکستان دستور به انجام آزمایش دی ان ای بر روی اجساد را صادر کرده اند، اما به گفته سازمان های حقوق بشری و خانواده های افراد ربوده شده، چنین اقدامی انجام نمی شود.
رئیس صدای افراد ربوده شده بلوچستان " طیبه بلوچ " در این رابطه گفت : به دلیل عدم گرفتن آزمایش دی ان ای از اجساد و خانواده های افراد ربوده شده، خانواده ها دچار نا امیدی شده اند. خانواده ها نمی‌دانند جسدی که به آنها تحویل داده شده، آیا جسد جوان گم شده خودشان است یا خیر؟

 

به دلیل عدم وضعیت مناسب اجساد و نگرفتن آزمایش دی ان ای از آنها، اجساد قابل شناسایی نیستند.
 
کمپ اعتراضی مردم بلوچ تنها با فاصله دو کیلومتری از بیمارستان کویته قرار دارد که خانواده های افراد ربوده شده، روزانه با شرکت در این کمپ، خواستار آزادی عزیزانشان می شوند.
 
تاکنون آمار دقیقی از افراد ربوده شده از ایالت بلوچستان دراختیار رسانه ها قرار نگرفته است. سازمان صدای افراد ربوده شده اذعان داشت که طبق آمار غیر رسمی، تعداد افراد ربوده شده بیش از 30 هزار نفر است.
درحالی که رهبر جنبش بی ان پی اختر مینگل طی نخستین سخنرانی خود در مجلس سنای پاکستان فهرستی از چهار هزار و پانصد تن از افراد ربوده شده را ارائه کرده بود، دولت ایالتی این فهرست را به تنها 160 نفر کاهش داده است.
 
وزیر داخلی ایالت بلوچستان " ضیالانگو " گفت : امکان دارد اجسادی که کشف می شوند، برای افرادی باشد که در کمپ تظاهرات می کنند. اما تا زمانی که خانواده ها در نامه هایی رسمی از دولت خواستار کمک نشوند، دولت نمی تواند کمکی به آنها کند.
 
در زمان دادستان کل افتخار محمد بحث اجساد زخمی اوج گرفت، اما افتخار محمد در این رابطه گفت : نام نیروهای امنیتی اف سی وارد این موضوع می شود.
 
لازم به ذکر است که بسیاری از مقامات سیاسی و مذهبی پاکستان در این رابطه اذعان داشتند که مسئولیت ربودن افراد و کشتن آنها بر عهده سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و ارتش است. روزانه تعداد بالایی از افرادی که با دولت، ارتش و یا اقدامات آنها مخالف هستند از بلوچستان پاکستان ربوده می شوند.
بسیاری از مقامات دولت فعلی این کشور نیز در این رابطه بیانیه هایی ارائه کرده اند، اما تاکنون این اقدام ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

ارسال نظر

 
1