خبر فوری

 
ابراز همدردی اشرف غنی با جنبش PTM و واکنش مقامات پاکستان
کد خبر :711635051

17:41 1397/11/19


برچسب ها : افغانستان, پاکستان,

جلسه ای به ریاست سناتور رحمان ملک عضو کمیته داخلی مجلس سنای پاکستان در کاخ پارلمان برگزار شد. در این اجلاس، کمیته داخلی مجلس سنای پاکستان قطعنامه محکومیت اشرف غنی به دلیل تویت هایی علیه پاکستان را منتصب کرد.


 

به گزارش راز نیوز، جلسه ای به ریاست سناتور رحمان ملک عضو کمیته داخلی مجلس سنای پاکستان در کاخ پارلمان برگزار شد. در این اجلاس، کمیته داخلی مجلس سنای پاکستان قطعنامه محکومیت اشرف غنی به دلیل تویت هایی علیه پاکستان را منتصب کرد. سناتور رحمان ملک با متهم کردن افغانستان از روابط صمیمانه دو کشور هند و افغانستان علیه پاکستان گفت و افزود، من به عنوان وزیر داخلی پاکستان مدارک و اسنادی از مداخلت های سازمان اطلاعاتی افغانستان در امور داخلی پاکستان را به رئیس جمهور کرزئی ارائه کرده بودم. قطعنامه محکومیت رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در کمیته داخلی مجلس سنای پاکستان توسط سناتور رحمان ملک ارائه شد.
 


در متن این قطعنامه با اشاره به تویت های رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و با بی پایه و اساس قرار دادن آن ابراز داشته شده است که چنین پیام های اشرف غنی دخالت در امور داخلی کشور پاکستان به حساب می آید. کمیته داخلی مجلس سنا، تویت های اشرف غنی را تکذیب می کند. در وضعیت نامناسب امنیت داخلی پاکستان سازمان های اطلاعاتی کشورهای همسایه دست دارند. پاکستان طی 40 سال گذشته از هرنوع کمک به افغانستان و ملت افغان دریغ نکرده است. هم اکنون نیز جمعیت مهاجران افغانستان بیش از هر کشوری در جهان در پاکستان هستند. بیانیه رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی دخالت آشکار در امور داخلی پاکستان است. اشرف غنی پس از عذر خواهی از پاکستان باید بیانیه خود را پس بگیرد. اشرف غنی در عوض دخالت در امور داخلی پاکستان، به امور مهم مهاجرین کشور خود توجه کرده و بر آن متمرکز شود.

رئیس جمهور اشرف غنی طی پیام تویتر خود از ربوده شدن افراد پشتون و سرکوب تظاهرات مردم پشتون علیه جنایات نیروهای امنیتی ابراز نگرانی کرده است.

 


پس از این امر، محسن داور رهبر جنبش حفاظت از پشتون PTM در پیام خود با تشکر از ابراز همدردی رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی، مورد انتقادات شدید و خطاب شدن با عنوان خائن از سوی برخی مقامات پاکستان قرار گرفت. محسن داور در پیام خود با اشاره به این موضوع که مقامات دولتی در عوض قبول کردن مسئولیت جان باختن ارمان لونی توسط خشونت نیروهای پلیس، در صدد سرکوب کردن تظاهرات مردم پشتون و دادخواهی آنها در رابطه با این موضوع هستند، افزود، در حالی که یکی به حمایت و همدردی از ما برخواسته، با محکومیت اقدام خود مواجه شده است. آیا چنین کاری، عمل حقوق بشری است؟
 


لازم به ذکر است که بیانیه رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در حمایت و همدردی با جنبش PTM به ضرر وی بوده و موجب صدور بیانیه های محکومیت آمیز مقامات پاکستان همچون : شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، شیرین مزاری، شیری رحمان، حنا ربانی کهر، جان اچکزئی و دیگر مقامات در این رابطه شده است.
این مقامات با بیانیه هایی خطاب به اشرف غنی اظهار داشته اند که افغانستان در عوض دخالت در امور داخلی پاکستان، به امور مهم و مشکلات خود بپردازد.

شاه محمود قریشی : مقامات افغانستان به مشکلات دیرینه ملت خود توجه کنند.

شیرین مزاری : رئیس جمهور افغانستان از نفوذ دخالت های افغانستان به پاکستان جلوگیری کند.

شیری رحمان : قدرت های جمهوری در اقداماتی علیه جمهوری پاکستان دست دارند.

حنا ربانی : اقوام بلوچ، پشتون، پنجابی و سندی همگی پاکستانی هستند.

ارسال نظر

 
1